طرح پژوهشی ساماندهی جمعه مسجد اردبیل تدوین شد

خبرگزاری شبستان: معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از انجام طرح پژوهشی، مطالعه و تحقیق درمورد ساماندهی جمعه مسجد اردبیل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اردبیل، حمید خداپناهی، معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، امروز( 17 دی) اظهار داشت: مجموعه مسجد جمعه اردبیل، باقیمانده یک مسجد عظیم و کم نظیر دوران اسلامی ایرانی است که در دوره قاجار نیز مرمت و احیا شده است.


وی طرح پژوهشی جمعه مسجد را شامل تحلیل سازه بنا، بررسی و شناخت تزئینات وابسته به معماری مسجد، بررسی و شناخت عناصر معماری آن، بررسی تاریخی- تطبیقی براساس تصاویر و گراورهای تاریخی، بررسی آزمایشات پرتو نگاری و سالیابی و مراحل شکل گیری مسجد جمعه اردبیل در هفت مرحله عنوان کرد.


خداپناهی با بیان اینکه برای حفاظت از مجموعه بنای جمعه مسجد، ابتدا آسیب های وارد بر بخش های مختلف آن بررسی شد، ادامه داد: سه بخش عمده منار، شبستان و گنبد هرکدام در سه نوع آسیب ذاتی به علت جنس خاک موجود در محل، آسیب انسانی و طبیعی چون زلزله، رطوبت صعودی و نزولی و رشد گیاهان مورد مطالعه قرار گرفتند.


این مقام مسئول با اشاره به اینکه پس از اتمام آسیب شناسی، همچنان حفاظت و مرمت از جمعه مسجد ادامه دارد، بیان داشت: از جمله اقدامات مرمتی باقی مانده نیز می توان به تکمیل پوشش گنبدخانه، احیای ایوان، انجام سه فصل حفاری به منظور دستیابی به پلان اصلی مجموعه و احیای محوطه اشاره کرد.


معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، تقویت پی های بنا را پیش از اقدامات دیگری چون کانال کشی و محوطه سازی ضروری دانست و تصریح کرد: تقویت پی ها، تعمیرات بدنه، پاکسازی بدنه های مشرف به خیابان، ایجاد موزه شهری در بدنه شرقی و اجرای پوشش گنبدخانه برای حفاظت از آثار باقی مانده از جمله اقدامات مرمتی انجام شده است.


به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، وی گفت: آنچه از مسجد برروی تپه باقی مانده شامل گنبدخانه با 9 طاق و قوس های جناغی در سه جبهه گنبدخانه، ایوان و مناره، بقایای ستون ها و پایه های آجری قطوری است که در بخش های جنوبی و شمالی تپه پراکنده شده است.


خداپناهی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: این پایه های آجری نشانگر وجود تالار عظیم و گسترده مستطیلی شکلی در زیربنای فعلی است که به دوران اولیه اسلامی برمی گردد و تک منار استوانه ای شکل آجری که از یادگارهای زمان سلجوقی است از دیگر عناصر موجود برروی تپه است.


پایان پیام/


 

کد خبر 330494

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha