از ماهواره و وی‌چت می ترسیم چون نظریه در علوم انسانی نداریم

خبرگزاری شبستان: دچار وحشت هستیم، ‌از ماهواره‌ها می ترسیم، ‌وقتی وی‌چت می آید می ترسیم، چرا؟‌چون نظریه عمومی در علوم انسانی نداریم و نیامده‌ایم بگوییم در تاریخ‌مان چه اتفاقاتی افتاد.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان،‌ مجله علوم انسانی «زاویه» کاری از گروه معارف و اندیشه دینی شبکه چهار سیما به تهیه‌کنندگی مهدی خداوردیان چهارشنبه‌شب، ‌18 دی ماه در ادامه بحث دو هفته قبل با موضوع «نسبت ما با علوم انسانی اجتماعی جدید» با حضور نعمت‌الله فاضلی،‌ عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و ابراهیم فیاض، ‌عضو هیات علمی دانشگاه تهران روی آنتن این شبکه رفت. 

بر پایه این گزارش،‌ ابراهیم فیاض، ‌عضو هیات علمی دانشگاه تهران طی سخنانی اظهار کرد: همچنان این سوال در غرب مطرح است که دانش چه ارتباطی با نیازها دارد و این بحث درست بعد از گذشت سه قرن از رنسانس شکل گرفت و غرب تازه آمد تا این مساله را بررسی کند.
فیاض در ادامه تصریح کرد: تاکید من در این مباحث بر قرن نوزدهم میلادی است یعنی زمانی که در سال 1845 انقلاب صنعتی رخ داد و غرب تبدیل به یک تمدن شد، چراکه تا قبل از آن غرب فرهنگ و علوم انسانی بود اما بعدها مدرنیسم وارد میدان شده و اندیشه‌های جدیدی را به وجود آورد. 

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه فرهنگ در غرب تا قبل از وقوع انقلاب صنعتی در حقیقت تمرینی برای گفتگو بود، عنوان کرد: اما با این وجود انقلاب صنعتی فضای عاطفی و مسائلی از جمله طبیعت را تحت تاثیر قرار داد و از بین برد چیزی که در حال حاضر در ایران اتفاق افتاده است.

فیاض در بخش بعدی بحث خود اظهار کرد: زمانی که علم فنی از علوم انسانی پیشی بگیرد شاهد انحطاط خواهیم بود در حال حاضر تکنولوژی را می بینیم و خیال می‌کنیم ابزار یعنی تکنولوژی در حالی که تکنولوژی یعنی فن ابزارساز.
وی بیان کرد: حال با توجه به این مثال باید علوم انسانی نیز در جامعه جای خود را پیدا کنند چراکه الان کسانی دارند علوم انسانی را ما را می‌گردانند که شاخصه‌های فنی دارند و بدترین وضع برای علوم انسانی انحطاط سازمانی است که ما دچارش هستیم به‌گونه‌ای که می‌توانم بگویم از این نظر هیچ کجا مثل ایران نیست که این قدر در این حوزه بدبخت باشد، حتی پاکستان.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه جامعه باید صورت ذهنی خود را بازتولید کند، ابراز کرد: این مهم وظیفه علوم انسانی است، ‌اما متاسفانه ما دچار وحشت هستیم، ‌از ماهواره‌ها می ترسیم، ‌وقتی وی‌چت می آید می ترسیم چرا؟‌چون نظریه عمومی در علوم انسانی نداریم و نیامده‌ایم بگوییم در تاریخ‌مان چه اتفاقاتی افتاد،‌ فقط گفته‌ایم فلان سلسله آمد و رفت و سلسله دیگری آمد جایش را گرفت و نیامده‌ایم علل را بررسی کنیم لذا امروز مواجهه ما با غرب جاهلانه است و 150 سال است که درجا می زنیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ما دچار جبر تاریخی هستیم به همین دلیل شاهد مشکلات مختلف از جمله فرار مغ زها هستیم چون جبر تاریخی انسان را کور می‌کند و به نظر من تنها راه نجات خودآگاهی است.
پایان پیام/

کد خبر 331028

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha