417 طلاق هر شبانه روز در ایران /آشتی دولت و مردم کلید حل مشکلات

خبرگزاری شبستان:صاحبنظران اجتماعی معتقدند چون اقتدارمردانه با زنانه درداخل خانواده جابجا شده و فرو ریخته است،طلاق در جامعه افزایش یافته که نتیجه این امر و سایر عوامل موثر، جاری شدن 417 طلاق در شبانه روز است.

به گزارش خبرنگار  شبستان،یکی از دلایل تامه طلاق به ویژگی‌های خود جوانان بستگی دارد، امروزه جوانان به دلیل حاکم‌شدن نظام فرزندسالاری و فروپاشی نظام خانواده به‌درستی تربیت نشده و مهارت‌های لازم و اساسی زندگی را کسب نمی کنند، در واقع عدم تمرین مهارت‌های زندگی در دوران تجرد از یک سو و رواج زندگی هسته ای که موجب سلب حمایت‌های والدین از جوانان شده است از سوی دیگر موجب افزایش طلاق در میان جوانان شده است.

 

امروزه جوانان به دلیل عدم کسب مهارت‌های لازم در زندگی مانند کودکان 40 ساله هستند، یعنی 40 سال عمر کرده‌اند ولی هنوز در دوران کودکی بسر می‌برند. جوانان باید در اردوهای کار دوره‌های سختی را سپری کنند تا جوانی خود را به اثبات برسانند نه اینکه نه توانایی و نه حس مسئولیت‌پذیری نسبت به زندگی داشته باشند، بنابراین این رشد و توسعه ناپختگی در جامعه باعث شده است که جوانان خام به دامن ازدواج افتاده و نتیجه آن هم طلاق باشد.

 

در رابطه با این موضوعات با مجید ابهری مختصص علوم رفتاری و آسیب شناس اجتماعی و امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه که میهمان خبرنگاران اجتماعی خبرگزاری شبستان شدند به گفت و گو پرداختیم که در زیر می خوانید:

 

افزایش جمعیت نیازمند برنامه ریزی دراز مدت و کوتاه مدت است

وی با بیان اینکه ما برای افزایش جمعیت کشور نیازمند بسته های مشوق فرزند آوری هستیم گفت: این بسته ها باید در دو مرحله دراز مدت و کوتاه مدت اجرایی شوند نه اینکه روی میز قرار بگیرند و فقط در حد یک شعار باشند. مثلا در مشوق های کوتاه مدت اگر خانمی بچه دار شد ابتدا دستگاه مربوطه باید تا دو سالگی فرزند، حقوق مادر را تمام و کمال بپردازد و همچنین هزینه های مهد کودک، درمان و تغذیه فرزند(شیر خشک،پوشک و امثالهم )تا هفت سالگی رایگان باشد و در درازمدت اگر خانواده‌ای فرزند بیشتری داشت و یا متاهل بود برای استخدام در اولویت قرار گیرند. 

 

وی با اشاره به حل مشکلات کودکان خیابانی و بی سرپرست اظهار کرد: ما کشور گدا و فقیری نیستیم، هرچند خزانه کشور خالی است ولی این‌طور نیست که ما نتوانیم در سال هزینه 500 هزار کودک فقیر را تأمین کنیم، مسئولان می‌توانند پنج تا سفر خارجی نروند و دو تا بازیکن خارجی نخرند تا این مشکلات را  هم که قابل حل هستند را مرتفع کنند. 

 

خریدن بازیکن اهانت به جوانان ایرانی است

این آسیب‌شناس با بیان اینکه اصلا خریدن بازیکن اهانت به جوانان ایرانی است، افزود: خریدن بازیکن برای کشورهای 800 هزار نفری خلیج‌فارس است نه برای ما که دارای 20 میلیون جوان رشید( مثل حسین رضازاده و علی دایی) هستیم. چرا برخی از مسئولان باید به دلیل دلالی مبادرت به انجام چنین کارهایی کنند؟

 

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم فرزندآوری داشته باشیم باید بسته‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت را برنامه‌ریزی کنیم، در غیر این صورت باید از هم‌اکنون خود را برای واردات کارگر، کارمند، مهندس و حتی شوهر از کشورهای دیگر آماده کنیم.

 

این آسیب‌شناس با اشاره به موضوع نخبه‌پروری، نخبه‌کشی و نخبه‌گریزی در کشور خاطرنشان کرد: نخبه‌کشی به معنای کشتن فیزیکی نیست، بلکه نخبه به دنبال عزت اجتماعی است، وقتی از یک چنین حرمتی برخوردار نیست از کشور خارج می‌شود. نخبه‌های ما برای مشروب‌خوری، شادی و نشاط به خارج از کشور نمی‌روند، می‌گویند به جایی می‌رویم که قدر مرا بدانند.

 

وی با اشاره به خاطره‌ای در دوران هشت سال دفاع مقدس افزود: روزی آقای ناطق‌نوری در جبهه به بنده گفتند: بلند شو به تهران برو، شما اینجا چه‌کار می‌کنید، گفتم آقا مگه من چمه، گفت: هیچ‌چی اگر یک گلوله به تو اصابت کند، صدها میلیون تومان سرمایه مردم از میان می‌رود.

 

در انگلستان برای اساتید چک سفید امضا می‌کنند

ابهری گفت: در انگلستان برای اساتید چک سفید امضا می‌کنند ولی اینجا اساتید ما را با بیشترین سابقه به راحتی از دانشگاه اخراج می‌کنند.

 

وقتی نخبگان ما در جامعه به اندازه یک فوتبالیست جوان 25 ساله و یا یک بازیگر دلقک اهمیت اجتماعی ندارد باید هم از کشور خارج شود. برخی از بازیگران ما ماشین 890 میلیونی سوار می‌شوند ولی یک استاد دانشگاه با این منزلت اجتماعی هیچ ارزشی ندارد، وقتی هم حرف می‌زنیم می‌گویند سیاه‌نمایی می‌کنید، وقتی می‌گوییم این وضع کودکان خیابانی است، بهزیستی شما چه کار دارید می‌کنید؟ هزار انگ را به ما می‌چسبانند.

 

وی با بیان اینکه اکنون 70 درصد ظرفیت صنایع ما راکد است، گفت: مسئولان باید این ظرفیت را فعال‌سازی کنند، اشتغال‌زایی یعنی این، اگر این 70 درصد صنایع فعال شود، چند میلیون جمعیت جوان ما شاغل می‌شوند. بعضی از این دست‌اندرکاران می‌دانند چه کار باید کنند، ولی نمی‌خواهند انجام دهند ،چون اراده‌اش را ندارند.

 

هر شبانه‌روز 417 طلاق در ایران جاری  می شود  

این آسیب‌شناس با بیان اینکه تورم 40 درصدی موجب افزایش طلاق در جامعه شده است تصریح کرد: این امر موجب شده است که هر ساعت  17 نفر و هر شبانه‌روز 417 طلاق در ایران جاری شود یعنی در تهران به ازای هر سه ازدواج یک طلاق و در شهرستان‌ها به ازای هر پنج ازدواج یک طلاق صورت می‌گیرد.

 

متوسط سن بیوه‌گی در کشور 19 سالگی  

وی افزایش طلاق را یکی از دلایل مهم کاهش فرزندآوری خواند و گفت: اکنون متوسط سن بیوه‌گی در کشور به 19 سالگی (19 تا 35 سال) رسیده است و همچنین 90 درصد بیوه‌های جوان در معرض آسیب قرار دارند، وقتی آمار طلاق افزایش یابد آمار ازدواج هم به تبع پایین می‌آید. همچنین افزایش کودکان ره یافت، سقط جنین و متلاشی‌شدن خانواده ها از عوارض و تبعات بالا رفتن آمار طلاق در جامعه می‌باشد.

 

آشتی دولت و مردم کلید حل مشکلات 

همچنین امان‌الله قرایی‌مقدم، استاد دانشگاه تهران در ادامه صحبت های آقای ابهری با بیان اینکه تا وقتی که بین دولت و مردم آشتی ایجاد نشود مشکلی حل نمی‌شود، گفت: مردم به دولت در حمایت از سیاست های جمعیتی اعتماد ندارند، بنابراین تا زمانی که این اعتماد ایجاد نشود مشکلات ما نیز همچنان به قوت خود باقی هستند.

 

ابهری با اشاره به عدم توجه خانواده ها برای آگاهی فرزندانشان از مواد مخدر تصریح کرد: والدین حاضرند فرزندان‌شان درازترین رود مالزی را یاد بگیرند ولی یاد نگیرند که چگونه معتاد می‌شوند. یک بار ما گفتیم ماده مخدری در بازار پیدا شده، برای آگاهی مردم اعلام کنیم گفتند: ابهری دارد برای قاچاقچیان بازاریابی می‌کند در حالی که اکنون هر ماده مخدری که کشف می‌شود بلافاصله اعلام می‌کنند.

 

وی گفت: 33 سال است که 22 سازمان، بودجه‌های میلیاردی برای فرهنگ‌سازی و پیشگیری از مواد مخدر در جامعه می‌گیرند ولی هیچ اقدام مثبتی که موجب بهبود وضعیت جامعه شود صورت نگرفته است. نتیجه‌ همین است که اکنون می‌بینید، الان هم ماشرم مقدس کشف شده که هر تکیه آن 170 هزار تومان است و جوانان را به نابودی  کامل می‌کشاند.

 

 اعتیاد و ناتوانی جنسی ،عامل 70 درصدی طلاق در جامعه

وی با بیان اینکه اعتیاد و ناتوانی جنسی عامل 70 درصدی طلاق در جامعه می‌باشند، اظهار کرد: اکنون مردان خیابانی به نام ژیگیلو در خیابان‌های تهران پرسه می‌زنند و با زنان روابط  جنسی نامشروعی برقرار می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه قانون ما تنبیهی است ولی قانون دنیا ترمیمی و اصلاحی می‌باشد، افزود: دولت نباید هر کسی را که دستگیر می‌کند روانه زندان کند، این امر باعث کاهش ازدواج، باروری و همچنین پیری جمعیت می‌شود بلکه باید آنها را اصلاح کرده و مجددا به جامعه بازگرداند.

 

قرایی‌مقدم با اشاره به وارونگی روابط عاطفی در جامعه اظهار کرد: وقتی اقتدار مردانه و زنانه در داخل خانواده جابجا می‌شود و یا فرو می‌ریزد، وارونگی روابط عاطفی رخ می‌دهد، اکثر کودکانی که دچار آسیب شدند به این دلیل بوده که پدران‌شان فاقد قدرت بوده است.

 

تغییر سبک زندگی ،مهمترین عامل فزایش طلاق، قتل و جنایت در جامعه

ابهری با بیان اینکه اکنون در دوران فرزندسالاری زندگی می‌کنیم، گفت: اصلی‌ترین علت واژگونی خانواده‌ها ،تغییر سبک زندگی است به گونه‌ای که دلیل افزایش آمار طلاق، قتل و جنایت در جامعه ما ،فاصله گرفتن از زندگی ایرانی و اسلامی است که در این راستا رسانه ملی بسیار کم‌کاری کرده به عنوان مثال شما یک فیلم در تلویزیون ندیدید که پنج تا فرزند داشته باشد، اگر دارد یا گدا و یا دزد است، ولی یک مهندس را ندیدید که سه فرزند داشته باشد.

 

وی با اشاره به محتوای منفی برگزاری کلاس‌های همسرداری گفت: هیچ کنترلی بر روی این کلاس‌ها وجود ندارد. تاریخچه این کلاس‌ها به 12 سال پیش‌ برمی‌گردد، در آن زمان ما گفتیم اجازه دهید، آموزش روابط زناشویی را با رعایت خطوط قرمز در رسانه ملی نشان دهیم که جوانان قبل از ازدواج آگاهی‌های لازم را در این زمینه داشته باشند ولی اجازه ندادند.

 

 کاهش سن بلوغ جنسی دختران و پسران

ابهری خاطرنشان کرد: وقتی لجام‌گسیختگی اخلاقی در جامعه رواج پیدا می‌کند و عکس‌های مستهجن در تلفن‌های همراه جوانان دیده می‌شود. ماحصل آن وضعیت این جامعه می‌شود که همه اینها به دلیل این است که برای مسایل اخلاقی خود ،قفسه‌ای در خانواده قایل نشدیم. یعنی همان فیلم و سریال مشمئز‌کننده‌ای که ما بزرگ‌ترها می‌بینیم ،همان را دختر و پسر پنج و 12 ساله هم می‌بیند که این امر موجب شده که سن بلوغ جنسی دختران و پسران تا 2 سال کاهش یابد.

 

پایان پیام/

 


 

کد خبر 331792

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha