هنوز پشت ویترین وحدت مانده ایم/ نخبگان جهان اسلام کاری نکرده اند

خبرگزاری شبستان: تمرکز بر خام نگه داشتن ذهنیت اولیه درباره پیامبر صل الله علیه وآله، نه تنها در عموم مردم، که متاسفانه در علما و نخبگان نیز به صورت یک امر دست نخورده و فعال نشده، باقی مانده است.

 حجت الاسلام احمد مبلغی، رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار معارف خبرگزاری شبستان و در تبیین نقش و جایگاه رسول اعظم صل الله علیه وآله در ایجاد و تحکیم وحدت در میان امت اسلامی و شرایط کنونی جهان اسلام گفت: پیامبر اسلام صل الله علیه وآله مبنای هویت اسلامی و نقطه شکل گیری دین اسلام برای امت اسلامی و بزرگترین سرمایه قابل استفاده برای تشکیل امت اسلامی هم در ایجاد امت و هم در تغذیه و پویایی بخشیدن به امت اسلام می باشد . بنابراین پیامبر صل الله علیه آله فراتر از یک ذهنیت اولیه است که ما او را تنها پیامبر یک دین می بینیم و به صورت دست نخورده ای این ذهنیت را با خود همراه داریم.

پیامبر مبنا و نقطه پویایی بخش به امت واحده است

وی تصریح کرد: این پیامبر مبنا و اساس و نقطه پویایی بخش به جامعه اسلامی و امت واحده است که اگر بدرستی و بانگاهی چند لایه در ابعاد جامعه شناختی، دین شناختی، روان شناختی، هویت شناختی و تاریخ شناختی به رسول خدا صل الله علیه و آله و ظرفیت های نهفته در ایشان و الگویی که بر جای گذاشته است و میراث فکری و حدیثی برجای مانده از آن حضرت و تاریخی که ساخته و قرآنی که عرضه کرده است، بنگریم خواهیم یافت که این پیامبر، دین او، فکر، اندیشه و الگوی برجای مانده او همه آرزوهای لازم ، همه زمینه ها ، اندیشه ها و اقتضائات لازم برای تشکیل امت اسلامی به صورت یک قطب پویای قوی و قدرتمند و دارای پیشرفت همه جانبه را داراست. ولی متاسفانه ما به یک ذهنیت خام که «او فقط پیامبر است» اکتفا کرده ایم و از این پیامبر بهره اجتماعی، تاریخی و جهانی نبرده ایم .
 

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه با اشاره به مسئولیت عظیم علما و دانشمندان در این عرصه خاطرنشان کرد: علما و دانشمندان فریقین چه حوزوی و چه دانشگاهی می توانند در ابعاد گسترده در فضای مطالعه جامعه شناختی، خط ها، راهکارها و زاویه های دید علمی در قبال این پیامبر و چگونگی بهره گیری از او برای یک حرکت پویای «امت محور» را ارایه کنند. اما متاسفانه باید گفت این تمرکز بر خام نگه داشتن آن اندیشه مذکور اولیه و فرو نرفتن در این ابعاد، نه تنها مجموعه و عموم مردم را فرا گرفته، که این ذهنیت در علما و نخبگان نیز به صورت یک امر دست نخورده تحقیق نشده و فعال نشده، باقی مانده است. 
 

 از دست دادن بزرگترین فرصت های فرا روی امت اسلامی

حجت الاسلام مبلغی یادآور شد: امروز علما و نخبگان در جهان اسلام باید بیشترین و اساسی ترین تمرکز را در قابلیت های نهفته در دین پیامبرصل الله علیه وآله، اندیشه او و زندگی علمی و نظری او و با رویکرد به این که چگونه می توان یک جامعه بزرگ را بر اساس این اندیشه ها بنا نهاد و با رویکرد به ارائه راهکارهای متناسب با جهان فعال شده امروز ارائه کنند. چرا که کوتاهی کردن در این زمینه به معنای از دست دادن بزرگترین فرصت های فرا روی امت اسلامی برای تشکیل چنین جامعه ای تلقی می شود.
 

وی با اشاره به کوتاهی های انجام شده در این زمینه گفت: ما نه تنها چنین مطالعه اساسی جامعه شناختی با ابعاد جهانی را بر اساس قابلیت های مکنون در پیامبر صل الله علیه وآله به انجام نرسانده ایم بلکه بالاتر از آن در برابر مجموعه های اندک و دارای جمود فکری و دارای مانورهای خشونت گرایانه، به دلیل عدم انسجام در میان امت نیز، رفتار و واکنش مناسب نداشته ایم و سخاوتمندانه فضای امت را به دست تکفیری و شبه تکفیری داده ایم. امروز مشکل جامعه اسلامی این نیست که از تکفیری ها رنج می برد بلکه ما حتی از شبه تکفیری ها نیز رنج می بریم.


رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تاکید کرد: ما امروز فضا را به دست گروه هایی داده ایم که تکفیر نمی کنند اما همه لوازم آن از جمله یک نگاه حداقلی، جمودگرایانه و تخریب گرایانه، نه تقریب گرایانه را دارا هستند و این گروه ها بر سر این امت و دین و پیامبر این امت بسیاری از آسیب های کلان و ماندگار را وارد می کنند که در اثر آن بزرگترین فرصت ها که از دست می رود بماند، حتی بزرگترین لطمه ها به صورت ریشه ای بر این امت به دلیل کوتاهی نخبگان و عالمان برجای گذاشته می شود و متاسفانه تلاش علمایی و نخبگانی تنها در حد شعاروحدت سر دادن آن هم د رحاشیه ها و به صورت انفعالی باقی مانده است.
پایان پیام/
 

کد خبر 332707

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha