رونمایی از ضریح مطهر ابراهیِم مجاب علیه السلام

خبرگزاری شبستان: آیین رونمایی از ضریح مطهر ابراهیمِ مجاب علیه السلام دوم بهمن ماه امسال با حضور مقامات کشوری و استانی در مصلی بیت المقدس ارِاک برگزار می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، طراحی و ساخت این ضریح مطهر از سال 90 با محوریت استان مرکزی آغاز شد و پس از رونمایی به مدت یک هفته در مصلی بیت المقدس اراک برای زیارت و عرض ارادت در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

این ضریح مطهر تا پایان بهمن ماه به کربلای معلی منتقل و نصب می‌شود. طراحی این ضریح مطهر، به قلمزن و خوشنویس توانمند استان مرکزی استاد «محمد باباخانی» از شهرستان اراک واگذار شده بود.

خطوط نقش بسته شده بر طلا و معرق داخل ضریح مطهر شامل سوره‌های توحید، قدر، اعلی، آیت الکرسی، اسماء جلاله و نام مبارک ائمه علیه السلام توسط خطاط نام آشنای جهان اسلام استاد «احمد ناجی» از کشور عراق نوشته شده است.

این ستاد با بهره گیری از ظرفیت صنعتی و خدمات مهندسی استان مرکزی با بهره گیری از خدمات مهندسین رشته‌های عمران، مکانیک، متالوژی، طراحی صنعتی در راستای طراحی بدنه اصلی ضریح مطهر با بهترین و به روزترین نرم افزاهای دنیا اقدام کرده است.

طراحی صنعتی، تهیه و تدوین کتابچه کامل نقشه‌های ساخت، برآورد مصالح و جدول زمان بندی پروژه با دقت و ظرافت انجام شده و هزینه نهایی ساخت ضریح 40 میلیارد ریال بوده که از محل نذورات مردمی تامین شده است.

مساحت ضریح نزدیک به 17 متر و 55 سانتی مترمربع است که در ابعاد دو متر و 70 سانتی متر طول، دو متر عرض، سه متر و 25 سانتی متر ارتفاع ساخته شده و وزن آن قریب به شش تن است.

این ضریح مطهر دارای 9 پنجره و یک در است که جنس سازه از چوب ساج با عمر حداقل 300 سال است. مقدار مس مصرفی در این ضریح 500 کیلوگرم، نقره استرلینگ یک هزار و 150 کیلو و طلای 18 عیار چهار کیلوگرم بوده و 50 نفر در آن نقش داشته اند.

نجاری این ضریح مطهر توسط تیم شش نفره با درجه هنری یک مطابق با دفترچه محاسباتی و برآورد و نقشه‌های ساخت مهندسی دقیق با نظارت دفتر فنی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان به شکل کاملا قرینه و با استحکام فوق العاده ای انجام شده و قلم زنی آن که همان عملیات قلم زنی نقوش اسلامی بر روی ورق‌های مس و نقره به ضخامت دو و نیم تا سه میلی متر است توسط استاد «محمد مهدی باباخانی» و تیم 10 نفره همراه به سرپرستی کارگاهی استاد « داود سلیم آبادی» که به شکل بی بدیع و خارق العاده ای با حجم‌های بالا به انجام رسیده است.

زرگری ضریح مطهر که همان عملیات ساخت و مونتاژ ورق‌های نقوش قلم زنی شده (مس‌های روکش شده با طلا و نقره) بر روی سازه چوبی است، توسط استاد «علی داوران» و تیم چهار نفره همراه انجام پذیرفته است.

عملیات ساخت گوی و ماسوره‌های ضریح مطهر نیز زیر نظر دفتر فنی با طراحی مهندسی و نظارت کامل از نظر آنالیز نقره مصرفی و ضمانت و کیفیت نهایی توسط استاد خبوشیان و تیم هشت نفره همراه با آلیاژ نقره 93 درصد تهیه و به شکل بسیار زیبایی مراحل پولیش و مونتاژ داخل پنجره انجام گرفته است.

عملیات ساخت و تزئین داخل ضریح مطهر شامل سقف، قوس‌های داخل، کتیبه‌های خطی و دیوارهای آن به شکل معرق چوب با طراحی استاد «برجی» و استاد «داود سلیمانی» انجام شده است.

عملیات نور افشانی داخل ضریح به شکل کاملا جدید و مدرن به شیوه‌های روز دنیا توسط کارشناسان خبره برق و الکترونیک استان به سرپرستی «مهندس نخستین» و تیم همراه چهار نفره به شکل زیبایی با قابلیت تغییر رنگ و تنظیم شدت نور در مکان‌های مناسب طراحی و نصب شده است که در مراسم‌های گوناگون قابلیت اجرا دارد و سیستم اعلام حریق نیز در ضریح نصب شده است.

عملیات آبکاری نقوش مس با همکاری شرکت اندود و به شکل بسیار زیبا با توجه به نیاز مقاطع مختلف از هفت تا 12 میکرون است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به مقام معظم رهبری، عملیات مینا کاری مورد نیاز ضریح مطهر شامل پرطاووسی و گلدانی چهار سمت ضریح مطهر بسیار زیبا و ترنج‌ها و نقاشی‌های زیبایی توسط استاد چاووشی و تیم هفت نفره همراه انجام شده است.

ابراهیم مجاب علیه السلام نوه امام موسی کاظم علیه السلام است که مرقدش در کربلا و کنار مرقد امام حسین علیه السلام قرار دارد. پدر ابراهیم مجاب نیز محمد عابد (برادر امام رضا و شاهچراغ) علیهم السلام نام داشته که قبر وی در ضلع جنوب شرقی حرم شاهچراغ شیراز قرار دارد.
پایان پیام/

 

 


 

کد خبر 332799

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha