علمای جهان اسلام صلح را برای ملت افغانستان به ارمغان آورند

خبرگزاری شبستان: دکتر ربانی با اشاره به اینکه امروز جهانیان نیازمند رهایی از فتنه‌ها و خشونت‌های فتنه‌انگیز هستند، گفت: ملت افغانستان برای ارمغان‌آوردن صلح دست نیاز به علمای جهان اسلام دراز کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، دکتر صلاح‌الدین ربانی، رییس شورای صلح افغانستان در کمیسیون جهان عاری از خشونت بیست و هفتمین دوره کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با اشاره به فتنه‌های اختلاف‌انگیز دشمنان در کشورهای اسلامی و رواج اسلام‌هراسی گفت: امروزه دشمنان قسم‌خورده اسلام به دنبال ترویج گروه‌های خشونت‌بار و اسلام‌هراسی هستند که ملت افغانستان نیز گریبان‌گیر این فتنه‌هاست و از تمام علمای جهان اسلام خواهان بازگشت صلح به این کشور هستند.

 

وی با اشاره به تأثیرات مثبت برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی عنوان کرد: امروز که شاهد برگزاری بیست و هفتمین دوره کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی هستیم در شرایط پیچیده کنونی جهان اسلام اقدامی ارزنده است و بی‌اعتمادی بین کشورهای اسلامی را که دشمنان با اختلافات مذهبی و چالش‌های روبرو بر آن دامن می‌زنند را مرتفع می‌کند و باعث شکوه و عظمت امت اسلام می‌شود.

 

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات پیش روی جهان اسلام دامن‌زدن به اختلافات فرقه‌ای است که مجمع جهانی تقریب مذاهب با نشست‌های خود این فتنه‌ها را خنثی می‌کند. تقریب مذاهب یعنی به رسمیت شناختن فرقه‌ها و ترویج همزیستی مذهب‌های مختلف در کنار هم است که بر مبنای اخوت اسلامی زندگی سعادت‌مند را برای همه به ارمغان می‌آورد.

 

ربانی عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات جهان اسلام افکار افراطی‌گری در قالب رفتارهای شنیع گروهک‌های خشونت‌محور با تکیه‌زدن بر اختلافات مذهبی است، افغانستان سال‌هاست که قربانی این خشونت‌ها شده و در زمانی که زخم‌های این کشور التیام نیافته گروهک طالبان با رفتارهای خشونت‌بار این ملت را به چالش کشاند و اسلام‌هراسی نیز گفتارش را از طریق رفتارهای خشونت‌بار این گروهک‌ها توجیه می‌کند و دین اسلام را افراطی‌گر معرفی کرده و انزجار عمومی را در میان افکار عموم ایجاد می‌کند. امروزه نیز سوریه در وضعیت اسف‌باری قرار دارد و علمای اسلام مسئولیت سنگینی در قبال آن دارند.

وی خاطرنشان کرد: ما توقع داریم کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی ارمغان‌آور صلح و صفا در کشور افغانستان باشد.

 

تکفیری‌ها مضامین قرآن کریم را معکوس معرفی می‌کنند

بنا بر این گزارش، در کمیسیون جهان عاری از خشونت محمد العافی امام جمعه سابق واشنگتن و عضو شورای عالی مجمع تقریب با بیان این مطلب که افکار تندروی تکفیری مضامین قرآن را معکوس و وارونه معرفی می‌کنند، گفت: کشتار مسلمانان با نام اسلام چهره زشتی را به جهانیان معرفی می‌کند و در حالی که قرآن کریم می‌فرماید در میان خودتان مهربان و با دشمنان تند و شدید رفتار کنید تکفیری‌ها این مفهوم را معکوس عمل کرده و با مسلمانان به خشونت و با بیگانگان با مسالمت رفتار می‌کنند.

وی افزود: کلمه تکفیر از لغت کفر گرفته شده که در قرآن به آن اشاره بسیار شده است. نباید در اینجا خلط مبحث شود یعنی مسلمانان در کمال آزادی اعتقاد می‌توانند در مقابل دشمنان و کافران ظلم‌پیشه با سرسختی عمل کنند و کافرانی که ظالم نیستند را با کافرانی که ظلم می‌کنند، تمایز قایل شوند.

 

بنا بر این گزارش، دکتر هلال العطریسی، استاد دانشگاه لبنان با بیان این مطلب که نهضت اسلامی امروز دچار پارادوکس است، عنوان کرد: نهضت اسلامی دچار پارادوکس اعتقادی شده و خشونت‌های داخلی گریبان‌گیر مسلمانان است. پیش‌بینی دعوت از سران کشورهای اسلامی پس از متلاشی‌شدن رژیم‌های استبدادی بیشتر انتظار می‌رفت اما خشونت‌های مذهبی و در همه عرصه‌ها بدست رژیم‌های استبدادی و ترویج آن، این وحدت را خدشه‌دار کرد.

وی افزود: جهان عاری از خشونت شعاری ایده‌آ‌ل است اما می‌توان مقدمات آن را فراهم ساخت و باید خشونت را به گونه‌ای دیگر تعریف کنیم. قرآن می‌فرماید مسلمانان با خودشان مهربان و با دشمنان سرسخت هستند پس سرسخت‌بودن به ذاته بد نیست و می‌تواند برای مقابله با دشمنان آرمان‌های اسلامی مفید باشد.

 

وی افزود: امروز جریان‌های تکفیری معنای قرآنی را وارونه کردند و با مسلمانان و هم‌کیشان خود به خشونت و با بیگانگان، آمریکا و غرب با مهربانی رفتار می‌کنند، این جریان محال است زنده بماند و با این اقدامات جریان تکفیری خود را به ورطه نابودی می‌کشد.

پایان پیام/
 

کد خبر 333712

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha