مدل اشتغال کمیته امداد از برترین مدل های اشتغال در دنیاست

خبرگزاری شبستان: معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد کشور، مدل اشتغال کمیته امداد را به گواه مراجع بین المللی از برترین مدل های موجود در دنیا دانست و گفت: این مدل شامل 5 مرحله است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از کرمان، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد کشورامروز(2 بهمن) در جشن خودکفائی و کاریابی 6 هزار و 300خانواده تحت پوشش کمیته امداد تصریح کرد: هیچ روزی مبارک تر از روز توانمندی مددجویان نیست؛ روزی که حاصل تلاش جمعی مسئولین کشور در رابطه با اشتغال به ثمر می نشیند.


مهندس محمد امید با بیان اینکه این کار ارزنده که به عنوان برشی از توانمند سازی خانواده های تحت حمایت در سراسر کشور تعریف شده، حاصل یک فعالیت منسجم در سراسر کشور است؛ بیان داشت:کمیته امداد در سال جاری توفیق طراحی توانمند سازی 120 هزار نفر را داشته تا از مدد جو به مدد کار برسند و سال گذشته هم 180هزار خانواده از طریق اشتغال از بدنه خدمات مسمتر امداد خارج شدند.


وی گفت: طبق یک کار پژوهشی قوی، از طرح های فعال امداد سالانه بیش از 10 هزار میلیارد تومان درآمد عاید خانواده های تحت حمایت می شود و هر طرح 2 سال و نیم یکبار توجیه اقتصادی شده و به سود دهی می رسند.


این مسئول، نرخ اشتغال در طرح خود اشتغالی امداد را 30/1دانست که با ایجاد سه شغل 4 نفر مشغول کار می شوند.


وی افزود: طبق آمار، مجموعه کمیته امداد نزدیک به 7 درصد محصولات لبنی کشور را تولید می کند و قریب به 17 درصدگلخانه های کشور، 7 درصد دام گوشتی و شیری کشور، 17 درصد حمل و نقل درونی استان ها مربوط به طرح های اشتغال این نهاد است و 12 درصد مشاغل خدماتی شهرهای کوچک و7 درصد خدمات اشتغالی شهرهای بزرگ مربوط به طرح های سه سال اخیر ماست.


امید با اشاره به اینکه کمیته امداد بین 5/3 تا 4 درصد در تولید ناخالص کشور سهم دارد و حدود 80 درصد خروجی های امداد از قرض الحسنه بانک ها استفاده کردند؛ بیان داشت: کار توانمندسازی، صرفاً اشتغال نیست و اگر زیر ساخت اشتغال فراهم نشود، اشتغال دچار مشکلات عدیده می شود.


وی با بیان اینکه اشتغال هایی که متکی به آموزش های قوی تر و نظارت امداد باشند، از موفقیت های بیشتری برخوردار هستند؛ اظهار داشت: کمیته امداد امروز می تواند اعلام کند حداقل ریزش در اشتغال را دارد و معوقات بانکی آن زیر نیم درصد است.


این مسئول همچنین با تأکید بر ضرورت ساماندهی مشاغل کوچک و رساندن آن به مشاغل پایدار، بیان داشت: امروز در بسیاری از کشورها، حدود 92 درصد مشاغل در قالب مشاغل زیر 10 نفر و 60 درصد زیر 5 نفر است زیرا سرمایه مشاغل کوچک، کمتر اما بهره وری حداکثر کار کند.


وی مدل اشتغال کمیته امداد را به گواه مراجع بین المللی از برترین مدل های موجود دانست و گفت: این مدل شامل 5 مرحله استعداد یابی، آموزش( حجم آموزش ما در سال جاری 400 هزار نفر بوده است) تسهیلات و کاریابی، نظارت و بازار یابی در محصولات مدد جویان است.


امید در پایان سخنانش استان کرمان را از استان های بنام در صنایع دستی عنوان کرد و با تأکید بر احیاء فرش کرمان، در خصوص خرید این فرش از تولید کنندگان قول مساعد داد.


استاندار کرمان هم در این مراسم، ثمره همه کارهای دستگاه های دولتی را ایجاد توانمندسازی برای مردم در هر عرصه ها دانست.


علیرضا رزم حسینی کارآفرینان را قهرمانان عرصه توسعه استان دانست و با بیان اینکه امروز یک فجر واقعی اتفاق افتاده است؛ تأکید کرد: باید بخش اشتغال خرد را در ظرف کمیته امداد مظروف کنیم.


وی خطاب به کارآفرینان بر ضرورت نظارت و کنترل از شغل تأکید کرد و افزود: کمیته امداد هم باید با استمرار حمایت های خود آن را به درختی تنومند تبدیل کند.
  

پایان پیام/

کد خبر 335166

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha