نقش روحانیت شایسته و فعال در نقش آفرینی مساجد در پیروزی انقلاب

خبرگزاری شبستان: امام جماعت مسجد دوست علی خان روحانیت مساجد را مهمترین عامل درنقش آفرینی مساجد درپیروزی انقلاب دانست و گفت:سخت گیری پهلوی درباره مساجد نقش مساجد را کمرنگ نکرد بلکه حرکت انقلابی را تداوم بخشید.

حجت الاسلام سید مهدی ارفع، امام جماعت مسجد دوست علی خان تهران با تاکید بر نقش پررنگ مساجد در تهییج و روشنگری مردم در تمامی مبارزات اسلامی، به خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان گفت: مساجد، پایگاه اصلی تجمع نیروهای انقلابی و نقطه‌ آغاز تظاهرات مردمی بودند و در تمامی احوال، نقش آفرینی بسیار گسترده و ماندگاری در اوج گرفتن و استحکام انقلاب اسلامی داشتند.

 

حجت الاسلام ارفع گفت: مسجد همواره در رأس هرم دفاعی قرار داشته و دارد و نمی توان جایگاه رفیع آن را در اعتقادات دینی، فرهنگی و مبارزاتی انکار کرد؛ تا جایی که با وجود تمام سخت گیری های رژیم پهلوی درباره مساجد، نقش و کارکرد سیاسی این اماکن مقدس نه تنها از بین نرفت بلکه به حرکت انقلابی مردم تداوم بیشتری بخشیده شد.

 

وی ادامه داد: از سوی دیگر مساجد از جنبه اعتقادی در تقویت روحیات مردم نیز موثر بودند و در تقویت اعتقاداتی مانند ایمان به ولایت فقیه و نظام اسلامی بین مردم نقش موثری داشتند. 

 

حجت الاسلام ارفع با بیان این سوال که با وجود اداره کنندگان حکومت، چه نیازی به دینداری مردم است، گفت: از صدر اسلام تا کنون تمامی اهل بیت(ع) بر این مهم تاکید داشتند که علاوه بر امامت که ریشه الهی دارد حکومت نیز در راستای مومنین قرار می گیرد و این همان مسئله ای بود که امام خمینی (ره) در میان مردم و شاگردان ایشان در مساجد و تکایا روشنگری می کردند و در نتیجه حکومت غیر الهی را مبدل به حکومتی بر پایه اسلام و عدل الهی کردند.

 

امام جماعت مسجد دوست علی خان تهران، مساجد و حوزه های علمیه تهران را از عناصر مهم در پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 برشمرد و توضیح داد: حوزه های علمیه تهران از جمله حوزه علمیه آیت الله مجتهدی به دلیل نوع تربیت و آموزش، افرادی انقلابی و مبارز را در خود پرورش داد و بسیاری از فرزندان آن بزرگان نیز در همین حوزه به تحصیل پرداختند و چه بسا هنوز نیز در آن جا حضور دارند.

 

وی همچنین با اشاره به تاثیر مسجد شیخ عزیزالله بازار تهران و مسجد سید عبدالحسین و اقدامات مفید ائمه جماعات این مساجد در هدایت و روشنگری مردم و بازاریان اظهار کرد: این مساجد به دلیل حضور روحانیت فعال از مساجد تاثیرگذاری بودند که به تاسی از امام خمینی (ره) جایگاه خود را در مبارزه بر ضد رژیم پهلوی مستحکم کردند و همچنان نیز با حضور ائمه جماعات لایق و شایسته از مساجد مهم تهران محسوب می شوند.

 

حجت الاسلام ارفع خاطرنشان کرد: مردم تهران به ویژه بازاریان با حضور در این مسجد و همراهی با روحانیت مبارز در پیروزی انقلاب اسلامی کمک های شایانی کردند و نام آن ها را به عنوان کانون های مبارزه علیه شاه حفظ کردند.
پایان پیام/

 

 

کد خبر 339132

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha