پا در رکاب انقلاب/چگونه یک مسجد پایگاه انقلاب می شد؟

خبرگزاری شبستان: مسجد ابراهیم خلیل به عنوان یکی از فعالترین مساجد شهرری معرفی و خیلی زود پایگاهی برای زنان و مردان با اندیشه های انقلابی شد اما چه عاملی باعث شد این مسجد در دوران انقلاب نقش محوری پیدا کند؟

خبرنگار شبستان: کاشیکاری های چشم نوازش نگاه هر رهگذری را مسحور خود می کند و آرامشی معنوی به روان های ناآرام می بخشد و بی هیچ بهانه ای تو را به درون فرا می خواند.


هنوز یک ساعتی به اذان مغرب مانده و سکوتی آسمانی بر این مکان مقدس حکم فرماست. در این سکوت و آرامش معنوی، سخت می توان باور کرد که روزی و روزگاری مسجد «ابراهیم خلیل» یکی از پویاترین پایگاه های انقلاب اسلامی نه فقط در شهرری بلکه در کل پایتخت بوده است...


پیشینه ساخت این مسجد به سال 1342بر می گردد. در آن زمان 2نفر از اهالی نیک اندیش شهرری 2قطعه زمین را برای ساخت مسجد وقف کردند و یک سال بعد کلنگ بنای مسجد به زمین زده شد و حدود سال 1345 این مسجد به روی نمازگزاران آغوش گشود و از همان زمان بعنوان یکی از فعالترین مساجد شهرری و تهران معرفی و خیلی زود پایگاهی شد برای زنان، مردان و جوانی که اندیشه های انقلابی داشتند. اما چه عاملی باعث شد تا این مسجد اینچنین نقش محوری در انقلاب پیدا کند.


حجت الاسلام «هادی گودرزی» امام جماعت جوان مسجد «ابراهیم خلیل» در این خصوص می گوید: «سید ابوالقاسم موسوی همدانی نخستین امام جماعت مسجد ابراهیم خلیل، خود از فعالان انقلابی بود و بی شک حضور مؤثر وی باعث شد تا مسجد حضرت ابراهیم خلیل به یکی از پایگاه های انقلاب تبدیل شود و مسئولیت خود را در این زمینه به انجام رساند.»


حجت الاسلام موسوی همدانی نه تنها مورد احترام خاص امام جماعت جوان و نمازگزاران نسل قدیم و جدید مسجد حضرت ابراهیم خلیل است بلکه به عنوان یک روحانی مبارز، متدین، مردمدار و ساده زیست، مورد توجه ویژه همه مردم شهرری است بطوری که حتی اکنون که او به دلیل کهولت سن قادر به اقامه نماز جماعت نیست مردم همچنان وی را به عنوان یک روحانی مبارز و امام جماعت مسجد حضرت ابراهیم خلیل بسیار محترم می دارند.


حجت الاسلام گودرزی که خود ثمره تربیت انقلابی حاج آقا موسوی همدانی است می گوید: «حاج آقا موسوی به همراه حاج آقا زمانی و حاج آقا کرباسی از جمله روحانیان مبارزی بودند که حرکت های مردم را پیش از انقلاب جهت می دادند. حتی در همان روزهای پر التهاب 2 فرزند حاج آقا موسوی به نام های سید حسن و سید جواد به دست عمال رژیم دستگیر می شوند. مردم و خانواده حاج آقا موسوی تا 7 ماه از سرنوشت سید حسن موسوی بی خبر بودند و سید جواد را هم به حبس ابد محکوم می شود.


امام جماعت مسجد حضرت ابراهیم خلیل خاطره ای تلخ و شیرین به نقل از سید حسن موسوی تعریف می کند و می گوید: «زمانی که سید حسن تحت تعقیب بوده است ماموران رژیم حدود20 نفر از مردم شهرری را دستگیر می کنند تا وی را مجبور به تسلیم کنند. درهمان زمان حاج آقا موسوی به طریقی این موضوع را به فرزند خود اطلاع می دهد و از فرزندش می خواهد که خود را تسلیم کند تا آن 20 نفر از زندان آزاد شوند.»


و اینگونه است که بواسطه حضور حاج آقا موسوی همدانی، مسجد حضرت ابراهیم خلیل به یکی از انقلابی ترین مساجد تهران تبدیل می شود.
 

 

حاج آقای موسی همدانی برای ترویج شعور و بینش انقلابی دستور می دهد کتابخانه ای در مسجد ایجاد شود و آنگونه که امام جماعت مسجد حضرت ابراهیم خلیل می گوید این مسجد جزو نخستین مساجدی بوده که در آن کتابخانه ای ایجاد شده است. حجت الاسلام گودرزی همچنین معتقد است دعوت از سخنرانان به نام یکی از مؤثرترین کارهایی بود که حاج آقا موسوی همدانی برای ترویج فرهنگ انقلاب و افزایش شعور و بینش انقلابی جوانان و عموم مردم بعمل آورد.

 

دعوت از سخنرانان انقلابی

سلطانعلی علیخانی یکی از نمازگزاران نسل اول مسجد ابراهیم خلیل است که سینه اش گنجینه ای است از خاطرات ناگفته. او می گوید: «قیام 15 خرداد مقدمه قیام مردم در سال 57 بود و اگر بخواهیم نقش شهرری را در انقلاب تبیین کنیم باید 50سال به عقب برگردیم. مردم شهرری همان حضور انقلابی را که در بهمن 57 داشتند همان حضور را در قیام 15 خرداد سال42 داشتند و به عبارت ساده تر همواره پای ثابت انقلاب بودند و هنوز هم هستند و شاید به همین دلیل است که مقام معظم رهبری از شهرری به عنوان قبله تهران یاد می کنند چراکه وی کاملا به فعالیت های انقلابی مردم این منطقه و مقدمه سازی هایی که آنها برای تحقق انقلاب انجام دادند آگاهی دارند و درجریان وقایع و مبارزات مردم و روحانیت این شهر بودند و هستند.»


علیخانی می گوید: «پیش از قیام 15 خرداد اغلب بزرگانی چون آیت الله وحید خراسانی و آیت الله فلسفی و دیگران در شهرری منبر داشتند. در شبی که قرار بود آیت الله وحید خراسانی منبر بروند ایشان نیامدند و حاج آقا موسوی فضیلت بالای منبر رفت و با بغض فرو خورده ای گفت من وصیتم را کردم...و ما از همین جمله کوتاه متوجه شدیم که شهر آبستن حوادثی است. حاج آقا موسوی فضیلت را با اصرار به منزل یکی از نزدیکانش بردیم تا جانش به خطر نیفتد و چند ساعت بعد راهپیمایی ها که مقدمه قیام 15 خرداد بود شروع شد.

 

علیخانی اضافه می کند: «بعداز قیام 15 خرداد برخی از روحانیان نوعی احتیاط را در دستور کار خود قرار دادند اما در بین روحانیان شاخص ری حاج آقا زمانی و حاج آقا موسوی همدانی همچنان نقش محوری داشتند و در ماه های محرم، صفر و ماه رمضان و همچنین در طول سال در منازل، جلسات بصورت عمومی و خصوصی برگزار می شد. بعد از قیام 15 خرداد جریان های انحرافی مانند جریان کومونیستی، منافقان و... با شدت زیادی در تهران به راه افتادند. در چنین شرایطی حسینه ارشاد تهران، مکتب الهادی شهرری، مسجد جامع نارمک، مسجد توحید(میدان توحید) و مسجد حضرت ابراهیم خلیل به پایگاه های اصلی مقاومت فکری آن زمان تبدیل شدند که جلساتی در آن ها برگزار می شد. شاخصه مهم همه این جلسات حضور پر شور جوانان دانشگاهی بود. بعداها برخی از این پایگاه های فکری بنا به دلایلی رونق خود را از دست دادند و جلساتشان تعطیل شد. با تعطیل شدن جلساتی که در مساجد تهران برگزار می شد مخاطبان آن ها به پایگاه های فکری شهرری یعنی مکتب الهادی و مسجد حضرت ابراهیم خلیل هجوم آوردند و جالب است بدانید که برگزاری جلسات در این 2 پایگاه مذهبی هیچگاه به تعطیلی کشیده نشد حتی در شب 17 شهریور هم ما جلسه سخنرانی برگزار کردیم و این جلسات ادامه داشت تا پیروزی انقلاب اسلامی.»


وی می گوید: «جلسات سخنرانی با حضور سخنرانانی همچون امامی کاشانی، مهدوی کنی، جنتی، هاشمی رفسنجانی موسوی کاشانی، علائی اراکی، خزعلی و... ادامه یافت و من به جرت می گویم هیچ مسجدی در شهرری این چنین پا در رکاب انقلاب نبود. در شب 22 بهمن 57 وقتی امام دستور داد تا حکومت نظامی شکسته شود نمازگزاران مسجد ابراهیم خلیل تا پاسی از شب درمسجد حضور داشتند ما آن شب به یکی از نمازگزاران گفتیم جلوی در اصلی مسجد نگهبانی بدهد تا در صورت حمله چماق داران رژیم، نمازگزاران بتوانند از خود دفاع کنند. فردای آن روز یعنی 22بهمن ماه راهپیمایی از مسجد ابراهیم خلیل آغاز شد و درنهایت مردم کلانتری و ژاندرمری را به تصرف خود در آوردند و کم کم اشعه های خورشید انقلاب تابیدن آغاز کرد.»


صدای مؤذن در مسجد طنین انداز می شود. کم کم باید به صحبت ها پایان دهیم. نمازگزاران که بیشتر آنها جوانان و نوجوانان هستند یکی پس از دیگری برای اقامه نماز مغرب و عشا وارد مسجد می شوند و اندک اندک شور و هیجان فضای مسجد را پر می کند حالا کم کم می توانم حال و هوای آن روزهای مسجد را در ذهن تداعی کنم... .

 

پایان پیام/

 

کد خبر 338215

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    0 0
    مطلب فوق العاده اي بود. سعي کنيد از اين نوع نگارش بيشتر استفاده کنيد