سیاست ایران اسلامی با جمهوری آذربایجان تاکید بر زمینه های همگرایی است

خبرگزاری شبستان: عضو هیئت تحریریه موسسه قفقاز اردبیل گفت: سیاست ایران اسلامی با جمهوری آذربایجان کم کردن چالش های موجود و تاکید بر زمینه های همگرایی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اردبیل، بهنام صحرانورد عضو هیئت تحریریه موسسه قفقاز اردبیل و استاد دانشگاه های استان عصر امروز( 16 بهمن) در نشست هم اندیشی و پرسش و پاسخ با موضوع 19 ژانویه روز آذری های مسلمانان جهان، اظهار داشت: تاکید ایران اسلامی بر ایجاد وحدت و همگرایی در بین تمام آذری زبانان مسلمان است.


وی، با بیان اینکه دولت آذربایجان در تلاش است تا روز 31 دسامبر را به عنوان روز اذری ها اعلام کند در حالی که در این روز هیچ اتفاقی نیفتاده و ملت آذربایجان در روز 19 ژانویه به سمت مرزهای ایران اسلامی آمده اند و باید این روز به عنوان روز آذری های مسلمان جهان اعلام شود.


صحرانورد، به ادعای کذب جمهوری آذربایجان به عنوان پدر معنوی آذری‌ها اشاره کرد و بیان داشت: جمهوری اذربایجان در این دو دهه ریاست جمهوری مختلف و کوتاه بسیاری را به خود دیده است که همگی آنها با سیاست پر رنگ کردن وحدت آذری های جهان به روی کار آمده و در کشورهای مختلف ادعای کذب پدر معنوی اذری ها و مصادره این عناوین را کرده اند.


عضو هیئت تحریریه موسسه قفقاز اردبیل، با تاکید بر این مطلب که در حقوق و روابط بین المل رابطه ملت با ملت در کنار رابطه دولت با دولت مطرح می شود و اعلام روز 19 ژانویه به دنبال تجدید رابطه ملت با ملت می باشد، ادامه داد: به جرات می توان گفت که امحاء هویت اسلامی، دینی در جمهوری آذربایجان حرکت شوم صهیونیست ها است.


استاد دانشگاه های اردبیل، ابراز داشت: دولت مردان جمهوری آذربایجان در یک اقدام بسیار جسورانه استان اردبیل را قفقاز جنوبی نام برده و به تبع آن ادعای پیوند 2 آذربایجان را می کنند.


صحرانورد، با اشاره به اقدام بجا، مطلوب و شایسته حجت الاسلام سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در نامگذاری 19 ژانویه به نام روز آذری‌های مسلمان جهان، تاکید کرد: تمام تلاش های دشمن در راستای این است که روابط و مبانی مشترک ایران با جمهوری آذربایجان را تیره کرده و به منافع شوم خود دست یابد.


عضو هیئت تحریریه موسسه قفقاز اردبیل، در پایان سخنان خود با اعلام اینکه تا سال 1995 ایران جزو 10 کشور دارای روابط همه جانبه با جمهوری اذربایجان بود ولی هم اکنون نمی باشد، خاطر نشان کرد: با لغو روادید یک طرفه از سوی ایران اسلامی، روزانه سه هزار و 500 نفر در طول روز از مرز بیله‌سوار وارد استان اردبیل می شوند.


پایان پیام/
 

کد خبر 340406

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha