تفسیر وهابیت از قرآن تفسیری گزینشی و منفعت طلبانه است

مرجع تقلید جهان تشیّع با تاکید بر این که باید به همه ابعاد قرآن توجه داشت، گفت: تفسیر وهابیت از قرآن تفسیری گزینشی، منفعت طلبانه و تفسیر به رای است.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت ‌الله ناصر مکارم شیرازی چهارشنبه شب (16بهمن) در مراسم اختتامیه نوزدهمین المپیاد بین‌المللی قرآن و حدیث که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به روایتی از امیرالمومنین (ع) هر کس در محضر کتاب آسمانی قرآن بنشیند یا هدایتی به او افزوده یا ضعفی از او کم می شود.

 

وی ضمن تقدیراز دست اندکاران برگزاری این المپیاد قرآنی، بیان داشت: قرآن کتابی تاثیر گذار است و هیچ گاه از اثرگذاری آن کم نمی شود، نبی اکرم(ص) اسلام نیز در حدیثی می فرمایند" مسائل جدید و شگفتی های قرآن هیچ گاه تمام و کهنه نمی شوند".

 

آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: طلاب و کسانی که با قرآن کریم مانوس هستند توجه داشته باشند که خداوند متعال نامحدود است و کلامش نیز همین ویژگی را دارد، پس هیچ گاه نباید فکر کرد تمام ملزومات قرآن را فرا گرفته ایم.

 

وی با اشاره به این که تفاسیر متعددی از قرآن مجید وجود دارد، عنوان داشت: اگر هزاران تفسیر دیگر از این کتاب آسمانی نوشته شود باز هم حقایق و اسراری زیادی از آن پنهان می ماند.

 

پاسخ همه اصول و فروع انسان در قرآن کریم وجود دارد

آیت‌الله مکارم شیرازی تاکید کرد: پاسخ تمام اصول و فروع انسان در قرآن کریم وجود دارد، این کتاب حتی به سوالات احتمالی که بعدها بوجود می آید پاسخ داده است و بهره گیری از این شجره طیبه یک ضرورت است.

 

مرجع تقلید جهان تشیع با اشاره به شبهات وهابیت و تکفیری ها در مورد قرآن، ابراز داشت: آن ها با برداشت های شخصی و منفعت طلبانه خود از قرآن خون هزاران انسان مظلوم و بی گناه را مباه می دانند، و این در حالی است که آیات قرآن به صراحت این گونه خشونت ها را رد می کند.

 

باید به تمام ابعاد و فرامین قرآن کریم توجه داشت / قرآن کریم صراحتا به مسئله توسل اشاره دارد

وی یادآور شد: باید به تمام ابعاد و فرامین قرآن کریم توجه داشت، در سوره مائده خطاب به حضرت عیسی(ع) آیه نازل شده است که به 5 معجزه این پیامبر الهی اشاره دارد؛ در این آیات تصریح شده که با اذن خداوند انسان می تواند خالق باشد و این شرک نیست و آیه صریح قرآن است.

 

آیت الله مکارم شیرازی افزود: همچنین در آیات سوره مائده خداوند خطاب به حضرت مسیح می گوید به مخاطبان خویش بگو که من کور مادر زاد را شفا می دهم و این به اذن الهی است؛ بنابراین آیات قرآن اگر کسی از پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) بخواهد که بیمارش را به اذن پروردگار شفا دهد عین توحید است.

 

تفسیر وهابیت از قرآن تفسیر گزینشی است

وی ادامه داد: با حضرت عیسی(ع) مردگان را زنده می کرد و این امر نیز با اجازه خداوند صورت می‌گرفت، اما وهابیت مسئله توسل را شرک می داند و با تفسیر گزینشی و تفسیر به رأی بهانه های موهومی را برای کشتار دیگران درست می کند.

 

آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: جامعه المصطفی(ص) العالمیه که یکی از برکات انقلاب اسلامی است توانسته است پرچم اسلام ناب را در سراسر دنیا به اهتزاز در آورد و علاوه بر تبلیغ مکتب اهل بیت (ع) به مسئله تقریب توجه دارد.

 

استاد برجسته حوزه علمیه قم در پایان بیان داشت: از خداوند متعال خواستاریم ما را همواره در سایه قرآن کریم و نبی اکرم(ص) حفظ کند تا بتوانیم در مسیر سعادتی که برای بندگان تعیین نموده است قرار گیریم.

 

پایان پیام/

کد خبر 340443

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha