حوزه های علمیه و دانشگاه ها در حوزه اقتصاد اسلامی تحقیق کنند

خبرگزاری شبستان: عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اسلام تاکید فراوانی در فعالیت های تولیدی و توانمندی های اقتصادی خود مسلمانان دارد، گفت:دانشگاهیان و حوزه های علمیه باید در زمینه اقتصاد اسلامی تحقق کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی،عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه اراک شب گذشته(17 بهمن) در سلسله همایش های فجر بیداری با موضوع دستاوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران زمینه ساز ایجاد اندیشه و ایده ای جدید در همه حوزه ها و به خصوص حوزه اقتصاد بود.

 

آیت الله دری نجف آبادی  تاکید کرد: در نظام اقتصاد اسلامی بخش خصوصی و دولتی کارفرما بزرگ نیستند بلکه هم دولت و هم بخش خصوصی می تواند در چارچوب قوانین و مقررات اسلامی فعالیت اقتصادی داشته باشند.


وی با اشاره به اینکه در دین اسلام اصل مالکیت از آن خداست و کسی مالک به ذات نیست، گفت: مالکیت در دنیا اعتباری و قراردادی است و با این مالکیت همه مردم جانشین خدا در روی زمین هستند و اموالی که خدا در اختیار مردم قرار داده است برای قیام، قوام و عظمت جامعه قرار داده است.


امام جمعه اراک با بیان اینکه در نظام اقتصادی اسلامی اموال عمومی در اختیار حاکم اسلامی است، تصریح کرد: مردم جامعه نیز می توانند در چارچوب قوانین اسلامی فعالیت اقتصادی داشته و مالک درآمدهای خود باشند.


وی با تاکید بر اینکه این ایده جدید اقتصاد اسلامی باید توسط محققان و کارشناسان در مراکز پژوهشی مورد بررسی قرار گیرد و در سطح جهان گسترش پیدا کند، بیان داشت: دانشگاهیان و حوزه های علمیه باید در  زمینه اقتصاد اسلامی تحقیقات گسترده ای داشته باشند.


آیت الله دری نجف آبادی خاطر نشان ساخت: اقتصاد همه اهداف اسلام نیست بلکه وسیله و ابزاری در رسیدن به هدف نهایی یعنی قرب الهی است و می توان گفت که اقتصاد مهم ترین ابزار برای رسیدن به این هدف است.


وی با اشاره به اینکه هدف اسلام استقلال و عزت جامعه اسلامی است، بیان داشت: به همین منظور اسلام تاکید فراوانی در فعالیت های تولیدی و توانمندی های اقتصادی خود مسلمانان دارد و اینکه مسلمنان خود ارزش افزوده تولید کنند.


عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اشاره ای به اقتصاد مقاومتی داشت و گفت: اقتصاد مقاومتی اقتصادی درون زا و متکی به سرمایه ها و تولیدات داخل است اما متاسفانه از سال های پیش از انقلاب همواره نفت کشور را به دیگر کشورها می فروختیم و در برابر آن دلار دریافت می کردیم این باعث شده که از نظر اقتصادی عقب بمانیم.


وی با اشاره به اینکه در اقتصاد درون زا باید در همه زمینه ها مواد اولیه را فراهم آورد، ابراز داشت: باید با پژوهش های درونی اقتصادی فعال و تاثیرگذار در منطقه و جهان داشته باشیم نه اقتصادی منفعل و تاثیرپذیر.


آیت الله دری نجف آبادی اقتصاد مقاومتی را در صورت قطع رشته های وابستگی به غرب میسر دانست و تاکید کرد: در این زمینه باید تلاش، برنامه ریزی و بهره وری را جدی گرفت و در ایجاد ارتباط عمیق تر بین دانشگاه و صنعت و صنعت و کشاورزی تلاش کرد.


وی با بیان اینکه پس از انقلاب، نظام اسلامی در زمینه های بهداشتی، زیربنایی، خدماتی، عمرانی و غیره اقدامات گسترده و موثری داشته است، خاطر نشان کرد: این امر نباید تلاش برای رسیدن به پله های بالاتر را از ما بگیرد و تا رسیدن به ایده آل ها فاصله های بسیاری وجود دارد.

 

 

آیت‌الله دری نجف‌آبادی با اشاره به اینکه قبل از شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران 2 الگوی اقتصادی در سطح دنیا حاکم بود، افزود: الگوی اول مبتنی بر نظام کاپیتالیستی و سرمایه‌داری غرب بود که براساس آن استعمار کشورهای غربی شکل گرفت و الگوی دوم براساس مکتب مارکسیسم بود نکته مشترک در هر دو الگو این بود که هیچ‌کدام برنامه‌ای برای عفاف و حجاب و ارزش‌های خانوادگی نداشتند و آنچه مطرح بوده صرفا قدرت اقتصادی بود.

 

وی با بیان اینکه در نظام اقتصادی دنیای غرب کارفرمایی بخش خصوصی نظیر کارتل ها و بنگاه های سرمایه داری خصوصی فعالیت داشتند، افزود: در بلوک شرق نیز بحث کارفرما بزرگ مطرح بود و همه اقتصاد در دست دولت قرار داشت.


پایان پیام/

کد خبر 340820

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha