توافقنامه هسته ای نقطه عطف کار دولت یازدهم است

خبرگزاری شبستان: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در رابطه با مواضع سیاست خارجی و داخلی دولت گفت: توافقنامه هسته ای نقطه عطف کار دولت یازدهم است. این توافقنامه از نظر ما یک برنامه برد برد برای هر دو طرف است.

نوذر شفیعی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سخنان رییس جمهور در گفتگوی تلویزیونی در رابطه با مواضع سیاست خارجی و داخلی دولت به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان گفت: دستاوردهای ارزیابی سیاست خارجی دولت کار دشواری است ولی به هر حال شرایط کشور را که در نظر بگیریم متوجه می شویم که لازم بود برخی تحولات اتفاق بیفتد و در آینده نیز این تحولات ادامه می یابد ولی اینکه کیفیت این تحولات چگونه باشد را نمی توانیم بگوییم گرچه کیفیت آنها نیز مورد بحث است.

وی اظهار کرد: قطعاً باید در وضعیت سیاست خارجی ما تحرکاتی اتفاق می افتاد، مساله هسته ای ما قفلی بر روابط خارجی ما زده شده بود و به محض اینکه کمترین تحولی در این عرصه اتفاق افتاد نزدیک به بیش از 100 هیئت دیپلماتیک وارد کشور شده اند و این نشان می دهد که در بحث سیاست خارجی مساله هسته ای مساله بسیار مهمی است.

وی گفت:‌ بسیاری از کشورهایی که در دنیا می بینیم در چارچوب نظم امریکایی فکر می کنند و در چارچوب سیاست های ایالات متحده امریکا به هر ملاحظه ای فکر می کنند و همینکه این موضوع حل شد آنها به این سمت حرکت کرده‌اند.

شفیعی گفت: توافقنامه هسته ای از قرار ما نقطه عطف کار دولت یازدهم است و باید اذعان کنیم که بنای این تحول بنایی است که در سطح وزارت خارجه یا سیاستمداران عمومی طراحی نشده است بلکه تحت تاثیر یک سری تفکرات استراتژیک طراحی شده است.

شفیعی با بیان اینکه ممکن است است نقدهای به توافقنامه هسته ای وارد باشد گفت: از نظر ما کلیت کار رو به پیشرفت است و بازتاب ها و آثاری نیز که تا همین حد برای کشور داشته است مفید بوده است.

وی ادامه داد: توافقنامه ژنو از نظر ما یک برنامه برد برد برای هر دو طرف است و هیچ گروهی نمی تواند در مذاکرات دو طرفه به دنبال این باشد که منافعش به صورت صددرصدی تامین شود زیرا طرف مقابل باید به برخی منافعش دست یابد.

شفیعی تصریح کرد: در توافقنامه ژنو اصل پذیرش غنی سازی برای ما دارای اهمیت است والا طبیعی است که انسان در بحث شرایط تحت یک سری الزاماتی که وجود دارد یک گام عقب و یا دو گام به جلو بردارد و این نیز به تدبیر و هنر دیپلماسی بستگی دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: ما باید این روند را در آینده با حساسیت دنبال کنیم و براساس سه اصل حکمت، مصلحت و عزت در آینده حرکت کنیم.

وی با اشاره به سیاستهای داخلی دولت نیز خاطرنشان کرد: تلاش اقای روحانی این است که تعامل مفید و سودمندی با دو قوه دیگر داشته باشد و در عین حال با نهادهای دیگر نیز تعامل سودمند و مفیدی داشته باشد که 50 درصد تحقق این هدف نیز شاید به رییس جمهور بستگی داشته باشد ولی 50 درصد بقیه به سایر دستگاهها و نهادها بستگی دارد.

وی گفت:‌برایند کلی این است که باید نوعی وحدت در کشور باشد زیرا اگر وحدت نباشد ما هم در سیاست داخلی و هم خارجی دچار مشکل می شویم.

پایان پیام/
 

کد خبر 341247

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha