برخی خشونت‌ها در انقلاب‌های رحمانی همچون جراحی ضرورت دارد

خبرگزاری شبستان: بعضا برای تحقق هر انقلاب رحمانی باید وارد خشونت هم شد، ‌به تعبیر امام زمانی که می‌خواهند کسی را جراحی کنند باید به او زخمی بزنند،‌ این زخم بعد تسکین یافته و این کارد خوردت باعث بهبودی می‌شود.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان،‌ برنامه «شب آُسمانی» به تهیه‌کنندگی علیرضا قطبی شنبه‌شب،‌ 19 بهمن ماه ‌با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدرضا طباطبایی، استاد حوزه و دانشگاه روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت. 

بر پایه این گزارش،‌ حجت‌الاسلام طباطبایی طی سخنانی با اشاره به ویدئویی که در دقایق اول برنامه بخشی از سخنرانی مقام معظم رهبری پیرامون دشمنان و رژیم اسراییل پخش شد،‌ اظهار کرد: انبیا هر کدام در شرایط سختی بودند و بر آنها ظلم و ستم شد اما آنها برای ایجاد تحول در جامعه از پای نایستادند.
وی ادامه داد: از ایجاد یک خراش تا مثله کردن یک فرد همگی خشونت تلقی می‌شود، لذا جلوگیری از ظلم در جامعه نیازمند انقلاب بود،‌ چنانچه در قرآن در سوره «حج» آمده است «وَلَوْلاَ دَفْعُ اللّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَّفَسَدَتِ الأَرْضُ وَلَکِنَّ اللّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِین» (و اگر خداوند برخى از مردم را به وسیله برخى دیگر دفع نمى‏کرد قطعا زمین تباه مى‏گردید ولى خداوند نسبت به جهانیان تفضل دارد).

حجت الاسلام طباطبایی با بیان اینکه لازمه توقف و سد کردن فساد در جامعه وقوع انقلاب است، ‌تصریح کرد: برای تحقق هر انقلاب رحمانی بعضا باید وارد خشونت هم شد،‌ که شاید بد نباشد در اینجا به تعبیر امام راحل اشاره کنیم که به این مضمون فرموده است: زمانی که می خواهند کسی را جراحی کنند باید به او زخمی بزنند،‌ زخمی شدن خشونت دارد اما بعد تسکین می‌شود و این کارد خوردت باعث بهبودی فرد می‌شود.
این استاد حوزه ادامه داد: در اوایل انقلاب منافقینی آمدند و مردم و روسای کشور از جمله شهید بهشتی را به شهادت رساندند،‌ این منافقان به سان غده سرطانی بودند و اگر اعدام نمی شدند چه می‌شد؟ یا اینکه کسی مانند ریگی، بنابراین طبیعی است که باید خشونت‌هایی برای دستگیری چنین افرادی وجود داشته باشد. 

وی با اشاره به سختی‌ها و مرارت‌هایی که پیامبران الهی در راه اصلاح جامعه و ایجاد انقلابی عظیم در میان مردم زمان خود متحمل شدند، ‌افزود: پیامبر(ص) آن قدر غصه خوردند که مردم هدایت نمی‌شوند که خدا به ایشان تسلیت گفت، همچنین این مساله درباره سایر انبیا نیز مصداق داشت که از هدایت نشدن مردم بسیار غصه‌دار می‌شدند.
این پژوهشگر و متخصص ادیان ابراز کرد: آنچه که در ادیان ابراهیمی اعم از مسیحیت و یهودیت آمده است و همین هدفی که در طول این برای این ادیان بیان شده است باید بر اساس مسلک انبیا و بر اساس آموزه های موسوی و عیسوی باشد و نه آنچه که صهیونیسم جهانی جلو می‌برد.

حجت الاسلام طباطبایی عنوان کرد: حتی شرایط جنگ در اسلام به نسبت شرایط صلح در مسیحیت بسیار ملاطفت دارد،‌ اسلام حتی در رابطه با محیط زیست نیز سفارشاتی دارد و برای مثال شکستن شاخه درخت را مثل شکسته شدن بال فرشتگان می‌داند بنابراین بعضا مصداق‌هایی که از خشونت‌هایی که برای مثال در مورد مسیح در کتاب مقدس آمده است از نظر ما قابل قبول نیست و بخشی از تحریفات است،‌ ما معتقدیم این نسبت به پیامبر خدا (مسیح) نیست.
در بخش بعدی برنامه ویدئویی پخش شد که طی آن نمایی از نوشته‌های یک تی‌شرت به نماس در آمده،‌معنای این نوشته این بود که با یک تیر دو نفر را بکش،‌این تی‌شرت تبلیغ نسل‌کشی بود که در کتاب مقدس آمده است و این پیراهن نیز تبلیغی برای کشتار فلسطینیان بود. 

وی ادامه داد:‌ برای مثال در بخشی از کتاب مقدس آمده است که اگر فردی بر اثر سهل‌انگاری گاوی را رها کند و این گاو کسی را بکشد بر اساس کتاب عهد عتیق (مسیحیت) حتی اگر این گاو شاخ هم بزند گاو کشته و صاحب‌اش باید سنگسار شود!!؟ یا در مورد دیگر اگر فردی پر سرکش و عصیان‌گری داشته باشد بر اساس کتاب مقدس پدر و مادرش باید او را نزد مشایخ شهر ببرند و اگر اصلاح نشد او را به دوراه محله ببرند و تمامی اهل شهر او را سنگسار کنند، حال این اظهارات را مقایسه کنید با بحث قصاص که اتفاقا بسیاری بر آن ایراد وارد می‌کنند.

حجت الاسلام طباطبایی گفت: در قرآن به قصاص اشاره شده و حتی آمده است که بخشش در قصاص بهتر است،‌ حال اگر برخی قصاص در اسلام را خشونت می‌دانند آنچه که در کتاب مقدس آمده است را چه تحلیلی دارند؟ واقعیت آن است که در تورات عهد عتیق یک خدا خشن معرفی شده است و در فضای جدید فقط صحبت از محبت می‌شود یعنی افراط و تفریط.

در بخش بعدی برنامه ویدئویی پخش شد که طی آن زنی مسلمان در اسراییل صرفا به علت مسلمان بودن چندین بار توسط یک راننده یهودی له شد و کسی هم در حین ارتکاب این خشونت از سوی این یهودی هیچ اقدامی نشان نداد.

 حجت‌الاسلام طباطبایی در ادامه و پس از پخش این ویدئو گفت: این رویکردی است که در کتاب مقدس بیان شده است بر این مبنا که ‌ما از شهرهایی که خدایت یهوه به تو به ملکیت می دهد هیچ ذی نفسی را زنده مگذار بلکه ایشان را یعنی (قبایل) حتیان و اموریان و کنعانیان و فرزیان و حویان و یبوسیان را چنانکه یهوه خدایت امر فرموده بالکل هلاک ساز تا شما را تعلیم ندهند که موافق موافق همه رجاساتی که به خدای خود عمل می نمودید عمل نمایید و به یهوه خدای خود گناه کنید؛ ‌این در حالی است که اسلام می‌گوید اگر کسی اندیشه انحرافی داشت او را اصلاح کن در حالی که مسحیت می‌گوید حذفش کن، ‌لذا این موارد ادبیات خرافی است که در دوره یهودیت باستان نوشته و تحریف شده است و ما تایید نمی کنیم.
در بخش بعدی برنامه ویدئویی مستند از حمله ارتش آمریکا به عراق پخش شد که طی آن عنوان شد در 19 مارس 2033 جورج دبلیو بوش کشور عراق را تصرف کرد،‌ کشوری که به ایالات متحده حمله نکرد و حتی تهدید به حمله نکرد، ‌در بخش بعدی این ویدئو جسد نوزادی به نمایش درآمد که صورتش به شدت آسیب دیده بود و از دنیا رفته بود و پدرش فریاد می‌زد خصومت شما با این بچه چه بود،‌ همچنین در بخش بعدی بخشی از اظهارات سربازان آمرکایی پخش شد که می‌گفتند ما هنگام حمله صدای موسیقی را داشتیم و هر چه تکان می‌خورد را می‌زدیم و آهنگ «بگذارید اجساد روی زمین بریزند » را گوش می‌دادیم چون برای کار ما مناسب است!

حجت‌الاسلام طباطبایی در ادامه درباره این ویدئو خاطرنشان کرد: با این وجود و با تمام تحریفات در کتاب مقدس، ‌در انجیل نیز نگاه معتدلی مانند اسلام وجود دارد و مسیحی واقعی مبتنی بر نگرش راستین می‌تواند این نگاه را بفهمد.
پایان پیام/
 

کد خبر 341373

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha