توسعه حمل و نقل سبز  با مترو متری برای پایتخت

خبرگزاری شبستان: توسعه حمل و نقل سبز شاید تنها موضوعی است که مسئولان و کارشناسان در مورد آن اتفاق نظر داشته و بر لزوم توسعه آن در کلان‌شهرها تأکید دارند اما براستی سهم پایتخت کشورمان از توسعه مترو چقدر است؟

 

به گزارش خبرنگار شبستان، آلودگی هوای تهران از جمله مشکلاتی است که به سبب تراکم بالای جمعیت در آن است. که از مهمترین دلایل آلودگی، ترافیک سنگین خودروهایی است که هر روز در شهر تردد دارند به صورت روزافزون در حال افزایش هستند که یکی از مهم‌ترین عوامل آلودگی هوای تهران به شمار می‌روند اما توسعه حمل و نقل عمومی یکی از راهکارهایی است که مسئولان و کارشناسان همواره برای کاهش آلودگی هوا مدنظر داشته و برنامه‌های ویژه‌ای برای آن تدوین کرده‌اند.

 

مترو از جمله بهترین وسایل حمل و نقل عمومی است که علی‌رغم جابجایی جمعیت کثیری از مسافران هیچ‌گونه آلودگی را به شهر اضافه نمی‌کند البته ساخت و توسعه خطوط مترو همواره یکی از پرهزینه‌ترین پروژه‌های عمرانی مدیریت شهری محسوب می‌شود.

 

بر همین اساس، توسعه خطوط مترو طی چند سال اخیر مورد توجه مسئولان شهری قرار گرفته به طوری که در حال حاضر 133 کیلومتر طول خطوط متروی شهر است اما بر اساس طرح جامع حمل و نقل سالانه باید 22 کیلومتر مترو به بهره‌برداری رسیده و به معنای واقعی پاسخگوی مسافران باشد.

 

محسن هاشمی، مدیرعامل اسبق متروی تهران در همین خصوص می‌گوید: تهران تا انتهای دولت اصلاحات 80 کیلومتر مترو داشت که از سال 84 تا انتهای سال 89 این میزان از 80 کیلومتر به 130 کیلومتر رسیده است. در همین زمان تعداد ایستگاه‌ها از 45 به 80 ایستگاه یعنی عملا از سال 84 تا ابتدای سال 90، 50 کیلومتر به خطوط ریلی تهران اضافه شد یعنی سالانه 5/8 کیلومتر.

 

به گفته محسن هاشمی، از ابتدای سال 90 تاکنون تنها سه کیلومتر به معنای واقعی به خطوط مترو اضافه شده است که آن‌هم در آمار 130 کیلومتری سال 84 تا انتهای 89 آورده شده بود.

 

منظور از افتتاح خطوط مترو شامل حفر تونل، ریل‌گذاری، نصب تجهیزات و مسافرگیری خطوط مترو است در حالی که از سال 90 تاکنون آماری که توسط شهرداری تهران ذکر شده است تنها مربوط به حفر تونل بوده است.

 

در حال حاضر شهرداری تهران 35 کیلومتر تونل حفر کرده و آماده بهره برداری دارد که البته هنوز به بهره‌برداری نرسیده و کامل نشده است در حالی که مسئولان شهری متراژ تونل حفرشده را جزء توسعه خطوط مترو محسوب می‌کنند.

 

به گفته کارشناسان، تونل‌سازی 20 درصد، احداث ایستگاه 30 درصد و راه‌اندازی و نصب تجهیزات مترو 50 درصد مراحل ساخت مترو را شامل می‌شود.

 

آنچه از افتتاح خطوط مترو به یاد می‌آوریم افتتاح 7 کیلومتر از بخش میانی خط 3 متروی تهران که حد فاصل خیابان ولیعصر تا خیابان شهید بهشتی را شامل می‌شود که در اواخر پاییز سال گذشته به افتتاح رسید که البته عملا هیچ‌گاه به مسافرگیری واقعی نرسید چرا که این خط روزانه تنها سه ساعت از ساعت 11 تا 14 به مسافران سرویس می‌دهد و با گذشت بیش از یک سال از افتتاح آزمایشی آن هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد.

 

بنا بر موارد گفته‌شده عملا در طول دو سال اخیر شاهد هیچ‌گونه توسعه‌ای در خطوط مترو نبوده‌ایم چنانچه سال گذشته رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران به شهرداری تهران هشدار داد که باید بر اساس طرح جامع حمل و نقل عمومی سالانه 22 کیلومتر مترو به بهره‌برداری برسد که در سال 90 تنها سه کیلومتر از خطوط مترو به بهره‌برداری رسیده است. این موضوع باعث واکنش مدیران شهری شده و در همان موقع اظهار کردند که سال 90، 15 کیلومتر از خطوط مترو به بهره‌برداری رسیده که شامل چندین ایستگاه مثل تجریش، قیطریه، شاهد، شیخ‌الرییس و ... می‌شود، این در حالی است که این ایستگاه‌ها جزء آمار گذشته محسوب شده بود.

 

حال به گفته محسن هاشمی، تست سرد نیمه جنوبی خط 3 که در خردادماه صورت گرفت نیز کاملا نمایشی بوده و در حالی تست سرد این خط صورت گرفت که هواکش‌های میانی و ریل سوم آن نصب نشده بود.

 

حال به گفته مسئولان شهری، 12 کیلومتر از نیمه جنوبی خط 3 مترو مورد بهره‌برداری است که البته حد فاصل ایستگاه چهارراه ولیعصر تا شهید بهشتی به طول هفت کیلومتر که قبلا نیز در آمار سال 91 ذکر شده بود، حساب خواهد شد که البته با احتساب آن نیز هنوز توسعه 22 کیلومتری مترو که باید بر اساس طرح جامع حمل و نقل به صورت سالانه به بهره‌برداری برسد، محقق نشده است.

 

حال سوال اصلی اینجاست که آیا مدیران شهری، اگر دلیل عدم تحقق این امر را عدم اختصاص بودجه می‌دانند چگونه اعتبار میلیاردی را صرف پروژه‌هایی مثل صدر کرده اند که عملا برای تردد خودروها بوده در حالی که حمل و نقل شهر باید در اولویت اجرای پروژه‌های عمرانی قرار گیرد.

پایان پیام/


 

کد خبر 341454

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha