قطار جشنواره فیلم فجر در گذر از ریل استان ها

خبرگزاری شبستان: امسال کاروان هنرمندان و آثارشان در حالی سوار بر قطار جشنواره بین المللی فیلم فجر شدند که در مسیر حرکتشان، به غیر از تهران که همیشه مبدأ بوده است، از استان های دیگر نیز گذری داشته اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان گلستان، سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر که امسال به صورت همزمان در 30 استان کشور برگزار می شود، از (16 بهمن) که مصادف با ایام الله دهه فجر بود، کار خود را شروع کرد.

 

اکران فیلم ها در دو گروه نمایش کار خود را پیش می برند، گروه اول شامل 17 استان کشور و از 16 بهمن ماه و گروه دوم، شامل 13 استان دیگر است که نمایش فیلم ها در گروه دوم از (17 بهمن) آغاز شده است.


البرز، فارس، قزوین، کرمانشاه، همدان، آذربایجان شرقی، بوشهر، خوزستان، زنجان، کردستان، لرستان، اردبیل، کرمان، کهکیلویه و بویر احمر، مرکزی، هرمزگان و یزد جزو استان های گروه اول هستند که اکران فیلم در این استان ها تا (25 بهمن) به اتمام رسید و بقیه استان ها که با یک روز تأخیر به نمایش فیلم ها پرداخته اند تا (26 بهمن) اکران فیلم های فجر را خواهند داشت.

شرایط چنین روالی از اکران فیلم های جشنواره بین المللی فجر که با توجه به علاقه مندی استان های کشور برای دیدن آثار این جشنواره، که برای نخستین بار و به طور همزمان در استان های کشور نیز به نمایش گذاشته می شود، با همکاری سازمان امور سینمایی، وزارت کشور، دبیر جشنواره و همراهی جامعه تهیه کنندگان سینمای ایران فراهم شده است.


خوب یا بد، قوی یا ضعیف و کمرنگ یا پررنگ، هیچ مجال گلایه نیست، که همینقدر سهم داشتن از جشنواره ای که همیشه فقط سهم پایتخت و یا نهایتأ چند استان بزرگ کشور می شد، خود نعمتی است که همینقدر بودنش را هم باید قدر بدانیم.


اکران 20 فیلم جشنواره فجر در گرگان
احمد گلچین، رئیس اداره امور هنری، سینمایی، سمعی و بصری استان گلستان در این خصوص در گفتگو با شبستان می گوید: فیلم دو ساعت بعد مهرآباد و قصه ها اولین فیلم های به نمایش گذاشته شده در روز اول اکران بودند.


وی با بیان اینکه این جشنواره به مدت 10 روز و در هر روز دو اکران خواهد داشت، افزود: در هر روز دو فیلم در چهار سانس متوالی اکران می شود که در این مدت با توجه به اکران 20 فیلم و روزانه چهار سانس، 40 اکران خواهیم داشت.


رئیس اداره امور هنری، سینمایی، سمعی و بصری استان گلستان با اشاره به اینکه تماشای فیلم های فجر در سینما کاپری برای عموم آزاد است، اظهارداشت: ساعات اکران فیلم ها 14، 16، 18 و 20 شب است.


برخی فیلم ها در حد جشنواره نیستند
مسعود امامی، رئیس انجمن سینمای جوان گلستان فیلم های دو ساعت بعد مهرآباد به کارگردانی علیرضا فرید، قصه ها به کارگردانی رخشان بنی اعتماد، فردا ایمان افشاریان و مهدی پاکدل، خانه پدری به کارگردانی کیانوش عیاری، زمستان آخر به کارگردانی سالم صلواتی، همه چیز برای فروش به کارگردانی امیر ثقفی، سیزده به کارگردانی هومن سیدی، گنجشکک اشی مشی به کارگردانی درخشنده فروزش طالبی، لامپ 100 به کارگردانی سعید آقاخانی و چند متر مکعب عشق به کارگردانی جمشید محمودی و چند فیلم دیگر را از فیلم های اکران شده تا کنون نام برد و افزود: از بین فیلم هایی که تا کنون به تماشای آن ها رفته ام، فیلم «خانه پدری» کاری از کیانوش عیاری نظرم را بیشتر جلب کرد.


وی ادامه می دهد: فیلم خانه پدری] موضوعی اجتماعی است که به عنوان معضل اجتماعی به خصوص در دهه های قبل وجود داشته و در نسل های بعدی حل شده است.


رئیس انجمن سینمای جوان گلستان در خصوص سطح فیلم ها، با اشاره به اینکه باید تا پایان جشنواره فیلم ها را به تماشا نشست و بعد نظر تکمیلی را داد، افزود: برخی فیلم هایی که تاکنون اکران شده اند، یا ساده اند، یا مستندوار جلو رفته اند و یا فضای تلخی را در پیش گرفته اند و به همین دلیل، در این بین فیلم هایی هم به چشم می خورند که در حد جشنواره نیستند.


 

امامی اظهارداشت: سینما قبل از هر چیز آغشته به صنعت است و به همین سبب اگر قواعد بازی در آن رعایت نشود، ممکن است با نقدهای بسیاری مواجه شده و با عدم استقبال روبرو شود.


عنصر فیلمنامه نویسی در ایران با مشکل مواجه است
وی فیلم نامه نویسی را آغازی مهم برای ساخت یک محصول خوب نام برد و تصریح کرد: فیلمنامه نویسی دستور زبان خاص خود را دارد و اگر آنچه را که باید در تهیه آن دخالت دهند، آن وقت یک فیلم هم می تواند آموزنده باشد و هم سرگرم کننده.
 

رئیس انجمن سینمای جوان گلستان جای فیلم هایی با دید امیدبخشی، شادی و فضای روشن در آثار فیلم فجر را خالی می بیند و می گوید: ممکن است بگوییم شرایط اجتماعی ما را به این سمت برده است، اما ما می توانیم با ارائه فیلمنامه ای قوی، محصولی نو و شرایطی جدید ایجاد کنیم.


امامی با تأکید بر اینکه یک فیلم خوب با فیلمنامه ای خوب و قوی حیات پیدا می کند، افزود: عنصر فیلمنامه نویسی در ایران با مشکل مواجه است که باید جهت رفع آن، آموزش هایی درخور تدارک دیده شود.


وی اکران فیلم های فجر در استان ها را غنیمتی دانست که در حال حاضر باید از همین مقدار هم که هست، بهره کافی را برد.


حضور شایسته فیلم اولی ها در جشنواره
الله قلی نظری، رئیس انجمن نمایش استان ضمن تحسین جشنواره فیلم فجر امسال به خبرنگار شبستان گفت: با توجه به نوع فیلم ها و قالب هایشان، امسال شاهد سینمای قابل قبولی بودیم.


وی معتقد بود حضور نسل جوان در عرصه فیلمسازی روح شاداب تری به جشنواره بخشیده بود، ضمن اینکه چند فیلم اولی مانند آقایان پاکدل و نیک نژاد حضوری مقتدر و شایسته در جشنواره داشتند.


هنرمند پیشکسوت عرصه سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: اکثر فیلم های اکران شده در استان به جز فیلم کیانوش عیاری، ساخته جوانانی بود که تولید فیلم هایی مناسب و درخور را برای تماشاگر به ارمغان آوردند.


نظری فیلم «ناخواسته» نیک نژاد را بی حاشیه، سالم و معناگرا دانست و با تذکر بر اینکه باید تا پایان جشنواره فیلم ها را به تماشا نشست و بعد رأی داد، اذعان داشت: تا کنون فیلم های شیار 143، زمستان آخر، سیزده، دیروز و چند متر مکعب عشق از دیگراز فیلم هایی بودند که می شود به عنوان تولیداتی مناسب از آن ها یاد کرد.


وی فضای جشنواره امسال را مسالمت آمیز تر نسبت به سال های قبل عنوان کرد و اظهار داشت: برخی فیلم ها که در سنوات گذشته مجوز حضور نداشتند مانند فیلم خانه پدری توانستند در کنار دیگر شرکت کنندگان قرار گیرند.


رئیس انجمن نمایش استان تصریح کرد: حضور فیلمسازان قدری مانند حاتمی کیا، میرکریمی، تبریزی، کیمیایی، افخمی و غیره در کنار هم فضای رقابتی مناسبی را ایجاد کرده است.


 

کاپری سینمای با معرفتی است
نظری با تأکید بر اینکه نقاط قوت جشنواره امسال بسیار بیشتر از ناچیز نقاط ضعف آن بود، افزود: در سال های گذشته گاه با بی نظمی هایی در جدول اکران همچون جابجایی فیلم ها، تأخیر در اکران و یا تعطیلی مواجه می شدیم، اما امسال در زمان بندی ای منظم و طبق جدولی که قبل از جشنواره اعلام کردند، برنامه ها پیش می رفت.


وی با بیان اینکه کیفیت صدا، تصویر خوب و پسندیده، مکانی منظم و با آرامش و مدرن بودن از مزیت های سینما کاپری است، اذعان داشت: کاپری سینمای بامعرفتی است.


این هنرمند پیشکسوت عرصه سینما و تلویزیون با بیان اینکه برخی تماشاگرها چگونه فیلم دیدن را نمی دانند و یا رعایت نمی کنند، افزود: اینکه در هنگام تماشای فیلم در سالن سینما صدای تلفن همراه خود را قطع نکنی، با تلفن همراه خود صحبت کنی، خردسالانی را به همراه خود به سینما بیاوری که هنگام تماشای فیلم سروصدا ایجاد کند، خوراکی های صدا دار به همراه بیاوری و غیره از ضعف های فرهنگ عمومی و نقاط ضف است که باید رفع شود.


بهتر بود فضای رأی دادن در شهرستان ها نیز فراهم می شد
نظری با اشاره به اینکه سال های گذشته در جشنواره فیلم رشد، تیم داوری تشکیل می دادیم و حتی جوایزی نیز در نظر می گرفتیم، خاطرنشان کرد: این فضا در جشنواره فیلم فجر تعریف نشده و بهتر آن بود که همزمان با تهران، تیم داوری از هنرمندان، متخصصین و مردم که برای آن ها فضایی برای نظر دادن در پایتخت فراهم کرده اند، در شهرستان ها هم در نظر گرفته می شد.


وی اتفاق این مهم در سال های بعد را مرتبط با ابتکار عمل استان ها دانست و اظهار داشت: این اقدام به دلیل هزینه بر بودن با عدم اجرا مواجه می شود، که می شود با تخصیص اعتباری آن را به استان ها نیز تعمیم داد.


فیلمنامه نویسی مهم ترین ضعف صنعت سینمای ایران
رئیس انجمن نمایش گلستان فیلنامه نویسی را مهمترین ضعف صنعت سینما عنوان کرد و اذعان داشت: فیلمسازان به لحاظ تکنیکی خوب کار می کنند اما قصه های آن ها ساختاری تکراری و ضعیف دارد که باید تقویت شود تا فیلم را دچار سستی و ضعف نکند.


نظری خاطرنشان کرد: برخی فیلم هایی که تماشا می کنیم جان سخت هستند ولی متأسفانه به لحاظ قصه و محتوا خودشان را به فیلم های خارجی نزدیک می کنند و به همین دلیل کارشان بر اساس تقلید پیش می رود.


وی داوری جشنواره امسال را تا حد زیادی خوب ارزیابی کرد و افزود: علیرغم انتقادهایی که همیشه وجود دارد، قطعأ قضاوت داوران مورد توجه اهالی سینما و مردم قرار می گیرد.


رئیس انجمن نمایش گلستان از فرصتی که همزمان برای استان ها جهت اکران فیلم های فجر فراهم شده قدردانی کرد و تصریح کرد: با توجه به اینکه توان رفتن به تهران برای تماشای فیلم ها وجود ندارد و یا بسیار کم است، این اقدام مسئولان که فیلم ها را به استان ها می آورند، بسیار نیکو و قابل تحسین است.


گفتنی است، برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی فیلم فجر در استان با حضور بازیگران مطرح کشور و مهمانان ویژه، خبرنگاران و اصحاب هنر و ادب و مدیران دستگاه های اجرایی، یکشنبه (27 بهمن) با اکران فیلم « چ » مثل چمران برگزار می شود. این فیلم برگزیده سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در کشور است که در مراسم اختتامیه گرگان اکران می شود.


پایان پیام/
 


 

کد خبر 343325

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha