کردستانی ها باز هم رکوردزنی کردند/فجر 32 تا فجر 33 چه خواهد شد

خبرگزاری شبستان: مردم فرهنگ دوست و هنرپرور کردستان با استقبال بی نظیر خود از اکران فیلم های سی و دومین جشنواره بین المللی فجر باز هم رکورد تماشاگران سینما در سال جاری را شکستند.

خبرگزاری شبستان// سنندج

 

طی چند ماه اخیر شاهد گسترش فعالیت های فرهنگی و هنری با اتحاد و همبستگی دو نهاد مهم فرهنگی و هنری استان بودیم.


اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری استان کردستان با برنامه ریزی و هماهنگی منسجم توانسته اند طی چند ماه اخیر حرکات نوینی را در ارتقای فعالیت های فرهنگی و هنری در استان به پیش ببرند که موفق ترین این برنامه ها برپایی روز سلام سینما و پذیرایی یک روزه از بیش از پنج هزار مشتاق و علاقه مند به سینما بود.


برپایی چندین کنسرت و یادواره هنرمندان در کنار هماهنگی در اکران فیلم های سی و دومین جشنواره بین المللی فجر بار دیگر علاقه و احساس والای کردستانی به حوزه فرهنگ و هنر را در سطح کشور بر سر زبان ها انداخت.


اکران فیلم های سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر از ساعت 14 روز چهارشنبه 16 بهمن در پردیس سینما بهمن سنندج آغاز شد.


 

در این جشنواره فیلم های ˈ زمستان آخر ˈساخته سالم صلواتی و ˈلامپ 100 ˈ ساخته سعید آقا خانی از فیلم سازان کردستانی برای تماشگران به نمایش گذاشته شد.

 

به مناسبت سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نیز 35 فیلم شاخص کوتاه از آثار کارگردانان کردستانی اکران شد که به جرأت می توان گفت نقطه قوتی برای سال دوم به شمار آمد و امیدواریم این حرکت مهم در سایر رویدادهای فرهنگی و هنری استان نیز تداوم داشته و شاهد بهره مندی کردستانی ها از ساخته های هنری فیلم سازان بومی باشیم.

 

گفتنی است در طول این 10 روز فیلم های ˈسیزدهˈ اثر هومن سیدی، ˈگنجشکک اشی مشیˈ اثر پوران درخشنده، فروزش و طالبی، ˈدو ساعت بعد مهرآبادˈ اثر علیرضا فرید، ˈقصه هاˈ اثر رخشان بنی اعتماد، ˈفرداˈ اثر پیمان افشاریان و مهدی پاکدل، ˈخانه پدریˈ اثر کیارش عیاری، ˈزمستان آخرˈ اثر سالم صلواتی، ˈهمه چیز برای فروشˈ اثر امیر ثقفی، ˈلامپ 100ˈاثر سعید آقاخانی و ˈکلاشینکفˈ اثر سعید سهیلی اکران شد.

 

همچنین در این مدت فیلم های ˈناخواستهˈ اثر بهروز نیک نژاد، ˈچند متر مکعبˈ اثر جمشید محمودی، ˈسیاوشانˈ اثر محمد علی سجادی، ˈشیار 143ˈ اثر نرگس آبیار، ˈخواب زده هاˈ اثر فریدون جیرانی، ˈآذر شهدخت و پرویز و دیگرانˈ اثر بهروز افخمی، ˈامروزˈ اثر سید رضا کریمی،ˈ آرایش غلیظˈ اثر حمید نعمت الله ،ˈ شیفتگی ˈاثر علی زمان عصمتی و ˈمعراجی هاˈ اثر مسعود ده نمکی به نمایش درآمد.


 

جلال قلعه شاخانی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: به منظور برگزاری بهتر جشنواره، امسال ستادی متشکل از حوزه هنری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان تشکیل شد که خوشبختانه نتایج بسیار مطلوبی حاصل شد.


وی افزود: همکاری های بی شائبه حوزه هنری استان زمینه ساز تقویت این رویداد هنری در استان شد و خوشبختانه در کنار این همدلی نیز شاهد استقبال بی نظیر علاقه مندان به سینما در استان بودیم.


سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان تصریح کرد: بدون شک برنامه ریزی منسجمی را با همکاری حوزه هنری برای برگزاری هرچه منظم تر جشنواره سی و سوم در سال آینده خواهیم داشت و از همه صاحب نظران، منتقدان و اصحاب رسانه استان خواهشمندیم که نظرات کارشناسی خود را برای رفع نواقص ارائه نمایند.


قلعه شاخانی افزود: استقبال بی نظیر کردستانی ها از فیلم های جشنواره سی و دوم موجب دلگرمی خادمان آن ها در عرصه فرهنگ و هنر بوده و با تمام توان سعی می کنیم در سال آینده و دیگر رویدادهای سینمایی در استان در راستای پاسخگویی به نیاز مخاطبان و جلب رضایت حداکثری آنان گام برداریم.


 

امین مرادی، رئیس حوزه هنری استان کردستان نیز استمرار اینگونه برنامه‌ ها در ایام مختلف سال را ضروری دانست و افزود: نگاه حوزه هنری به سینما اقتصادی نیست و تنها هدفش قرار گرفتن سینما در سبد فرهنگی خانواده‌ هاست.


وی خاطر نشان کرد: لبیک بزرگ کردستانی ها به سینما در روز" سلام سینما" و حضور باشکوه مردم در سالن های سینما بارقه های امید را در زمینه شکوفایی صنعت سینما در استان روشن کرد و هم اکنون با استقبال گسترده مردمی از جشنواره سی و دوم فجر این امید به سوی واقعیت گام بر می دارد.


مرادی افزود: استقبال کردستانی ها از اکران فیلم های جشنواره فجر بی نظیر بود و به جرأت می توان گفت که نسبت به سال گذشته شاهد افزایش 3 برابری مخاطبان در سانس های مختلف هستیم.


وی اظهار داشت: حضور مسئولان ارشد استان، اکران فیلم های فیلم سازان کردستانی و همدلی و هماهنگی بین نهادهای فرهنگی و هنری استان همگی زمینه این موفقیت را فراهم کرد و امید است این مهم در ایام مختلف سال با انسجام هرچه بیشتر تداوم داشته باشد.


 

مهدی احمدوند، نماینده سازمان سینمایی کشور در استان کردستان نیز استقبال مردم هنردوست کردستان از فیلم های جشنواره سی و دوم را بی نظیر عنوان کرد و افزود: با توجه به رصد گزارش های نمایندگان سازمان سینمایی در استان ها به جرأت می توان گفت که استقبال کردستانی ها بی نظیر بوده است.


وی افزود: ازدحام پرشور جوانان و نوجوانان در کنار حضور همیشگی خانواده های سنندجی در سانس های مختلف در کنار نظم و فرهنگ بالای مردمی همگی زمینه برپایی رویدادی منسجم و تأثیرگذار را در کردستان فراهم کرده بود.


احمدوند تصریح کرد: بدون شک نقص هایی هم بر این جشنواره در استان وارد است که از جمله می توان به اختصاص تنها یک سالن در مقابل این استقبال بی نظیر اشاره کرد که امیدواریم این مهم نیز در سال های آتی با تجهیز سالن های نمایش بیشتر رفع شود.


وی ابراز داشت: بر این امر واقفیم که بسیاری از فیلم های برگزیده جشنواره در کردستان و دیگر شهرستان ها اکران نشد لذا امیدواریم این مهم برای جشنواره سی و سوم رفع شده و شاهد بهره مندی همه هموطنان از همه فیلم های جشنواره باشیم.


 

البته در پایان ذکر چند نکته لازم است که امیدواریم در سال های آینده مدنظر مسئولان برگزاری این رویداد مهم فرهنگی و هنری قرار گیرد.


سالن شماره یک پردیس سنندج با 569 صندلی تنها سالن نمایش جشنواره سی و دوم در کردستان بود که در سانس های مختلف به دلیل استقبال گسترده مردمی شاهد محروم شدن جمع کثیری از هموطنان از اکران این فیلم ها بودیم که امید است برای سال آینده با تجهیز چندین سالن دیگر در استان امکان بهره مندی هرچه بیشتر علاقه مندان به سینما را فراهم کرد.


نحوه انتخاب فیلم های جشنواره فجر برای اکران در استان کردستان که بدون هماهنگی با استان صورت گرفت کردستانی ها را از فیلم های خوب جشنواره محروم کرد و تنها تعداد محدودی از بهترین ها در کردستان به نمایش در آمد.


در حالی فیلم های ˈچˈ ساخته ابراهیم حاتمی کیا و ˈروز رستاخیزˈ به کارگردانی احمد رضا درویش در مجموع 11 سیمرغ جشنواره فیلم فجر را به خود اختصاص دادند که هیچکدام از این فیلم ها امکان نمایش در کردستان را پیدا نکرد.

 

فیلم های ˈخط ویژهˈ ساخته مصطفی کیانی ، ˈاشباحˈ ساخته داریوش مهرجویی و ˈطبقه حساسˈ ساخته کمال تبریزی دیگر فیلم هایی بودند که سیمرغ دریافت کردند اما در کردستان به نمایش در نیامدند.

 

در بخش نگاه نو نیز فیلم های ˈپایان خدمتˈ ، ˈخانه ای کنار ابرهاˈ ، ˈخانومˈ و ˈحق سکوتˈ موفق به کسب دیپلم افتخار و سیمرغ شدند اما امکان نمایش در کردستان را نداشتند.

 

علاوه بر عدم نمایش این فیلم ها، هیچکدام از فیلم های مستند در استان کردستان به نمایش در نیامدند.


سرپرست اداره امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در رابطه با فیلم های انتخابی برای نمایش در کردستان گفت: نحوه انتخاب در تهران و بدون نظر استان کردستان موجب شده بود تنوع موضوعی در نظر گرفته نشود و به عنوان مثال فیلمی شاد و یا با موضوعی طنز در میان فیلم های ارسالی به استان کردستان وجود نداشته باشد.

 

خسرو معین افشار افزود: علاوه بر این مشکل، برخی از تهیه کننده ها نیز مایل نیستند که فیلم های آنها در برخی از استان های دیگر نمایش داده شود.

 

وی اظهار کرد: با همه این مشکلات اما امسال با همکاری وزارت کشور، استان هایی که فیلم های جشنواره فجر را به نمایش در آوردند از 12 استان به 30 استان افزایش پیدا کرد.


حال با پایان یافتن جشنواره سی و دوم، مردم فرهنگ دوست و هنرپرور کردستان چشم انتظار برنامه ریزی متولیان حوزه فرهنگ و هنر استان برای هرچه باشکوه برگزار کردن جشنواره سی و سوم در سال آتی هستند.

گزارش از خبات ساعدی

پایان پیام/
 

کد خبر 343396

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha