برنامه های آموزشی در کانون ها پژوهش محور باشد

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به این آموزش‌ها در مسجد و کانون باید پژوهش‌محور باشد، گفت: آموزش‌هایی که در مساجد دنبال می‌شود باید بر اساس نیازسنجی و اولویت‌بندی باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، نشست هم اندیشی و تبیین اصول و سیاست های برنامه های معاونت آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون های مساجد کشور سال 93 از 23 تا 25 بهمن در مرکز آموزش ستاد عالی کانون های مساجد برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام حمیدرضا سلیمانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور در این هم اندیشی گفت: مقام معظم رهبری برای رسیدن به تمدن اسلامی سفارشاتی داشته اند و چهار محور را در این زمینه مورد توجه قرار داده‌اند، یکی از این محورها، مسجد است که منطبق با آموزه‌های اسلامی است.

 

وی با اشاره به جایگاه مسجد از صدر اسلام تاکنون بیان کرد: حرکت انبیا و پیامبر (ص) و آخرین منجی از مسجد خواهد بود، بنابراین محور بودن مسجد راهبردی است که در ادیان الهی مورد توجه است و مسجد محور تمدن‌سازی است.

 

حجت الاسلام سلیمانی خاطرنشان کرد: برای آنکه مسجد بتواند محور تمدن اسلامی باشد باید به یک طراز دست یابد و بتواند به جایگاهی برسد که این مأموریت را انجام دهد از همین رو در پیام رهبر انقلاب به نوزدهمین اجلاس سراسری نماز در بیرجند می‌بینیم که رهبری برای مسجد طراز شاخصه هایی بیان و به ویژگی‌های مسجد طراز اسلامی اشاره می‌کنند.

 

وی گفت: احیای کارکردهای مسجد که در طول تاریخ مورد توجه بوده است، کار ساده‌ای نیست و باید در این زمینه برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان حتی نخبگان برنامه‌‌ریزی صورت گیرد.

 

دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور خاطرنشان کرد: محورهای عبادی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، آموزشی، تربیتی و فرهنگی کارکردهایی است که در طول تاریخ و صدر اسلام و در زندگی اهل بیت (ع) مورد توجه است و ما هم برای احیای آن باید تلاش گسترده‌ای داشته باشیم. مساجد همچون مسجد النبی، دمشق و مسجد جامع کوفه جامعیت‌شان تنها به دلیل وسعتشان نیست بلکه کارکردهای مختلف را نیز داشته اند.

 

وی با اشاره به اینکه یکی از بخش‌هایی که باید برای ساختن مسجد طراز قیام کند، ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور است، تصریح کرد: بر اساس مصوبه 302 شورای عالی انقلاب فرهنگی، محورها و وظایفی بر عهده ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور سپرده شده است و بر اساس آن مأموریت ها نیز معاونت آموزش و پژوهش طراحی شد و بر این مبنا، کارشناسان آموزش و پژوهش نقش پیدا کردند.

 

وی خطاب به کارشناسان آموزش و پژوهش دبیرخانه های کانون های مساجد تصریح کرد: خودتان را در یک منظومه و گسترده‌ای که از انبیا آغاز و تا حضرت حجت (عج) ادامه دارد، قرار دهید و بدانید که شما در این مجموعه نقش دارید چرا که اگر انسان نقش خود را بداند به گمراهی و بیراهه نمی‌رود. اگر انسان نسبت به نقش و وظیفه خود واقف باشد نسبت به کارش متعهد می‌شود و کارکرد آموزشی و تربیتی مسجد یکی از مأموریت‌هایی است که بر عهده کارشناسان آموزش و پژوهش است.

 

وی با تبیین وظیفه کارشناسان آموزش و پژوهش اظهار کرد: ارتباط‌ گیری با ستاد عالی و ابلاغ پیام ستاد عالی به کانون‌ها از جمله وظایف شما است زیرا اگر مأموریت و وظایف را درست انجام ندهید، به کانون و ستاد عالی لطمه زده‌اید.

 

وی ارتقای علم و آگاهی‌ و دلسوزی برای مسجد و کانون را از دیگر وظایف کارشناسان آموزش و پژوهش عنوان کرد و گفت: امروز فشارها و تهدیدها نباید ما را از مأموریت و انجام وظیفه‌مان دور کند.

 

وی هدف رسالت پیامبر (ص) را آموزش عنوان کرد و خطاب به کارشناسان آموزش و پژوهش گفت: پیامبر (ص) در سخت‌ترین شرایط از مسیر و هدف دور نشدند و شما نیز باید این شیوه را به کار گیرید.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه برای دست‌یابی به مسجد طراز اسلامی بحث آموزش بحث مهمی است، خاطرنشان کرد: شما به عنوان عنصر فرهنگی برای بحث آموزش‌ باید مختصات و مؤلفه‌هایی داشته باشید و این آموزش‌ها باید پژوهش‌محور باشد زیرا آموزش‌هایی که در مساجد دنبال می‌شود باید بر اساس نیازسنجی و اولویت‌بندی باشد.

 

حجت‌الاسلام سلیمانی با بیان اینکه آموزش‌ها در کانون یا مسجد باید با محوریت امام جماعت صورت گیرد، گفت: هنر امام خمینی (ره) این بود که روحانیت و مسجد را به صحنه آوردند، وقتی این دو بخش به صحنه آمدند مردم هم به صحنه آمدند. این دو نهاد(روحانیت و مسجد) زیربنای حرکت انقلاب بودند و نباید در حال حاضر هم فراموش شوند.

 

دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور بحث آینده‌ پژوهشی را از مواردی دانست که مورد غفلت است و خاطرنشان کرد: نباید نسبت به پدیده‌ها و اتفاقات حالت انفعالی داشت و باید تحولات فرهنگی را از قبل مورد پیش بینی قرار داد و از قبل برنامه ریزی کرد.

پایان پیام/
 

 

 

کد خبر 343497

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha