فعالیت 450 کانون فرهنگی و هنری در مساجد کهگیلویه وبویراحمد

خبرگزاری شبستان:مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه وبویراحمد گفت:در این استان 450 کانون فرهنگی مصوب در حال فعالیت در زمینه های مختلف هستند و تعدادی از این ها به صورت کانون تخصصی فعالیت دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، حجت الاسلام رضا قاسمی، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه وبویراحمد ظهر امروز (15 اسفند) در نشست خبری حاضر شد و به تشریح دستاوردهای 21 ساله ستاد عالی مساجد کشور و دبیرخانه استانی پرداخت.

 

حجت الاسلام قاسمی در این نشست ضمن تبریک فرارسیدن 18 اسفند، سالروز تاسیس ستادعالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1371 با تعیین شرح وظایفی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ماموریت داد کانون های فرهنگی و هنری در جوار مساجد تاسی شوند.

 

وی با بیان این که مساجد ظرفیت بسیار خوبی قبل و بعد از پیروزی انقلاب اشاره و افزود: مساجد در دوران جنگ و در طول تاریخ اسلام بهترین محل و مکانی بود که برای پرورش نیروی انسانی و همچنین تربیت و ترویج احکام اسلامی، اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و حتی در زمان خود پیامبر عظیم الشان جریان های سیاسی و تصمیمات اساسی حکومت هم در مساجد تصمیم گیری می شد.

 

این مسئول فرهنگی اظهار داشت: به همین دلیل این شورا به وزارت فرهنگ و ارشاد ماموریت داد و این وزارت طبق شرح وظایف محوله، ستادی را در مرکز و به تبع آن ستادی را در استان ها تاسیس که به نام ستاد کانون های فرهنگی و هنری در هر استان و متناسب با وضعیت و شرایط استانی تاسیس شد.

 

قاسمی عنوان کرد: این ستاد چندین از جمله نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات، اوقاف و بسیج به عنوان اعضای اصلی ستاد هستند که موظفند بر این کانون ها در طول سال فعالیت هایی را که انجام می دهند، نظارت کنند.

 

وی ابراز داشت: در این 21 سال گذشته بیش از 16 هزار کانون فرهنگی و هنری در سطح مساجد کشور تاسیس شد و همچنین تجهیزات زیادی به کتابخانه های مساجد اهداء شد.

 

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه وبویراحمد افزود: همچنین مساجدی که دارای سالن های نمایش بودند، به نحوی به امکانات تجهیز و فیلم های دینی و مذهبی در این مکان ها پخش می شود.

 

قاسمی اذعان داشت: در مساجدی که امکان برگزاری کلاس داشتند، انجمن هایی تشکیل شد مثل انجمن نمایش، خوشنویسی، انجمن سینمای جوان، سرودهای انقلابی، آموزش های قرآن در مساجد، آموزش زبان، آموزش کامپیوتر، اموزش های بهداشتی به ویژه مشاوره های دینی در مساجد برگزار شد که امروز شاهد تحولاتی در کانون های فرهنگی و هنری مساجد هستیم.

 

وی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را موظف کرد که در 20 درصد مساجد کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه، کانون های فرهنگی و هنری در این مکان ها تاسیس کند.

 

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه وبویراحمد عنوان کرد: در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفت و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد را مامور کرد که تاسیس کانون های فرهنگی و هنری در مناطق روستایی و عشایری را شدت ببخشند.

 

وی ادامه داد: با توجه به این که در این مناطق معمولا دستگاه های دولتی کمتر خدمات فرهنگی ارائه می دهند، این کانون ها موظف شدند به نمایندگی از دولت کارهای فرهنگی را در روستاها و بین عشایر انجام دهند.

 

حجت الاسلام قاسمی گفت: در استان کهگیلویه و بویراحمد قریب به 450 کانون فرهنگی و هنری مصوب در حال فعالیت در زمینه های مختلف هستند و تعدادی از این ها به صورت کانون تخصصی فعالیت دارند و تعداد آنها به 20 کانون می رسد که مرتبط با رشته های خاص خود فعالیت می کنند.


پایان پیام/ 

کد خبر 350250

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha