دوری ازصفاتی چون «خودپسندی» و«حسادت» از الزامات آموزه های اسلامی است

خبرگزاری شبستان:سخنران حرم مطهر رضوی بابیان اینکه تربیت دینی تنها آموزش نماز و روزه نیست،گفت:دوری از صفاتی چون "خودپسندی"و"حسادت" از الزامات آموزه های اسلامی در تربیت دینی فرزند است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، زهرا صداقت، سخنران حرم مطهر رضوی شب گذشته(26بهمن) در سلسله جلسات بیان معارف ویژه خواهران در رواق دارالاجابه حرم رضوی اظهار کرد: تربیت دینی تنها آموزش نماز و روزه نیست بلکه اخلاق نیکو داشتن و دوری از صفات ناپسند مانند حسادت، دروغگویی، خودپسندی وبد اخلاقی  از الزامات آموزه های اسلامی در تربیت دینی فرزندان است.


وی بیان داشت:اگر می‌خواهیم خوشبختی و سعادت دنیا و آخرت فرزندانمان تامین شود باید در کنار آموزش نماز و احکام، اخلاق و منش آنان را نیز اسلامی و الهی کنیم.

 

 وی تصریح کرد: صداقت و راستی از خصوصیات عالی اخلاق انسانی است که در آموزه‌های اسلامی از زمینه‌های اساسی سعادت و نیک بختی انسان شناخته شده است.


این کارشناس مذهبی  با تاکید بر اینکه آگاهی از وضعیت جسمانی و روانی کودک و دلایل بروز احساسات و رفتارهای او امری ضروری است، بیان داشت: اگر پدر و مادر با عشق و علاقه به دنیای پاک و شیرین کودک بنگرند و با احساسی خوشایند به جزئیات رفتار او دقت کنند بستری مناسب برای رشد او فراهم خواهد شد.


وی در ادمه ساده‌ترین راه برای پرهیز کودکان از دروغ گویی، تشویق آن‌ها به هنگام راست گویی معرفی کرد و گفت: عکس العمل والدین در قبال راست گویی بسیار مهم است و والدینی که راست گویی کودک را نادیده می‌گیرند در واقع به او جفا می کنند.


صداقت با بیان اینکه در مقابل صداقت نداشتن نوجوان به صورت مکرر، والدین فقط باید ناخشنودی خود را ابراز کنند، بیان داشت: والدین از نشان دادن هر گونه عکس العمل تند و خشن به طور جدی پرهیز کنند چرا که چنین عکس العمل های نتیجه عکس خواهد داد.
 

سخنران حرم مطهر رضوی خطاب به والدین در برخورد با نوجوانان افزود: پدر و مادر باید همواره با صداقت کامل با فرزند خود رفتار کنند.


وی با اشاره به این مطلب که انسان برای دستیابی به مدارج بالاتر اخلاقی و تربیتی در زندگی، نیازمند الگو و سرمشقی مطمئن است، خاطر نشان کرد: مطابق با احادیث قرآن مجید، روایات پیشوایان دینی و ائمه معصومین(ع)، نیکوترین و مناسب‌ترین الگو، رسول گرامی اسلام(ص) است چرا که ایشان در اصول تقوا، کرامت انسانی، عدالت، شایسته سالاری، امانتداری، صداقت بهترین الگو هستند.
 

پایان پیام/

کد خبر 343679

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha