یک نسخه برای چهار بیماری!

یکی از آثار توبه حقیقی آن است که شخص توبه‌کننده محبوب خدا می‌شود همچنان که خودش فرمود همانا خدا توبه‌کنندگان را دوست دارد.

خبرگزاری شبستان: در حدیث آمده است حضرت یحیی (ع) دید که حضرت عیسی (ع) می‌خندد. با عتاب به او گفت: گویا تو خودت را از مکر خدا و عذاب او در امان می‌بینی! حضرت عیسی (ع) پاسخ داد: گویا تو از فضل و رحمت او مأیوس هستی!

خدای تعالی به آنها وحی نمود که هر یک از شما که حسن ظن‌تان به من بیشتر است او پیش من محبوب‌تر است.

شاید بپرسید چرا آن دو با اینکه هر دو پیامبر الهی بودند دو نوع تلقی از خداوند داشتند و یکی به رحمت و دیگری به غضب الهی نظر داشته است؟ در پاسخ می‌توان گفت آنچه آن دو بزرگوار بیان فرموده‌اند بیانگر مقام شهودی آنان بوده است زیرا انسان به مقامی دست می‌یابد که گاهی خداوند با صفات جمال خود همچون رحمت، لطف و کرامت بر بنده‌اش تجلی می‌کند و گاهی با صفات جلال و هیبت بر او جلوه می‌نماید. متن زیر گزیده ای از کتاب "دوستی با خدا" پیرامون توبه است.

 

دلیل توبه

برخی نسبت به شنیدن اسم توبه حساسیت دارند و وقتی سخن از توبه به میان می آید، به خشم آمده، می گویند: مگر چه کار خلافی کرده ایم تا توبه کنیم. مگر مال کسی را خورده ایم، مگر از دیوار کسی بالارفته ایم و یا کار منافی عفت انجام داده ایم. اینان می کوشند که خود را پاک و تطهیر نشان دهند و گاهی نیز پای دیگران را به میان می کشند و برای توجیه رفتار خود بهانه تراشی می کنند و حال آنکه خداوند می فرماید: "پس خودتان را پا ندانید. او پرهیزکاران را بهتر می شناسد. کسی که خداوند پرده بر اعمال و افکارش کشیده و باطنش را ظهر نمی نماید، باید شکر این نعمت خدا را به جا آورد و از گناهان آشکار و پنهان خود به سوی خدا توبه کند و از درگااه الهی بخواهد که همچنان بر او منت نهاده، گناهانش را آشکار ننماید.

 

فواید توبه

1. محبوب خدا شدن

یکی از آثار توبه حقیقی آن است که شخص توبه‌کننده محبوب خدا می‌شود همچنان که خودش فرمود همانا خدا توبه‌کنندگان را دوست دارد.

ثمره این دوست‌داشتن آن است که آدمی به لذتی دست می‌یابد که قابل وصف نیست. مرحوم ملکی تبریزی، استاد اخلاق حضرت امام می‌گوید: گناهان موجب شقاوتی بس بزرگ برای او (گناهکار) در دنیا و آخرت خواهد بود و آنچه که انسان را از این شقاوت عظیم نجات می‌بخشد و محبت حضرت حق‌تعالی را کسب می‌کند و آدمی را به جوار حضرت ذوالجلال و لقای او می‌رساند، توبه است و لذت لقاءالله همان لذتی است که نه چشمی دیده و نه گوشی شنیده و نه به قلب احدی خطور نموده است.

2. پاک‌شدن

یکی دیگر از فواید توبه، پاک‌شدن جان انسان از کدورت گناهان است. در حدیث شریف آمده است: رجوع‌کننده از گناه مثل کسی است که گناه نداشته باشد.

نه تنها توبه موجب پاک‌شدن گناه از صفحه دل آدمی است بلکه خداوند اثر آن را از صفحه جهان و حتی یاد فرشتگان می‌زداید.

امام صادق (ع) فرمود: هنگامی که بنده‌ای توبه نصوح نماید خداوند دوست‌دار او می‌گردد و گناهان او را در دنیا و آخرت می‌پوشاند.

راوی پرسید: چگونه گناهان او را می‌پوشاند.

حضرت در پاسخ فرمود: آن گناه را از یاد دو فرشته‌ای که مأمور نوشتن اعمال‌اش بودند، می‌برد و به اعضا و جوارح‌اش نیز امر می‌کند تا آن گناه را کتمان کنند و بعد به محل‌هایی از زمین که وی روی آن گناه نموده بود، امر می‌کند که گناهان او را مخفی بدارند و شخص توبه‌کننده خدا را ملاقات می‌کند؛ در حالی که کسی که شاهد بر گناه‌اش باشد، نیست.

3. تبدیل‌ گناهان گذشته به نیکی‌ها در پرونده اعمال

از الطاف بی‌شائبه خداوند نسبت به بندگان خود این است که علاوه بر قبول توبه بنده عصیان‌گر و بخشش گناهان او تمام اعمال زشت او را تبدیل به اعمال نیک می‌کند؛ چنانکه قرآن کریم فرموده: مگر کسانی که توبه کنند و ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند که خداوند گناهان آنان را به نیکی‌ها تبدیل می‌کند و خداوند همواره آمرزنده و مهربان بوده است و کسی که توبه کند و عمل صالح انجام دهد به سوی خدا بازگشت می‌کند.

4. نزول برکات الهی در زندگی

یکی دیگر از فواید توبه آن است که خداوند خیر و برکت‌اش را بر توبه‌کننده نازل می‌کند. از ربیع بن صبیح چنین روایت شده که گفت: نزد امام حسن (ع) بودم. مردی آمد و از خشکسالی شکایت نمود. حضرت فرمود: برو و استغفار کن. شخصی آمد و از فقر ناله نمود. حضرت باز فرمود: برو استغفار کن! بار دیگر شخصی آمد و گفت: از خداوند فرزند پسر می‌خواهم، چه کنم؟ فرمود: برو استغفار کن! ربیع گوید: به آن حضرت عرض کردم هر کس به گونه‌ای نزد شما شکایت نمود و چیزهای مختلفی پرسید اما به همه فرمودید که استغفار کنند. چگونه چنین چیزی ممکن است؟ حضرت فرمود: من این سخن را از خود نگفته‌ام بلکه از گفته خداوند گرفته‌ام که فرمود نزد پروردگارتان استغفار کنید که او آمرزنده است و باران آسمانی را پیاپی بر شما فرو فرستد و شما را با اموال و فرزندان کمک بخشد و باغ‌ها و نهرها برای شما قرار دهد.

بنابراین، در این آیه به چهار اثر استغفار و توبه از گناهان اشاره شده که بسیار قابل توجه است: آمرزش گناهان، نزول باران رحمت و جلوگیری از خشکسالی، برکت و فزونی اموال و داشتن فرزند پسر و ورود به بهشت در آخرت.

 

بنابراین گزارش، کتاب دوستی با خدا (باسیری در آثار و اندیشه های امام خمینی) به قلم علی باقر شیخانی از سوی انتشارات عروج روانه بازار نشر شده است. از جمله موضوعات پرداخته شده در این کتاب می توان به "موانع دوستی با خدا"، "راههای تقویت دوستی با خدا" و "نشانه های دوستی با خدا" اشاره کرد.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 344660

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha