امام خمینی (ره) و اعتدال در امور

حضرت امام به حداقل غذا اکتفا می‌نمودند، به عنوان مثال از نان و پنیر و گردو به عنوان سحری و یک عدد تخم مرغ به عنوان افطاری استفاده می‌کردند.

خبرگزاری شبستان: سیره عملی امام خمینی (ره) بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به علم و معرفت بوده است. از این رو بخشی از تحلیل رفتار امام خمینی (ره) در ارتباط با شاخص های مدیریت بر خود در بعد فیزیکی جسمی را از کتاب " بررسی تطبیقی خودمدیریتی امام خمینی (ره)" منتشر می کنیم.

 

رژیم غذایی

سؤالات پژوهش در ارتباط با شاخص رژیم غذایی به شرح زیر می‌باشد:

1- آیا حضرت امام در سطحی کاملا مطلوب در مصرف غذا، اعتدال را رعایت می‌کردند؟

اطلاعات جمع‌آوری‌شده بر اساس تحلیل رفتار امام خمینی در ارتباط با دو زیرشاخص رعایت اعتدال در مصرف غذا (از لحاظ کمی) و رعایت کیفیت متعادل و سالم غذا (دوری از تنوع، سادگی و بهداشت غذا) به شرح زیر می‌باشد:

حضرت امام به حداقل غذا اکتفا می‌نمودند، به عنوان مثال از نان و پنیر و گردو به عنوان سحری و یک عدد تخم مرغ به عنوان افطاری استفاده می‌کردند. گاهی چنان به نظر می‌رسید که ایشان از غذای خود اصلا مصرف نکرده‌اند و در پاسخ به نزدیکان خود که از علت غذای کم و توان بالای ایشان سؤال می‌کردند می‌فرمودند که توان بالا ارتباطی به میزان غذای انسان ندارد، بنابراین حضرت امام همواره قبل از سیری کامل دست از غذا می‌کشیدند.

 

2- آیا حضرت امام در سطحی کاملا مطلوب به سادگی و بهداشت غذا توجه داشتند؟

 حضرت امام از غذاهای ساده همچون نان، پنیر، گردو، ماست، خیار، کاهو و سایر غذاهای بدون چربی و سبک مانند آبگوشت بدون چربی و شیربرنج استفاده می‌نمودند. در هر وعده غذایی از یک نوع خورشت مصرف می‌نمودند و از غذاهای پرچرب و سنگین پرهیز داشته و از مصرف غذاهایی مانند مرغ و کباب حتی در شرایط بیماری و دستور پزشک ابا داشتند. حضرت امام در عین حال بر بهداشت و نظافت غذا نیز تأکید داشتند.

با توجه به تحلیل مجموعه رفتارهای حضرت امام در ارتباط با شاخص رژیم غذایی چنین نتیجه‌گیری می‌شود که ایشان در مصرف غذا نه تنها در سطحی کاملا مطلوب اعتدال را رعایت می‌کردند بلکه به حداقل خوراک اکتفا می‌نمودند و در سطحی کاملا مطلوب به سادگی و بهداشت غذا نیز توجه داشتند.

 

ورزش

اطلاعات جمع‌آوری‌شده بر اساس تحلیل رفتار امام در ارتباط با سه زیرشاخص پیاده‌روی، نرمش و تمرین ورزشی به شرح زیر است:

حضرت امام در طول روز در سه نوبت در ساعت مشخص و به مدت معین پیاده‌روی کرده و در تمام شرایط جوی –گرمای تابستان و سرمای زمستان در زیر برف و باران- شرایط امنیتی- در حال تبعید در فرانسه و ترکیه – و شرایط موقعیتی- در سلول انفرادی به مساحت 4 متر مربع- بر پیاده‌روی مداومت داشتند و به طور منظم بین دو نماز و پس از شنیدن اخبار حرکات ورزشی (نرمش) و در سنین جوانی تمرینات ورزشی مانند پرش طول و ارتفاع، کوهنوردی، مسابقه دو و کشتی انجام می‌دادند.

با توجه به تحلیل مجموعه رفتارهای حضرت امام در ارتباط با شاخص ورزش چنین نتیجه‌گیری می‌شود که ایشان در سطحی کاملا مطلوب به پیاده‌روی، نرمش و تمرینات ورزشی می‌پرداختند.

با توجه به تحلیل مجموعه رفتارهای حضرت امام در ارتباط با شاخص مدیریت بیماری با ناتوانی خود چنین نتیجه‌گیری می‌شود که ایشان در سطحی کاملا مطلوب در برابر درد و رنج بیماری خود تحمل و بردباری داشتند و از اظهار ضعف و ناتوانی خود پرهیز می‌کردند.

 

بنابراین گزارش، کتاب بررسی تطبیقی خودمدیریتی امام خمینی (ره) و مدیران نظام اداری جمهوری اسلامی ایران به قلم دکتر محمد رضایی زاده از سوی انتشارات پژوهشکده امام خمینی (ره) روانه بازار نشر شده است.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 344940

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha