برای مبارزه با قاچاق از تشکل های مذهبی استفاده شود

خبرگزاری شبستان:معاون سیاسی امنیتی استاندار خراسان رضوی تبلیغات را عاملی اثربخش در خصوص بحث مبارزه با قاچاق دانست و گفت: برای مبارزه با قاچاق از تشکل های مذهبی چون مسجد، هئیات های مذهبی و حسینه ها استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، علی اصغر رشید، معاون سیاسی امنیتی استاندار خراسان رضوی و جانشین کمیسیون قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی، ظهر امروز(4 اسفند) در نخستین همایش تخصصی مبانی فقهی حقوقی قاچاق کالا و ارز، با اشاره به اینکه بحث قاچاق بحثی دو سویه فقهی و حکومتی دارد، اظهار کرد: نباید انتظار داشت قانونی که در این زمینه تدوین می شود ثابت و بدون تغییر باشد.


وی افزود: مقام معظم رهبری در سال 81 فرمانی را صادر می کنند که یک محور اساسی آن مربوط به بحث مبارزه با قاچاق کالاست و این نکته را به همه دستگاه ها یادآوری می کنند و کانون اصلی آن را دولتمردان معرفی می کنند.


رشید تبلیغات را عاملی اثربخش در خصوص بحث مبارزه با قاچاق دانست و تاکید کرد: تبلیغات متناسب و هوشمندانه به مراتب اثربخش تر از برخورد قضایی و انتظامی است.


وی با بیان اینکه خراسان رضوی 840 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و ترکمنستان دارد که قاچاق کالاهای وارد شده از این مرزها تنها 2 یا 3 درصد است، ابراز کرد: 65 درصد کالاهای قاچاق در استان مربوط به مرزهای غربی و 30 درصد مربوط به مرزهای جنوبی استان می شود.


معاون سیاسی امنیتی استاندار خراسان رضوی ادامه داد: تمام دستگاه های استان اعم از نیروی انتظامی، مرزبانی، اداره اطلاعات، دستگاه های تبلیغی استان و سایر دستگاه های استانی باعث شده اند که به مقدار کمی درصد قاچاق در گمرک استان مشاهده شود.


وی با اشاره به اینکه در تدوین قانون قاچاق باید به مبانی فقهی و حقوقی توجه شود اما پیش از آن باید محور تبلیغات را به عنوان یک اصل مهم فراموش نکرد، تصریح کرد: در کشور ما در هر زمینه ای که علما بر آن تاکید داشته اند فرهنگ سازی بر مردم موثر بوده است.


رشید با بیان اینکه در کشور حدود 85 هزار مسجد، 75 هزار هئیت مذهبی، 65 هزار مبلغ دین و 40 هزار مداح وجود دارد، اذعان داشت: از این ظرفیت برای فرهنگسازی در خصوص مبارزه با قاچاق کالا باید استفاده شود.


وی با تاکید بر اینکه نباید قبح قاچاق در بین مردم از بین برود، خاطر نشان ساخت: این ها اصولی است که باید یادآوری شود تا تاثیرات خود را بر جامعه بگذارد که در کنار آن عملکرد صلبی و برخوردی نیز نیاز است.


گفتنی است، در پایان این همایش از کتاب " مبانی فقهی حقوقی قاچاق کالا و ارز" با حضور مسئولان کشوری و استانی رونمایی شد.


پایان پیام/

کد خبر 346211

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha