قرآن نگاه ویژه ای به سیاحت دارد

حجت الاسلام ابوالقاسمی، با اشاره به مبانی توریسم اسلامی اظهار کرد: اساسا قرآن و روایات ما نگاه ویژه ای نسبت به سفر و سیاحت دارند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان،‌ برنامه «شب آسمانی» به تهیه کنندگی «علیرضا قطبی» با موضوع «گردشگری اسلامی» با حضور حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسمی به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.

بر پایه این گزارش،‌حجت الاسلام ابوالقاسمی ضمن اشاره به ماهیت توریسم اسلامی اظهار کرد:‌ توریسم یا گردشگری از ابعاد مختلفی برخوردار است،‌در واقع از نظر عرب زمانی که فردی 24 ساعت از محل زندگی خود بیرون می رود می گویند گردشگر است البته گردشگری همان طور که اشاره کردم دارای ابعاد مختلفی است.

وی ادامه داد: یک سری به قصد مسایل پزشکی، یک سری به قصد زیارت، ‌‌عده ای به قصد سیاحت حرکت می کنند و از منزل خارج می شوند و در حقیقت زمانی که فرد به قصدی از منزل خارج می شود در حکم یک گردشگر است.

ابوالقاسمی با اشاره به مفهوم گردشگری اسلامی افزود: منظور این نیست که صرفا بیاییم و واژه اسلامی را به کلمه بچسبانیم چرا که گردشگری دینی یعنی در چارچوب مسایل دینی به گردش رفتن که این نوع گردشگری در برخی ممالک اسلامی رشته دانشگاهی است.

این پژوهشگر گفت: با این وصف اما نمی توان نام هر چیز را گردشگری اسلامی گذاشت چون نمی توانیم وجهه اسلامیت آن را حل کنیم از این نظر که اسلامی بودن یک مولفه، شاخص های مختلفی دارد و اساسا زمانی که از گردشگری اسلامی سخن می گوییم اگر مثلا فردی به عنوان گردشگر بیایدو کیف اش را بزنند و یا اگر فضای محیط زیست و مکان تفریحی مملو از شیشه و پلاستیک باشد در چنین شرایطی بسیاری از جنبه های اسلامی بودن را نمی بینیم.

وی افزود:‌ در بسیاری از کشورهای اروپایی گردشگری دینی تبلیغ می شود و گردشگران نیز استقبال می کنند چراکه روش مواجهه و رفتار متفاوت است و جاذبه به گردشگری دینی را از طرق مختلف ارایه می کنند.

 ابوالقاسمی تصریح کرد: در قرآن حداقل بیست آیه در مورد سیر و سیاحت وجود دارد و این رویکرد ناشی از اهمیت سفر در اسلام است ، همچنین در فرهنگ دینی و قرآنی ما وجوهات متعددی از سیر و سیاحت از جمله هجرت بیان شده است اما با این وصف ما در حوزه گردشگری هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم.

این پژوهشگر ادامه داد: در برنامه چشم انداز کشور که به تصویب رسید قرار بود تا آخر برنامه هر سال 20میلیون گردشگر از ایران بازدید کنند اما حقیقتا چه قدر تا این هدف فاصله داریم، ‌ما باید کاری کنیم که مردم از ایران نترسند اما متاسفانه بعضا بهانه دست دیگران می دهیم و در برخی کشورها تحت تبلیغات مخرب رسانه ای فکر می کنند که اوضاع در ایران آن قدر سیاه است که مثلا حتی در تهران نمی شود راه رفت.

وی افزود: برای از میان بردن چنین رویکردی رسانه ها نقش کلیدی دارند چراکه در این حوزه در سطح رسانه کم کار شده است،‌ما در فیلم هایمان صرفا تجملات را نشان می دهیم بالاخره این خانه که نمایش داده می شود یک سطل زباله هم دارد،‌یا اینکه چهره ای که از افغانستان در تلویزیون جمهوری اسلامی می بینیم بسیار متفاوت از واقعیت است بنابراین باید در حوزه توریسم اسلامی اولا تبلیغات کافی داشتیه باشیم و ترس واهی از این مساله نداشته باشیم متاسفانه بعضا از توریست ترس واهی داریم.


پایان پیام/
 

کد خبر 347204

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha