برگزاری کارگاه هماهنگی داوران قرآنی همراه با پخش تلاوت قراء

خبرگزاری شبستان: ابوالقاسمی با اشاره به لزوم هماهنگی هرچه بیشتر داوران مسابقات قرآن گفت: باید پیش از برگزاری مسابقات قرآن داوران طی کارگاه هماهنگی تلاوت قاریان سال گذشته را ارزیابی کنند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، احمد ابوالقاسمی، قاری بین المللی کشورمان در برنامه فصل نو که چهارشنبه 7 اسفند از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد، با اشاره به روند داوری در مسابقات سراسری قرآن کشور گفت: خوشبختانه با رشد کیفی آیین نامه و سطح فنی داوران مسابقات رو به رو هستیم. قطعا نگاه داوری نسبت به سال های ابتدای رشد کرده اما این ارتقا همگام و شانه به شانه با رشد فنی شرکت کنندگان مسابقات قرآن است.


ابوالقاسمی افزود: یک نکته بسیار مهمی که به نظر می رسد، هماهنگی بیش از پیش داوران مسابقات قرآن است لذا برای این هدف سازمان اوقاف وامور خیریه می تواند با برگزاری کارگاه های هماهنگی پیش از برگزاری این رقابت ها این مهم را محقق سازد.
داور بین المللی کشورمان عنوان کرد: داروان برای آنکه به حال و هوای تلاوت قاریان آشنا شوند می توانند قرائت نفرات برگزیده یا فینالیست دوره گذشته را مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهند.


وی عنوان کرد: داوری مسابقات قرآن یک مهارت بوده که در لحظه برای داور کسب تجربه می شود؛ همچنین اعمال سلیقه و نظر شخصی داور نیز نحوه ارائه تلاوت قاریان مؤثر بوده که جلسات هماهنگی داوران می تواند این سلایق را به هم نزدیک کند. قاری بین المللی کشورمان اظهار کرد: برخی از داوران کشورمان جلسات آموزشی قرآن ندارند و از نزدیک با حال و هوای قرائت قرایان آشنا نیستند.
ابوالقاسمی با اشاره به برگزاری مسابقات سراسری قرآن توسط سازمان یا ارگان دیگر گفت: قطعا کمک گرفتن از سازمان دیگر که دارای نیروهای تخصصی قرآنی بیشتر است در برگزاری مسابقات قرآن بیشتر می تواند راهگشا باشد.


وی عنوان کرد: برخی از سازمان ها در بخش های آموزشی دارای نقطه قوت هستند به عنوان مثال سازمان اوقاف و امور خیریه می تواند از تجربیات سازمان دارالقرآن الکریم بهره مند شود.
ابوالقاسمی با اشاره به نحوه سهمیه بندی تعداد قاریان و حافظان قرآن هر استان در مسابقات کشوری گفت: میزان جمعیت یک استان دلیل مناسبی برای افزایش سهمیه استانی نیست و سازوکار کنونی می تواند حق را به حق دار برساند.

وی با بیان این مطلب که میزبانی شهر شیراز در سی و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن ستودنی بود، تصریح کرد: امسال استان شیراز در برگزاری مسابقات اهتمام شایسته ای داشت ومشارکت مردمی در مسابقات این دوره بی نظیر بود.

بنابراین گزارش مهدی قره شیخلو، رییس سازمان دارالقرآن الکریم طی ارتباط تلفنی با برنامه فصل نو گفت: مسابقات قرآن نباید تبدیل به هدف شود بلکه وسیله ای برای دستیابی به اهداف عالیه در کشور است.
سازمان اوقاف وامور خیریه تاکنون سی و شش سال برای برگزاری مسابقات قرآن تلاش کرده و اگر نقد و انتظاری هست به واسطه این قدمت طولانی است. وی افزود: یکی از مهمترین اهداف برگزاری مسابقات قرآن ظرفیت شناسی و معرفی الگوهای نخبه برای ارتقای فضای آموزشی در کشور است.
قره شیخلو خاطرنشان کرد: توان و سرمایه سازمان اوقاف وامور خیریه بسیار صرف مرحله کشوری می شود که باید به مراحل پایین تر نیز توجه شود.ارزیابی و نظارت برعملکرد این رقابت های قرآنی مهم بوده که نباید ستاد عالی مسابقات تنها به صورت تشریفاتی عمل کند.
پایان پیام/

 

کد خبر 347829

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha