گفتگو و تعامل اندک بین اندیشمندان و اصحاب هنر از مشکلات بزرگ عرصه هنر

خبرگزاری شبستان:کارگردان مطرح کشوری یکی از مشکلات عمده حوزه سینما را عدم حضور حوزه فقه دانست و گفت: گفتگو و تعامل اندک بین اندیشمندان و اصحاب هنر را یکی ازمشکلات بزرگ عرصه هنر است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، جواد اردکانی، کارگردان مطرح کشوری ودبیر برگزاری جشنواره اختران،عصر امروز(8 اسفند) در دیدار با امام جمعه مشهد اظهار کرد: گفتگو و تعامل اندک بین اندیشمندان و اصحاب هنر را یکی ازمشکلات بزرگ عرصه هنر است.


وی یکی از مشکلات عمده حوزه سینما را عدم حضور حوزه فقه دانست و تاکید کرد: متاسفانه سینماگران در بحث ممیزی دچار بلاتکلیفی و سرگردانی عجیبی شده اند.


اردکانی خاطر نشان ساخت: به دلیل آنکه در ساخت فیلم ها مبانی به درستی تشریح نشده و به صورت سلیقه ای اعمال می شود، فیلمسازان کشور دچار خودسانسوری شده چرا که مرجعی برای تعیین مباحث فقهی وجود ندارد.


وی با اشاره به اینکه حجاب در سینما یک تعریف دارد و در تلویزیون تعریفی دیگر، اذعان داشت: به دلیل آنکه نمی توانیم در کشور خانمی بی حجاب را جلوی دوربین بیاوریم علاوه بر هزینه های بسیار، آثار حاشیه ای سوئی نیز در این زمینه به وجود می آید تا ساخت فیلم را در کشورهای دیگر انجام دهیم درحالیکه می توانیم در این زمینه از بازیگران اهل کتاب در داخل کشور خودمان استفاده کنیم.


اردکانی با اشاره به اینکه با تغییر مدیران فرهنگی و تغییر زمان نباید ملاک های فرهنگی ما دچار تغییر شود، گفت: این تغییرات باعث می شود که به اسم دین خیلی از چیزهایی که به خورد جوان متدین داده می شود به مرور زمان که جوان نسبت به اصل دین جبهه گیری کند.


همچنین در این دیدار محمد ملتجی، از هنرمند مشهدی حوزه تئاتر و نویسندگی، تصریح کرد: مشکلات کلی بسیاری علاوه بر سطح مشهد در کل استان و کشور در عرصه هنر وجود دارد.


وی خاطر نشان ساخت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت های چشمگیری در عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی را شاهد بوده ایم اما در زمینه هنر اقداماتی اساسی صورت نگرفته است.


ملتجی با اشاره به اینکه در عرصه هنر دستگاه های موازی بسیاری همچون حوزه هنری، سپاه پاسداران، بسیج هنرمندان ، کانون های فرهنگی هنری مساجد و غیره فعالیت می کنند اما هیچ کدام الگوی متعالی برای هنر اسلامی را ارائه نداده اند، ابراز داشت: در مشهد هنرمندان جوان بسیاری حضور دارند اما از سوی مسئولان هنری پاسخی برای دریافت الگوی هنر اسلامی دریافت نمی کنند.


وی تعهد در کنار تخصص را دارای اثر مطلوب دانست و بیان داشت: متاسفانه هنرمندان ارزشی چوب بی تخصصی عده ای را می خورند.


هنرمند مشهدی در حوزه تئاتر و نویسندگی ادامه داد: عدم برنامه و استراتژی معین و مدیریت مناسب در عرصه هنر مشکلات عدیده دیگری را نیز به وجود آورده است.


وی با اشاره به اینکه قدرت قلمی که در کشورهای غربی وجود دارد در ایران مشاهده نمی شود، افزود: همچنین هنر سینما سازی در غرب بسیار قوی است اما در ایران در این زمینه برنامه ای نیز تدوین نشده است.


پایان پیام/
 

کد خبر 347911

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha