18 اسفند فرصتی برای تجلیل از فعالان مساجد در جبهه فرهنگی

خبرگزاری شبستان: مسئول کانون های فرهنگی و هنری مساجد مازندران گفت: 18 اسفند فرصتی مغتنم برای تجلیل از فعالان مساجد که به عنوان سربازان گمنام در جبهه فرهنگی جهت تحقق آرمان های نظام گام بر می دارند، است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مازندران، محمد فوقی، مسئول کانون های فرهنگی و هنری مساجد مازندران امروز(12اسفند) در نشست خبری نکوداشت بیست و یکمین سالگرد تاسیس کانون های مساجد در ساری با بیان اینکه احیای مساجد و کارکردهای واقعی مساجد از اهداف تشکیل کانون های فرهنگی و هنری بوده است، اظهار داشت: در مدت 21 سال دبیرخانه کانون های مساجد مازندران فعالیت های مهمی در راستای مقابله با جنگ نرم و هجمه های فرهنگی دشمنان انجام داده است.


وی با بیان اینکه اولین اقدامی که در روی زمین صورت گرفت ساخت خانه خدا بوده و در مرحله بعد ساخت مسجد قبا توسط رسول اکرم(ص) و مساجد دیگر که همه مهمترین جاذبه های مذهبی و گردشگری محسوب می شوند، گفت: در سال 42 نیز حضرت امام خمینی(ره) اولین سخنرانی خود را در مسجد سلماسی قم برای تشکیل حکومت اسلامی انجام دادند.


فوقی با بیان اینکه انقلاب اسلامی نقطه اوج در تاریخ اسلام و تشیع بود، خاطرنشان شد: مساجد و تکایا نقش بی بدیلی را جهت حفظ دستاوردهای نظام و انقلاب داشته اند و ما باید با پرکردن مساجد و به روزرسانی این پایگاه ها نسل جدید را از این ارزش ها مطلع کنیم.


وی با اشاره به اینکه کانون های فرهنگی و هنری مساجد نقش محوری و مهمی در رسیدن مساجد به طراز اسلامی مد نظر مقام معظم رهبری دارند، بیان داشت: بحث اقتصاد مقاومتی که اخیرا مقام معظم رهبری مطرح نمودند نیز با استفاده از سنگر مساجد تبیین خواهد شد.


فوقی با بیان اینکه نداشتن متولی خاص از مهمترین مشکلات مساجد می باشد، تصریح کرد: 4 هزار و 450مسجد در مازندران فعالیت می کنند که فقط یکهزار از مساجد این استان از وجود روحانی و امام جماعت برخوردار هستند.


وی با بیان اینکه بیش از 75 درصد مساجد مازندران روحانی مستقر ندارند، گفت: عمده ترین مشکل تاسیس کانون های مساجد در مناطق مختلف این استان عدم حضور روحانی در مساجد است.


فوقی با بیان اینکه ما بر این باور هستیم که کتابخانه های مساجد از یک عنوان و قداست خاصی برخوردار هستند که از صدر اسلام تاکنون مرکز نشر تفکر توحیدی بوده اند، اذعان داشت: یکی از رسالت های کانون های فرهنگی و هنری احیای کتابخانه ها در مساجد می باشد.


وی با اشاره به فعالیت 230 کتابخانه عمومی، باز و تخصصی در کانون های فرهنگی و هنری استان مازندران، خاطرنشان شد: کتابخانه های مساجد به خاطر همجواری در مساجد و قابل اعتماد بودن از سوی خانواده ها کتاب های علمی، دینی، دانشگاهی، آموزشی، تست و کنکوری و... را در اختیار تمامی گروه های سنی قرار می دهند.


فوقی همچنین با اشاره به اینکه بحث توسعه فرهنگ روستایی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و از سوی وزارت ارشاد تفویض اختیار شد به کانون های فرهنگی و هنری مساجد اما متاسفانه هیچ اعتباری برای این بخش اعتبار در نظر گرفته نشده است.


وی با بیان اینکه در حال حاضر 892 کانون فرهنگی و هنری در مساجد روستاها و شهرهای مازندران فعالیت می کنند، اظهار امیدواری کرد: تعداد کانون های مساجد این استان تا پایان سال جاری به 919 کانون برسد.


فوقی در ادامه با اشاره به اینکه در 3 مصلی نماز جمعه مازندران کانون فرهنگی و هنری تشکیل شده است، اظهار داشت: کانون های مصلی موظف هستند در طول هفته شبهات نوجوانان و جوانان را جمع بندی و رصد نمایند و در اختیار امام جمعه قرار دهند تا در خطبه های نمازجمعه به شبهات پاسخ داده شود و همچنین هر هفته زمینه حضور تعدادی از اعضای کانونهای فرهنگی و هنری را با برنامه ریزی های لازم برای نماز جمعه فراهم نمایند.


وی با بیان اینکه در دانشگاه آزاداسلامی واحد نکاء و دانشگاه پارسا شهرستان بابلسر کانون فرهنگی و هنری فعالیت می کنند، افزود: کانون های فرهنگی و هنری نیز یک پاتوق فرهنگی و علمی برای دانشجویانی که از شهرها و روستاهای مختلف و از دل مساجد به دانشگاه آمدند می باشند.


فوقی با بیان اینکه بزرگداشت 18 اسفند فرصتی برای تجلیل از فعالان فرهنگی و هنری مساجد که به عنوان سربازان گمنام در جهت خودسازی و مقابله با هجمه های فرهنگی و تحقق آرمان های نظام و منویات مقام معظم رهبری در جبهه فرهنگی گام بر می دارند، گفت: تبیین بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب درخصوص کانون های مساجد، ارائه گزارش عملکرد یک ساله کانون های مساجد به مردم و مسئولین، تکریم و تقدیر از فعالان فرهنگی مساجد و معرفی اصول و سیاست های ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد از اهداف گرامیداشت سالروز تاسیس کانون ها می باشند.


وی برگزاری نشست خبری، حضور در مراسم سخنرانی پیش از خطبه ها، پخش تیزر تلویزیونی، تهیه کلیپ گزارش عملکرد دبیرخانه کانون های مساجد استان، نصب بنر بزرگداشت سالروز تاسیس کانون های مساجد در میادین اصلی شهر، توجه جدی به شعار محوری "مسجد مظهر آمیختگی دنیا و آخرت" در طرح های تبلیغی، توصیه به اجرای برنامه های خودجوش به منظور بزرگداشت سالروز تاسیس کانون های مساجد در سطح محلات و معرفی بیشتر کانون های فرهنگی هنری مساجد را از برنامه های گرامیداشت 18اسفند در مازندران اعلام کرد.


فوقی برپایی نمایشگاه توانمدیهای کانون های مساجد استان در جوار همایش مرکز مازندران، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، تجلیل از امامان جماعت، مدیران مسجد محور، مسئولان کانون های فرهنگی و هنری، کتابداران، نخبگان کانون ها، خواهران فعال در حوزه کانون های مساجد و ساخت کلیپ و گزارش کامل از عملکرد دبیرخانه کانون های مساجد از جمله برنامه های این دبیرخانه است.


فوقی در خاتمه از برگزاری دو همایش گرامیداشت بیست و یکمین سالروز تاسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد در مرکز مازندران با محوریت شهرستان های همجوار و دیگری در منطقه ویژه تنکابن و عباس آباد خبر داد.


پایان پیام/

 

 

 

 

کد خبر 349065

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha