کانون های فرهنگی باید در راستای جذب جوانان فعالیت مستمر داشته باشند

خبرگزاری شبستان:مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد بیشترین مخاطب کانون ها را جوانان دانست و افزود: کانون های فرهنگی باید در راستای جذب جوانان فعالیت مستمر داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، حجت الاسلام رضا قاسمی، مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد ظهر امروز (12 اسفند) در نشست کمیته های برگزار کننده سالروز تاسیس ستاد عالی مساجد کشور در یاسوج، گفت: معمولا در پایان هر سال به مناسبت 18 اسفند برنامه های مختلف فرهنگی و هنری در استان برگزار می شود.

حجت الاسلام قاسمی افزود: در این مراسم باشکوه که با حضور معاونین کشوری ستاد و همچنین مسئولان استانی و مدیران کل برگزار می شود، از 41 نفر از فعالان فرهنگی استان با توجه به سهمیه ایلاغی از تهران تجلیل خواهد شد.

وی شعار امسال ستاد عالی مساجد را "مسجد، مظهر آمیختگی دنیا و آخرت" دانست و گفت: مراسم تجلیل از فعالان فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد 17 اسفند ماه جاری در سالن آمفی تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار می شود.

این مسئول فرهنگی و هنری با بیان این که در این مراسم گزارشی از فعالیت های دبیرخانه استانی ارائه می شود، عنوان کرد:معاونین ستاد عالی نیز در این مراسم گزارشی از برنامه های سال 92 و همچنین برنامه های در دست اقدام این ستاد در سال جدید ارائه خواهند کرد.

وی دریافت پیام نماینده ولی فقیه در استان، تشکیل ستاد خبری با محوریت روابط عمومی و خبرگزاری شبستان، دیدار با شخصیت های استانی، تشریح دستاورد کانون های فرهنگی و هنری مساجد در زمینه های مختلف و اجرای برنامه های مختلف فرهنگی و هنری را از جمله برنامه های سالروز تاسیس ستاد عالی مساجد دانست.

حجت الاسلام قاسمی حضور در برنامه زنده تلویزیونی، تجهیز کتابخانه ها و افتتاح کانون های جدیدالتاسیس، اجرای برنامه های تبلیغی در مناطق مختلف استان، اجرای برنامه های خودجوش در مساجد، رونمایی از محصولات فرهنگی کانون ها، برگزاری گردهمایی فعالان فرهنگی، تجلیل از منتخبین فرهنگی استان و دهها برنامه فرهنگی دیگر را از دیگر برنامه های گرامی داشت این روز در استان برشمرد.

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد به نقش نظارتی دبیرخانه بر فعالیت های کانون ها اشاره و اذعان داشت: کانون ها نیز باید نقش اجرایی خود را در زمینه اجرای مطلوب سالروز تاسیس ستاد عالی به نحو احسن ایفا کنند.

در این نشست شرح وظایف هر یک از کمیته های برگزاری مراسم گرامیداشت 18 اسفند تشریح و اعضای کمیته ها در زمینه اجرای مطلوب این روز نظرات خود را بیان کردند.

بنابراین گزارش: تشکیل بیش از 16 هزار کانون فرهنگی و هنری، جذب و عضویت بیش از دو میلیون جوان و نوجوان در این مکان ها، فعالیت نزدیک به 2 هزار هسته پژوهشی در کانون های مساجد کشور، تاسیس بیش از پنج هزار کتابخانه مخزن دار، چاپ تفسیر قرآن برای ائمه جماعات در 14 جلد جیبی و در دو جلد بزرگ، تربیت مربی چهره به چهره، برپایی 7 جشنواره با عنوان جشنواره جوانان مساجد کشور، برگزاری دوره های مهارت تربیت مربی، برپایی برنامه های سالروز 18 اسفند همه ساله در سراسر کشور، بازدید گروه هیئت و نظارت بر کانون های مساجد از استانها، صدور مجوز به خبرگزاری شبستان به 7 زبان دنیا، برپایی دوره های اموزشی به مدیران کانون های مساجد از جمله دستاوردهای این ستاد است.

همچنین شناسایی و جذب و آموزش مربی برای طرح چهره به چهره به منظور پاسخگویی به شبهات جوانان در نقاط مرزی و محروم کشور و برپایی همایش اندیشه های آسمانی برای مدیران و اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد از جمله اقداماتی بوده است که انجام شده است.

امضای تفاهم نامه با شورای سیاست گذاری ائمه جمعه به منظور ایجاد کانون های فرهنگی هنری در جوار مصلی های نمازجمعه، امضای تفاهم نامه با نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاهها به منظور ایجاد کانون فرهنگی و هنری در جوار مساجد دانشگاه ها، تلاش جدی برای تقویت کانون های روستایی، تشکیل بیش از 700 کانون تخصصی و فعالیت در 24 رشته مرتبط، راه اندازی و ایجاد 178 مرکز فرهنگی دیجیتال در جوار مساجد و همچنین بیش از 31 کتابخانه دیجیتال در 31 استان کشور از دیگر دستاوردهای این ستاد است.

برگزاری دوره های توجیهی برای بیش از 3 هزار امام جماعت مسجد در استان قم، همکاری و مشارکت با شبکه قرآن سیما در اجرای طرح قرآنی 1446 و 45 ساماندهی اطلاعات کانون های مساجد در فضای مجازی، انتخاب ستادعالی کانون های مساجد کشور به عنوان رئیس کمیته مساجد دهه فجر انقلاب اسلامی، امضای سند مشترک میان 24 دستگاه کشور به منظور برگزاری جشن های مردمی رضوی از دیگر اقدامات ستادعالی کانون های مساجد کشور بوده است.

ایجاد بیش از 700 مرکز خانه نور، خرید 4 میلیون کتب دینی و کمک درسی یا همکاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت سالیانه و اهداء به کتابخانه های مساجد کشور، اجرای طرح تلاوت نور در بیش از 27 هزار مسجد، تربیت 20 هزار متربی و بیش از یک هزار و 800مربی طرح چهره به چهره، برگزاری هفت جشنواره بزرگ فرهنگی و هنری و شرکت بیش از 45 هزار نفر در جشنواره های هفت گانه ستاد، تهیه و چاپ 856 نشریه تجربی و اجرای طرح ها و برنامه های مختلف فرهنگی و هنری از دیگر فعالیت و دستاوردهای های ستاد عالی مساجد است.

شایان ذکر است، ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور اسفندماه سال 1371 با مصوبه 302 شورای عالی انقلاب فرهنگی و با هدف احیای نقش واقعی مساجد در جامعه تاسیس شد.


 پایان پیام/

کد خبر 349104

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha