نظام تربیتی کشور از بند کمیت ها رهایی می یابد

خبرگزاری شبستان: معاونت پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: سیاست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در دولت جدید رهایی از بند کمیت ها و پرداختن به کیفیت برنامه ها می باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از یزد، حمید رضا کفاش معاونت پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ظهر امروز (12 اسفند )درهمایش فعالان عرصه تعلیم و تربیت استان یزد،ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا بویژه شهیدان باهنر و رجایی و سالروز تاسیس امور تربیتی ،به سیاست های این معاونت در دولت جدید اشاره کرد و گفت: به دنبال آن هستیم تا نظام تربیتی کشور ار از بند آمار،ارقام و کمیت رهایی بخشیم.


وی افزود:ما به دنیال گزارش دهی و جمع آوری گزارش نمی باشیم بلکه با حضور مربیان پیشکسوت در برنامه ها، آن ها را از لحاظ کیفی مورد نقد و بررسی قرار می دهیم.


کفاش از تدوین کتاب جامع پرورشی مختص هر پایه جهت تدریس در مدارس خبر داد و افزود: اگر نوع نگاه خود را به امور تربیتی تغییر دهیم به موفقیت های بسیلری دست خواهیم بافت.


وی با شاره به موفقیت نظام تربتی کشور در سال های ابتدایی انقلاب و دوران دفاع مقدس اضافه کرد:در دوران دفاع مقدس معلمان پیشاپیش دانش آموزان حرکت می نمودند و اکنون نیزباید معلمان تربیتی پیشا پیش دانش آموزان هود حرکت نمایند.


معاونت پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: امروزه با منع و حرکات های انفعالی نمی توان دانش اموزان را مدیریت کرد بلکه مربیان باید خود را از لحاظ معرفت و تحصیلات تجهیز نمایند.


وی افزود:برگزاری دوره های آموزشی،ارتقاء سطح تحصیلی،برگزاری دوره های ضمن خدمت معنادار و مهارتی،تقسیم سهام از بالا به پایین،پیوستن بنیاد ICDLبه معاونت پرورشی از برنامه های این معاونت در سال 93 جهت ارتقاء مربیان می باشد.


وی از تربیت به عنوان بوسه زدن بر دست پدر،مادر و شیخ یاد کرد و گفت: این موضوع مدتی است که در جامعه کمرنگ شده است.


کفاش بر لزوم استفاده از پیشکسوتان این حوزه به دور از گرایش های سیاسی تاکید کرد و اظهار داشت:وقتی در فعالیت های خود منیت را لحاظ می کنیم بدین معنی است که بر فعالیت های گذشتگان خود خط بطلانی کشیده ایم و آنگاه نباید از فرزندان خود انتظار احترام به گذشتگانشان را داشته باشیم.


وی شهدا را مناسب ترین الگو برای نسل امروز عنوان کرد و گفت: شهدا باید اسوه عام و خاص باشند و آن هایی نسبت به گذشته ها پشیمان هستند باید منتظر بی احترامی فرزندانشان باشند.


کفاش با بیان اینکه عده ای نسبت به انجام امور تربیتی تکراری در مدارس گلایه می کنند افزود:کار خوب تکرارش هم ارزش است و باید صورت گیرد.


وی بر لزوم برگزاری مراسم صبحگاه،نماز جماعت،برنامه های مناسبتی و ... در مدارس تاکید کرد و گفت:فقط باید در اجرای این برنامه ها شیوه ها ،گفتمان ها و روش ها تغییر یابد آنهم تا جایی که اصول و مبانی حفظ شود.


معاونت پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش مدارس را اساس کار پرورشی دانست و گفت:در دوران جدید باید حوزه پرورش ابتدا در مدارس فعال شود و سپس جهت رقابت به منطقه،استان و کشور نگاه کرد.


وی با تأکید بر توسعه نیروی انسانی در حوزه پرورش گفت: امکانات و اعتبار در هر زمینه نقش خود را ایفا می کند اما بالاتر از هر مقوله ای نیروی انسانی می باشد که ما اکنون نسبت به آن غافل مانده ایم.


کفاش بر لزوم تغییر دیدگاه مربیان از مباشرت پرورشی به رصد تربیتی تاکید کرد و افزود:وجود مربی تربتی مانند سایر مربیان در مدارس لازم و ضروری می باشد.


وی رشد حوزه تربیتی را در گرو مطالبه حقوق مربوط به این حوزه از صدر تا پایین دانست وگفت: مربیان و فعالان این حوزه باید در این امر حضور جدی و فعال داشته باشند.


کفاش اصلی تریت تکنیک یکی مربی پرورشی را برقرای ارتباط با دانش آموزان دانست و گفت:یک مربی پرورشی متعلق به 12 میلیون دانش آموز می باشد و نباید فعالیت های خود را محدود به اعداد خاصی نماید.


وی بر لزوم دید جامع نگر نسبت به برنامه های این حوزه تاکید کرد و گفت:کسانی که بعضی از فعالیت ها را به دلیل پداختن به سایر فعالیت ها تعطیل می کنند در نظام تربتی دارای جایگاهی نمی باشند.
 

معاونت پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: به گفته شهید باهنر یک معلم تربتی باید از جایی شروع نماید که دانش آموزان دوست دارند و به جایی برسد که مورد رضایت خداوند باشد.


وی بر لزوم توجه به کتابخانه های مدارس تاکید کرد و گفت:آشنایی دانش آموزان با کتاب شخصیت آن ها را شکل می دهد و به زندگی آن ها جریان می بخشد.


کفاش از کتابخانه به عنوان داروخانه ای دیگر یاد کرد و گفت:باید به رشته هایی مانند کتابداری و مشاوره توجه ویژه ای شود زیرا این رشته ها احیا کننده جامعه می باشند.
 

پایان پیام/


 

کد خبر 349197

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha