مهندسی اسلامی شهر را آرام و امن می‌کند

خبرگزاری شبستان: حجت‌الاسلام غفاری‌فر معتقد است، با مهندسی اسلامی می‌توان شهر را فرهنگی کرد و به تبع آن آرامش و امنیت را برای شهروندان به ارمغان آورد.

حجت‌الاسلام حسن غفاری‌فر، جامعه‌شناس در مورد تأثیرات معماری بر  آرامش و امنیت شهروندانبه خبرنگار شبستان گفت: از نظر نگاه متافیزیکی اثرات وضعی برای اشیاء و تک‌تک عناصر و رنگ و بوی اشیاء قایل هستیم. در یک قدم بالاتر برخی از اشیاء و رنگ‌ها نمادهای متافیزیک محسوب می‌شوند، بر این اساس اثر وضعی اشیاء و رنگ‌ها و نماد متافیزیک آنها مطرح است.

 

حجت‌الاسلام غفاری‌فر عنوان کرد: در ادبیات و همچنین اسلام، مهندسی هشتی را داریم. هشتی‌ها، هشت ضلع دارند و به لحاظ فیزیک نور چهارگانه دارند که در طول روز خودش را مطابق نور خورشید می‌کند. انتخاب  هشت ضلع به این دلیل است که بهشت هشت در دارد.

 

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر اسلامی‌ بودن معماری اظهار داشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فضای سبک زندگی را متأثر از معماری می‌دانند و معتقدند باید شهر به گونه‌ای طراحی شود که تحقق سبک زندگی اسلامی میسر شود.

 

این جامعه‌شناس با بیان اینکه موضوع نماد و علائم همواره مورد توجه ایرانیان بوده است، عنوان کرد: در کتاب جامعه‌شناسی ارتباطات یکی از جامعه‌شناسان غرب اقرار کرده است که ایران از جمله کشورهایی است که بیشترین استفاده از نماد را برای رساندن پیام به مخاطب دارد.

 

حجت‌الاسلام غفاری‌فر مهندسی اسلامی را راه فرهنگی‌کردن شهر و به تبع آن امنیت و آرامش شهروندان دانست و افزود: در مهندسی اسلامی مبنا مسجد است. در زمان کنونی اگر به توسعه شهر مدینه را نگاه کنید، می‌بینید که به خاطر توسعه مسجد است.

 

وی با تأکید بر جانمایی نمادهای اسلامی در مبلمان شهری بیان کرد: نمی‌توان به زور مردم را شاد کرد اما می‌توان با استفاده از نمادها و رنگ‌ها در شهر موجبات شور و نشاط در شهر را فراهم کرد. به عنوان مثال رنگ‌های سبز، آبی و فیروزه‌ای در شهر می‌تواند به شادی مردم کمک کند.

 

حجت‌الاسلام غفاری‌فر توجه به معماری شهر و فرهنگی‌کردن شهر را در کاهش جرایم مؤثر دانست و گفت: هزینه‌ سالانه‌ای که کشور برای اعتیاد متحمل می‌شود، چقدر است؟ چه میزان برای خرید اسلحه و امنیت مردم صرف می‌شود؟ هزینه‌ای که طلاق به جامعه تحمیل می‌کند، چقدر است؟ می‌توان با توجه به معماری، مهندسی اسلامی  وساخت اماکن فرهنگی و تفریحی سالم و پارک این هزینه را کاهش داد.

 

پایان پیام/


 

کد خبر 349552

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha