چهار ایستگاه فعال تولید نهال در استان اردبیل فعالیت می کند

خبرگزاری شبستان: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل از فعالیت چهار ایستگاه فعال تولید نهال در استان اردبیل خبر داد و گفت: این ایستگاه ها سالانه 1.5 میلیون نهال تولید می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اردبیل، اسدالله محسن زاده مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل عصر امروز( 15 اسفند) در جشن رویش و آئین گرامیداشت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری در اردبیل، اظهار داشت: وسعت جنگل های استان اردبیل 46 هزار هکتار است که نشان از سرانه پایین اردبیل نسبت به میانگین کشوری است.


وی، با یادآوری اهمیت منابع آبی و خاکی و اینکه منابع آبی و خاکی از نفت هم مهمتر است، افزود: برای تشکیل یک لایه خاک زراعی میلیون ها سال لازم است و از آنجایی که استان اردبیل جزو مناطق نیمه خشک کشور محسوب می شود با کاهش نزولات آسمانی شرایط نیمه خشک منطقه تشدید شده و فرسایش خاک را رقم می زند.


محسن زاده، با اشاره به نقش درخت در حفاظت از آب و خاک و اینکه 30 نوع اهمیت و فایده برای درخت نوشته شده است، عنوان کرد: پوشش گیاهی قوی و درختان بسیار می توانند در ذخیره آب نزولات آسمانی یا هدایت آنها به سمت و سوی سفره های زیرزمینی نقش موثری ایفا کنند.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل، دوره کوتاه رشد درخت و تلاش بسیار در جهت نگهداری درختان را ضروری خواند و بیان داشت: چهار ایستگاه فعال تولید نهال در استان اردبیل فعالیت می کنند و ما طبق برنامه های توسعه ای خود، ظرفیت تولید این نهالستان ها را در سال های اتی به 5 میلیون اصله نهال خواهیم رساند.


این مقام مسئول، از امضای تفاهم نامه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری استان با دهیاران برای تامین نهال مورد نیاز روستاهای استان خبر داد و گفت: علاوه بر این مهم فردا در میعادگاه های نماز جمعه استان، توزیع نهال به مناسبت روز درختکاری و به صورت رایگان انجام خواهد شد.


محسن زاده، ضرورت توسعه منابع جنگلی و پوشش گیاهی را یادآور شد و خاطر نشان کرد: 15 الی 21 اسفند ماه هر سال به عنوان هفته منابع طبیعی و آبخیزداری نامگذاری شده است و این هفته فرصت مناسبی است که با طبیعت اشتی کرده و اقدامات موثری را برای حفاظت از منابع آبی و خاکی کشور انجام دهیم.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل، در پایان سخنان خود با بیان این مطلب که اگر بخواهیم یک متر سرانه جنگلی کشور را افزایش دهیم، طبق آمار و محاسبات باید 120 هکتار جنگل کاری انجام دهیم، متذکر شد: شعار امسال هفته منابع طبیعی "منابع طبیعی، سنت و سیره معصومین (ع)" است و ما در این راستا باید ادامه دهنده سیره معصومین(ع) بوده و از اراضی ملی و منابع طبیعی که نعمت خداوند متعال می باشد، حفاظت کنیم.


پایان پیام/
 

کد خبر 350313

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha