توزیع نهال در میعادگاه های نماز جمعه استان اردبیل

خبرگزاری شبستان: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل، گفت: توزیع نهال به مناسبت روز درختکاری در میعادگاه های نماز جمعه استان اردبیل انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اردبیل، اسدالله محسن زاده، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل، صبح امروز (14 اسفند) در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب قلم و رسانه، اظهار داشت: توسعه مراتع و جنگل ها، مقوله ای است که باید نسبت به آن توجه ویژه ای شود.


وی، با بیان اینکه در سال 91 به مناسبت روز درختکاری 700 هزار اصله نهال توزیع کردیم، اضافه کرد: مقرر شده است که امسال یک و نیم میلیون اصله نهال توزیع کنیم که در این راستا 50 هزار اصله به مناطق آذربایجان شرقی ارسال کرده ایم و همچنین بنا براین شده است که روز جمعه در میعادگاه های نماز جمعه سراسر استان نیز در راستای توزیع نهال اقداماتی را انجام دهیم.


محسن زاده با بیان اینکه مساحت استان اردبیل 1/1 درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: 60 درصد مساحت استان مراتع است که این مهم یک درصد مراتع کشور را در برمی گیرد و گفتنی است مراتع ییلاقی سبلان و شهرستان مشگین شهر جزو مراتع درجه اول و دوم است.


این مقام مسئول، با یادآوری اینکه استان اردبیل دارای سه آبخیز قزل اوزن، ارس و بالها رود است، اضافه کرد: اقدامات موثری در مورد حفاظت از اراضی و مراتع انجام شده است که از جمله آن می توان به گفتن سند به بیش از 70 درصد اراضی و مراتع استان، تهیه عملیات ممیزی برای مشخص شدن اراضی کشاورزان، اجرای طرح های بهبود مراتع در 2 هزار و 200 هکتار و جنگل کاری در مساحتی بالغ بر 63 هکتار اشاره کرد.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل، با اشاره به اینکه از 15 الی 21 اسفند ماه هر سال به عنوان هفته منابع طبیعی و آبخیزداری نامگذاری شده است، گفت: 15 اسفند به عنوان روز درختکاری نامگذاری شده است که برای سال بعد توزیع 2 میلیون اصله نهال را پیش بینی کرده ایم که از متوسط کشوری نیز بالاتر است.


محسن زاده، ضرورت توسعه جنگل ها و تولید نهال را یادآور شد و تصریح کرد: اگر بخواهیم یک متر سرانه جنگلی کشور را افزایش دهیم طبق آمار باید 120 هکتار جنگل کاری صورت گیرد و ما تاکنون در استان اردبیل هزار و 218 هکتار به منظور افزایش جنگل کاری انجام داده ایم.


این مقام مسئول، با اشاره به وضعیت نامطلوب حوزه آبخیزداری استان اردبیل و کشور، ادامه داد: میزان فرسایش در کشور ما از بسیاری از کشورهای دنیا زیاد است بطوریکه متوسط میزان فرسایش در کشور ما از 15 تن در سال بیشتر است و ضرورت است که برای پیشگیری از فرسایش آب و خاک، به اجرای طرح های آبخیزداری و تقویت پوشش گیاهی همت کنیم.


وی، با اعلام اینکه 950 هزار هکتار مطالعات آبخیزداری در استان اردبیل صورت گرفته است، متذکر شد: منابع طبیعی و اراضی ملی متعلق به نسل یا دوره خاصی نیست و باید تمام تلاش خود را برای حفاظت از این منابع انجام دهیم و در این راستا رسانه ها باید پیگیری خاصی را نسبت به اهمیت آب و خاک، آبخیزداری و منابع طبیعی انجام داده و یاری گر مجموعه منابع طبیعی باشند.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل، از اخذ اعتبار ویژه برای حفاظت از 8 هزار هکتار از منابع طبیعی استان که 2 هکتار آن مربوط به جنگل فندقلو و 6 هزار هکتار آن مربوط به منابع طبیعی خلخال و کوثر است، خبر داد و افزود: امسال برای اولین بار است که سازمان های مردم نهاد مشارکت جدی ای را در بحث درختکاری و حفاظت از منابع طبیعی را انجام داده اند.


محسن زاده، در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه شعار امسال هفته منابع طبیعی "منابع طبیعی، سنت و سیره معصومین (ع)" است، گفت: بانک اطلاعات سیل در استان اردبیل تشکیل شده و 150 مورد ثبت سیل نیز در آن ثبت شده است.


پایان پیام/
 

کد خبر 349818

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha