شرافت مکانی مسجد/مسجد؛ بیوت الله و جایگاه انبیا و فرشتگان خداوند

خبرگزاری شبستان: استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حدیث انما امر بتعظیم المساجد لانها بیوت الله فی الارض... گفت: مسجد محل عبادت خداوند و جایگاه انبیا، رسولان وحی و محل رفت و آمد ملائکه و بندگان خاص خداوند است.

حجت الاسلام محمد مهدی نصیری، محقق دین و مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) که می فرماید: انما امر بتعظیم المساجد لانها بیوت الله فی الارض به خبرنگار حوزه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان گفت: در این حدیث امام صادق(ع) خطاب به پرسش ابوبصیر در باب بزرگداشت مسجد فرمودند که تنها به این جهت به بزرگداشت و تعظیم مسجدها فرمان داده شده است که آن ها خانه های خداوند در زمین هستند؛ در همین مورد، رسول گرامی(ص) نیز می فرمایند که مساجد خانه های خدا در روی زمین هستند و همان گونه که ستارگان برای اهل زمین می درخشند، مساجد نیز برای اهل آسمان درخشان و نورانی هستند.

 

حجت الاسلام نصیری ادامه داد: در حقیقت مسجد محلی برای عبادت و بندگی خداوند متعال است و همان طور که در منابع اسلامی از جمله در این احادیث مطرح شده از مساجد به عنوان بیوت الله و جایگاه انبیاء و رسولان وحی یاد می شود.

 

وی با بیان این که مسجد محل رفت و آمد ملائکه و بندگان خاص خداوند نیز است، اظهار کرد: در دین اسلام، عبادت منحصر به مکان و جایگاه خاصی نیست و در همه جا می توان بندگی و عبودیت خداوند را به جای آورد؛ اما مسجد به عنوان مکانی مقدس و معنوی اختصاصاً به امر عبادت خالصانه بندگان خدا دارد که این عبادت و بندگی خداوند در روز قیامت به صورت نورهایی بر بندگان خاشع خداوند جلوه گر می شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: از سویی به جهت رفعت و قدر مکانی مسجد که به خداوند متعال تعلق دارد، بندگان خدا با ورود به آن مهمانان الهی و ضیوف الله هستند؛ از این رو هر کس در مسجد خدمتی ارائه دهد و قدمی در راه آبادی، رونق و تداوم جایگاه و منزلت واقعی آن بردارد در حقیقت خدمت به مهمانان الهی کرده است.

 

امام جماعت مسجد نظام الدوله خاطرنشان کرد: رسول خدا(ص) فرمودند که إنَّ اللّه عَز و جَل إذا أحب عَبدا جَعلهُ قیّمَ مسجِد؛ به این معنا که هر گاه خداوند بنده‏اى را دوست بدارد او را برآورنده نیازهاى مسجدى قرار مى‏دهد و این حدیث دال بر فضیلت مسجد نزد مسلمین و ارزشمندی خدمت رسانی مومنین و بندگان شایسته خدا به مسجد است.
پایان پیام/

کد خبر 352131

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha