یک هزار و 400 کتابخانه مسجدی مجوز فعالیت رسمی دریافت کرده اند

خبرگزاری شبستان:معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی مساجد کشور تعداد کتابخانه های مساجد را بیش از 10 هزار کتابخانه باز و مخزن دار دانست و افزود: تاکنون یک هزار و 400 کتابخانه مجوز دریافت کرده اند.

مرتضی طاهریان، معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی مساجد کشور به برنامه های این حوزه اشاره و به خبرنگار خبرگزاری شبستان در یاسوج گفت: با توجه به این که بودجه تصویب و به دولت ابلاغ شده است، منتظریم که بودجه از طرف وزارت ارشاد به ستاد عالی ابلاغ شود.

طاهریان با بیان این که در سال جدید سیاست های گذشته ستاد دنبال خواهد شد، ادامه داد: در سال جدید نیز براساس مصوبات و تکالیفی که قانون برای ما تعیین کرده در توسعه کمی و کیفی کانون ها فعالیت خواهیم کرد.

وی با اشاره به این نکته که باید تا پایان برنامه پنجم توسعه کانون ها به تعداد قابل قبولی که قانون تعیین کرده برسند، افزود:در کنار اینها ما در سال آینده برخی از اقداماتی که زمینه اجرای آنها در سال جاری مهیا نشد، مثل جشنواره "مدهامتان" که به دلیل برخی محدودیت های مالی امسال برگزار نشد، سال آینده برگزار خواهد شد.

این مسئول فرهنگی و هنری کشور اظهار داشت: بزرگداشت و مناسبت های ملی و مذهبی با جذابیت بیشتر در سال آینده مورد تاکید است که عمدتا به وظایف حوزه معاونت فرهنگی و هنری برمی گردد.

طاهریان عنوان کرد: از آنجایی که امسال در زمینه گروه های سرود، تئاتر، نشریات و کتابخانه ها شناسایی دقیفی صورت گرفت و شناسنامه دار شدند، سال آینده حمایت های ما از گروه ها کاملا هدفمند، براساس رتبه و فعالیت خواهد بود.

وی با بیان این که کتابخانه های مساجد از درجه یک تا چهار درجه بندی شده اند، بیان داشت: در روزهای آینده برای نخستین بار سرانه کتابخانه ها پرداخت می شود و امیدواریم با افزایش اعتبارات در سال آینده بتوانیم به کتابخانه درجه 5 سرانه اختصاص دهیم.

معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی مساجد کشور تعداد کتابخانه ها در سطح کشور را بیش از 10 هزار کتابخانه باز و مخزن دار دانست و افزود: تاکنون حدود یک هزار و 400 کتابخانه مجوز دریافت کرده اند و به مرور زمان بقیه کتابخانه ها نیز مجوز رسمی فعالیت دریافت می کنند.

طاهریان ادامه داد: نکته مهم تری که باید در این بین عرض کنم ما به دنبال این هستیم که همه خدمات براساس توانمندی های کتابخانه ها باشد و به نسبت توانمندی، از تسهیلات بهتری برخوردار می شود؛ اما این به معنای این نیست که کتابخانه هایی که از توانمندی کمی برخوردارند و یا امکانات کمی دارند، فراموش می شوند.

وی سیاست ارتقاء سطح کتابخانه ها را مدنظر حوزه معاونت فرهنگی ستادعالی عنوان و خاطرنشان کرد: انشاالله در تلاش هستیم کتابخانه درجه 5 به شرایطی در حد کتابخانه های درجه یک، درجه دو و درجه سه برسند.

این مسئول فرهنگی و هنری ادامه داد: بخشی از این شرایط به ستاد عالی مساجد به عنوان نهاد حمایتی برمی گردد و بخشی به متولیان مساجد که زمینه ارتقاء این کتابخانه ها را فراهم کنند.

طاهریان به مثالی در این زمینه اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال واگذاری فضای بزرگ تر برای کتابخانه در اختیار هیئت امنا و امام جماعت می باشد به همین میزان اگر فضای بهتری مهیا شود، ما هم براساس امکانات و توانمندی های ستاد تلاش می کنیم امکانات بیشتری در اختیار کتابخانه ها گذاشته شود.

وی واریز سرانه برای نخستین بار از طرف ستاد عالی به کانون ها را از دیگر اقدامات این حوزه دانست و گفت: کتابخانه های درجه یک سرانه ای 300 هزار تومان دریافت می کنند که به زودی به حساب آنها واریز می شود.

معاون فرهنگی و هنری ستادعالی مساجد کشور از اختصاص کتاب به کتابخانه ها مساجد به عنوان دیگر حمایت های ستاد از این مکان ها نام برد و ابراز داشت: براساس حمایت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سهمیه کتاب به صورت سالانه و بالغ بر 4 میلیارد تومان کتاب برای کتابخانه های مساجد کشور خریداری و در اختیار کتابخانه ها قرار می گیرد.

طاهریان اختصاص نرم افزار کتابخانه ای به کتابخانه های مساجد استان ها را از دیگر حمایت های حوزه معاونت فرهنگی ستاد عالی به این مکان ها عنوان کرد.

وی آموزش کتابداران از دیگر برنامه های ستاد دانست و افزود:در طول سال اعتباری از طرف استان ها به بحث آموزش کتابداران اختصاص و کتابداران در استان ها آموزش داده می شوند.

معاون فرهنگی و هنری ستادعالی مساجد کشور با بیان این که بالغ بر یک هزار نشریه تجربی در استان ها فعالیت دارند، افزود: جلسات کمیته ناظر بر نشریات تجربی در کلیه استان ها برگزار شده و انشالله سال آینده کمیته ناظر بر نشریات تجربی در کشور برگزار می شود.

طاهریان با بیان این که مقدمات کار فراهم شده و ستاد عالی در تلاش است تا امسال مجوز فعالیت نشریات را صادر کند، گفت: اما به نظر رسید باید کار کارشناسی بیشتری صورت گرفته و شرایط مهیا تر باشد تا بتوانیم از سال آینده جلسات کمیته ناظر مرکزی را تشکیل دهیم.

پایان پیام/

کد خبر 352247

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha