جان یافتن روح خسته زائران درسایه سار کرامت حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع)

خبرگزاری شبستان: سرسبزی دیار و وجود حرم شریف و بارگاه حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) در این اقلیم کویری و خشک در ایام نوروز روح و جان عاشقان خسته را صفا می بخشد.

خبرگزاری شبستان// بیرجند
شهرستان طبس با بیش از 55 هزار کیلومتر مربع وسعت، بزرگترین شهرستان کشور است. این شهرستان در آخرین روزهای سال 1391 با تصویب هیئت دولت، از استان یزد منتزع و به خراسان جنوبی با مرکزیت بیرجند پیوست.


طبس از دیدگاه جغرافیایی یک منطقه کویری و خشک است، اما آنچه در دیده تماشا می آید، سرسبزی این دیار و وجود حرم شریف و بارگاه حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) برادر گرامی هشتمین پیشوای شیعیان جهان در شهر طبس است که همه ساله مطاف دهها هزار زائر و میهمانان امام هشتم(ع) است و روح و جان عاشقان خسته را صفا می بخشد.


امامزاده حسین‌بن موسی‌الکاظم(ع)؛ برادر امام رضا(ع)
امامزاده حسین بن موسى الکاظم (ع) واقع در سه کیلومترى شمال غربى طبس (گلشن) قرار دارد. حسین‌بن موسى‌الکاظم(ع) از جمله امامزادگانى است که مورخان او را از فرزندانِ بلافصل امام کاظم(ع) دانسته‌اند و به گفته ایشان، از مقام بلندى برخوردار بوده است.


از حالات و زندگى‌نامه امامزاده حسین در کتاب‌هاى انساب و تراجم موجود ذکر چندانى نشده و اطلاعاتى کافى در دست نیست، اما بر‌پایه تحلیلى که از رونوشت نامه منسوب به امام ابوالحسن الرضا(ع) انجام شده، تاریخ ولادتِ این امامزاده، اواخر قرن دوم یعنى حدود سال 178 هـ . ق بوده است.


از امام جواد‌(ع) سؤال شد، کدام یک از عموهایتان نسبت به شما بهتر رفتار کردند؟ فرمود: حسین. حضرت امام رضا‌(ع) فرمود‌: به خدا سوگند، فرزندم جواد درست گفته است‌؛ زیرا حسین نسبت به او خوش رفتارترین افراد بود.

 


ویژگی‌هاى بناى کنونى مزار امامزاده
در بناى جدید امامزاده که به مدیریت توانمند آستان قدس رضوی بنا و حراست می‌شود نیز مانند همه بناهاى آرامگاهى، مرقد امامزاده، هسته اصلى است که مرکّب از اتاقى مربّع با پوششى گنبدى شکل است. مرقد امامزاده در وسط این اتاق، زیر گنبد قرار گرفته و بر روى آن ضریحى نصب شده است. در درون ضریح، سنگ قبرى از سنگ مرمر اعلا و بسیار ممتاز به ابعاد 267*116 سانتیمتر و حدود یک متر ارتفاع دیده می شود.


در پیرامون این ضریح، رواق هایى چند قرار دارد که ایوان هایى با سردرهاى بلند آنها را از صحن مزار جدا می سازد. گنبد مزار نیز بسیار زیبا و آراسته به کاشى معرّق است. چهار گلدسته کوچک به عنوان برج ساعت، هر کدام به ارتفاع شش متر در چهار گوشه پشت بام حرم، زیبایى خاصى به مجموعه حرم داده است. هشت رواق مربّع شکل، به ابعاد 9*9 نیز در گردادگرد حرم قرار دارد و چهار رواق به صورت هشتى به مساحت 78 متر مربّع، در فاصله میان رواق ها ساخته شده است.


صحن گسترده و باشکوه مزار نیز با غرفه‌ها و سردرهاى بزرگ پیرامون 44 هزار و 322 مترمربع مساحت دارد. این صحن داراى 6 سردر ورودى است که کاملاً قرینه سازى شده اند. در بالاى چهار گوشه صحن، چهار گلدسته بلند و زیبا برافراشته شده است.


یکى از سنگ هاى تاریخى به دست آمده از حوزه بناى باستانى امام زاده، سنگ قبر نسبتاً بزرگى است که بر مزار خواجه شمس الدین حسین شاه بوده است و حدود دو متر طول و سى سانتیمتر عرض و بیش از پانزده سانتیمترقطر دارد. بر سطح این سنگ، نوشته ها و شعرهایى به صورت کنده کارى مشهود است و تاریخ 800 هجرى قمرى بر آن حک شده است. این سنگ تاریخى اکنون در صحن مطهر، نزدیک در ورودى به حرم، در قابى شیشه اى مورد بازدید زائران قرار دارد.


حرم امامزاده حسین بن موسی الکاظم (ع) 13 هزار متر مربع صحن و رواق دارد و 45 هزار متر مربع فضای سبز و دو سقاخانه در شرق و غرب و چهار حوض سنگی در چهار گوشه صحن، معماری بنا را کامل کرده است. دو آشپزخانه مجهز در دو سوی امامزاده برای زائرانی مهیاست که می خواهند خودشان آشپزی کنند و دور تا دور صحن امامزاده نخل خرما و درخت لیمو است که یادآور شکوه باغ های ایرانی است.


امامزاده چند درخت زیتون هم دارد که اهالی طبس هر سال محصول آن را می چینند و مبلغ حاصل از آن را وقف امامزاده می کنند. کمی آن طرف تر از درخت ها، اتاق های سه در پنج متری است برای اقامت زائران. اتاق هایی مفروش با امکانات کافی که می توان چند روزی را مهمان آن‌ها بود. ضلع شمالی امامزاده جایی است که بسیاری از طبسی ها در آنجا آرام گرفته اند و همچنین 150 شهید دفاع مقدس هم نزدیک ورودی پشت سر حضرت، دفن شده اند. این ورودی به حرمت همین شهیدان "باب الشهدا" نامیده شده است.


«امامزاده حسین با خودش خیر و برکت را به خانه های طبسی ها آورده است.» این اعتقاد مردم طبس به جاست وقتی بهار بشود، شهر در عطر بهار نارنج غرق می شود و گرمای تیر و مرداد ماه خرما پزان طبس است. مهربانی اهالی کویر و خاطره خوب و پر ستاره شب‌های کویر، معنویت امامزاده اضافه می‌شود و زائران امامزاده از تهیه خرمای طبس و مربای بهار نارنج به عنوان سوغاتی این دیارغفلت نمی کنند.

 




تشکیل ستاد تسهیلات نوروزی در آستان مبارک حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس
مدیرعامل آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع) در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: با عنایت به اینکه شهرستان طبس با همت عالی مدیریت توانمند اسلامی آستان قدس رضوی به قطب فرهنگی و زیارتی منطقه تبدیل شده، قطعاً با افزایش حضور زائر و مسافر مواجه خواهیم شد که باید آمادگی لازم را بیش از پیش داشته باشیم.


حمزه سپهریان با بیان اینکه ستاد تسهیلات نوروزی آستان مبارک حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس تشکیل شده، افزود: این ستاد شامل 6 کمیته راهنمای زائر، اسکان و رفاه زائر، بهداشت و فضای سبز، فرهنگی و روابط عمومی، تاسیسات، نظارت است.


وی با اشاره به اجرای برنامه‌های فرهنگی در سال جدید این مجموعه، گفت: امکانات از قبیل 120 باب اتاق و 12 مهمانپذیر، 160 سکو و باغ رضوان 1 و 2 جهت اقامت موقت، امکانات ورزشی و برنامه‌های فرهنگی و اسلامی، امکانات بهداشتی و درمانی و رفاهی، از مهم‌ترین اقدامات این آستان در ایام نوروز خواهد بود.


برگزاری مراسم ویِژه تحویل سال در آستانه مبارکه حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع)
مدیرعامل آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع) ادامه داد: این امکانات به صورت شبانه روزی برای خدمات رسانی به مسافران نوروزی ساماندهی شده است.


سپهریان از حضور بیش از یکهزار نفر از مردم متدین شهرستان طبس، در قالب خادمین و راهنمایان زائر به صورت افتخاری خبر داد و یادآور شد: این خادمین 24 ساعته اداره حرم مطهر را برعهده دارند و آماده استقبال و پذیرایی از زائرین حضرت علی بن موسی الرضا(ع) هستند.


وی خاطر نشان کرد: مراسم ویژه سال تحویل همزمان با اقامه نماز مغرب و عشا راس ساعت 18 و 30 دقیقه پنجشنبه 29 اسفند در آستان مبارک برگزار می‌شود.

 


پیش‌بینی افزایش 15 درصدی زائرین حرم حسین بن موسی الکاظم(ع)
مدیر فرهنگی آستانه مبارکه حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس نیز گفت: در ایام تعطیلات نوروز سعی شده از حضور سخنوران دانشگاهی و حوزوی و مداحان به نام کشوری در صحن و سرای حسین بن موسی الکاظم(ع) استفاده شود.


حسن فروزان بیان داشت:20 نفر از روحانیان با حضور در دفتر پاسخگویی به سوالات شرعی زائران در ایام نوروز آماده پاسخگویی خواهند بود.


وی با بیان اینکه سال گذشته 800 هزار نفر به حرم مطهر حسین بن موسی الکاظم(ع) تشرف یافتند، تصریح کرد: با مصادف شدن تعطیلات نوروزی با ایام فاطمیه پیش بینی می شود زائرین این امامزاده 15 درصد افزایش یابند.


برپایی نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی/ کارگاههای آموزش قرآن و نهج البلاغه

مدیر فرهنگی آستانه مبارکه حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس اهم تسهیلات و امکانات فراهم شده جهت زائرین در آستان مبارک حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) را شامل سالن اجتماعات با تجهیزات اولیه و گنجایش پذیرش 100 نفر، پارک بازی کودکان با وسایل و ملزومات مورد نیاز، پارکینگ وسائط نقلیه زائران، برپایی نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در دارالشفاء حضرت برشمرد.


فروزان فعالیت کارگاه های آموزشی قرآن و نهج البلاغه، واحد ادبیات قرآنی کودکان و برگزاری مسابقات فرهنگی متنوع را از دیگر تسهیلات برای زائرین عنوان کرد و ادامه داد: استقرار پاسگاه انتظامی حرم مطهر بمنظور افزایش ضریب امنیت خاطر زائران، ارائه خدمات بانکی در باجه خودپرداز بانک ملت و فعال بودن دفتر زائرسرا به صورت شبانه روزی و فعالیت شبانه روزی گرمابه رضوان با 25 باب حمام از دیگر امکانات آستانه مبارکه حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس است.


پایان پیام/
 

کد خبر 353292

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha