امام زاده بابا گرگر و چشمه شفا بخش

خبرگزاری شبستان: بقعة بابا گُرگُر "امامزاده سید جلال الدّین بن موسی الرضا (ع)" و از نوادگان امام محمّد باقر(ع) است که از جاذبه های گردشگری کردستان و در روستایی به نام باباگُرگُر در 24 کیلومتری قروه قرار دارد.

خبرگزاری شبستان // کردستان

قروه، شهری سردسیر واقع در دشتی وسیع با معادن فراوان، سنگ های تزیینی و ساختمانی در اطرافش و با فرهنگ ترکی در تمام نواحی شمالی و شرقی و جنوبی شهرستان و کردی در برخی نواحی غرب آن است.


روستا بابا گرگر با طبیعت سبز در دشت نسبتا وسیعی واقع شده که توسط تپه ماهورهای طبیعی احاطه شده است، بلوک اسفندآباد که در گذشته آن را «قلمرو علی لشگر» می گفتند در غرب استان آذربایجانی همدان واقع شده و مرکز حکومت آن در سابق روستای قصلان بوده است.


در مسیر روستاهای «دلبران» و «قصلان» "زیارتگاه بابا گرگر" منسوب به امامزاده سیدجلال الدین دیده می شود که به گفته اهالی از نوادگان امام باقر (ع) است. این بقعه از دیدنی‌های شهرستان قروه و امامزاده‌ی معتبری است که در روستای باباگرگر (گورگور) و در شهرستان قروه آزربایجان واقع شده است. امام زاده باباگر مکان مذهبی معتبری است که به باوه گرگر نیز مشهور است.

ּ


بقعه باباگرگر ( با تلفظ تُرکی یعنی بابا ببین ببین ) که در این روستا واقع است، روی صخرة سنگی حاصل از آب و گازهای معدنی ساخته شده است، در گذشته ورودی بنا به صورت دیوار چینی از خشت و قلوه است و پوشش چوبی دارد و اتاق مقبره دارای گنبد شلجمی است.


در ساخت گنبد از سنگ های لاشه ای محلی روی پایه های خشتی و سنگی استفاده شده است. اما در بازسازی هایی که در سالهای اخیر صورت گرفته بنای ساختمان با استفاده از آجر و سیمان مرمت شده است. درپای بنا سوراخی به قطر 10 سانتی متر وجود دارد که بادی با سرعت زیادی و بوی تند گُوگرد از آن خارج می شود و با انداختن شی کوچک یا سکه ای در درون سوراخ از آن نیاز می گیرند.


سپس دهانة سوراخ را محکم گرفته و پس از مدتی رها نمایید گاز در اثر تجمع با فشار زیادی خارج شده و محتویات درون سوراخ را به بیرون پرتاب می کند . زائران را عقیده بر این است که در صورت پرتاب شدن شی ، نیاز آن شخص بر آورده می شود.

 

در این محل چشمه های آهک ساز فراوان ، برجستگی هایی را به وجود آورده که مشهورترین آن ها « اژدها » نام دارد . این پدیده حدود 300 متر طول ، 5 متر ارتفاع و پهنایی بین 4 تا 7 متر دارد. در وسط سنگ اژدها شکاف طویلی وجود دارد . هر اندازه ارتفاع آن افزایش می یافته ، پهنای شکاف به علت رسوب گذاری جدید ، تنگ تر می شده است.


در شرق و شمال شرقی اژدها چند برجستگی در جهات مختلف، اما کوچکتر از آن وجود دارد که محل شکاف خروج آب هنوز در وسط آن به چشم می‌خورد. این برجستگی‌های کوچکتر را دست‌های اژدها می‌نامند. در چندین نقطه آب از شکاف زمین بیرون می‌آید و حفره‌های خروج گاز آن نیز فعال است. طعم آب آن شور و تلخ و گویا برای امراض سوداوی و جلدی مفید است.

 


مردم منطقه به این بقعه اعتقاد وافری دارند و در مورد سنگ که به شکل اژدهاست نقل قول های زیادی وجود دارد، تاریخ دقیق ساخت بقعه مشخص نیست، ولی به روایت عده ای، پیش از دورة قاجار توسط معماران محلی ساخته شده است.



چشمه‌ آب معدنی بابا گرگر

در 8کیلومتری‌ شمال‌ شرقی‌ شهرسریش اباد، در روستای‌ باباگرگر، در فاصله چند صد متری این مدفن چشمه‌ای‌ جوشان‌ همیشه‌ می‌خروشد که‌ به‌ آن‌ "دنگز" (دهنز٬ دکنز) می‌گویند که یکی از مهمترین چشمه های آب معدنی آزربایجان (قرار گرفته در ترکیب استان فعلی کردستان) استּ "تنگیز" لغتی در ترکی باستان به معنای رودخانه بزرگ٬ دریاچه و دریا بوده٬ معادل آن در ترکى نو٬ دنیز (در ترکی چوواشی٬ تنگیر) مىباشد.

آب‌ این‌ چشمه‌ که از دل زمین می جوشد،‌ در استخری‌ عمیق‌ و مدور به‌ محیط ‌ 200 متر جمع‌ می‌شود و منظره جالبی ایجاد می کند. این‌ آب به‌ علت‌ وجود املاح‌ معدنی‌ به‌ ویژه‌ گوگرد رنگ‌ آن‌ مایل‌ به‌ سرخ‌ است‌ و در بعضی‌ مواقع‌ به‌ رنگ‌ زرد مایل‌ به‌ نارنجی لیمویی‌ در می‌آیدּ

 

این نوع آب ها از دسته آب های کلرو بیکربناته مخلوط گازدار و دارای طعم مخصوصی اند و در ترکیب خود انیدرید کربنیک داشته و آرام بخش هستندּو ظاهرا برای برخی بیماری های دستگاه گوارش مانند سوء تغذیه و نیز راشیتیسم‌ و درمان‌ تورم‌ امراض‌ سودایی‌ و پوستی‌ بسیار موثر اندּ علاوه بر اینها چشمه آب تلخ پیرصالح در محدوده شهرستان بیجار برای درمان بیماریهای رماتیسمی مفید است.

 

این چشمه مورد توجه اهالی محل و مسافران است و همه ساله افراد زیادی از سایر شهرستانها و استانهای هم جوار برای درمان بیماریهای پوستی و گوارشی به این چشمه مراجعه می کنند. چشمه‌ دنگیز و امامزاده‌ باباگرگر و برجستگی مربوط به اژدها در کنار آن‌، از مکان‌های‌ طبیعی‌ و تاریخی‌ و از قابلیت‌های جهانگردی و زیارتی مناسب این بخش از آزربایجان و فعلا یکی از جاذبه ها و تفرجگاه های مهم استان کردستان محسوب می شود.


این امامزاده مورد توجه تمامی اهالی از تسنن و تشیع است و هر ساله پذیرای مسافران از اقصی نقاط کشور می باشد.


پایان پیام/ 

کد خبر 354723

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • اسرا IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
    3 0
    من اوقتی بچه بودم نزدیک ده بار رفتم که نرسیده به قروه هست از اطلاعاتتون ممنونم