تخریب سبک زندگی با سبقت سنت‌های بومی از آموزه‌های دینی

خبرگزاری شبستان: بعضی از سنت‌های بومی مناطق سبک زندگی اسلامی را تغییر داده‌اند، یعنی بعضا تعصبات سنتی منجر به این شده که فرد سنت‌های بومی و فرهنگی خود را مقدم بر برخی دستورات و آموزه‌های دینی بداند.

حجت الاسلام علیرضا تراشیون، پژوهشگر و مشاورخانواده در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان با بیان اینکه سنت های بومی و منطقه ای دو دسته اند، گفت: یک دسته سنت هایی هستند که اسلام نیز آنها را تایید می کند و یا در اصل معارض با فرهنگ دینی نیست اما بخشی از سنت ها اینگونه نیستند و تعارض با آموزه های اسلامی دارند و نادرست هستند و در مقابل این آموزه ها قرار می گیرند.
وی با اشاره به تاثیر عرفان های کاذب بر سبک زندگی اسلامی بیان کرد: برخی از عرفان واره ها و جنبش های نوپدید هم در راستای زدودن اسلام از سبک زندگی ما عمل می کنند و افرادی با این دید که راهکارهایی برای بهتر زندگی کردن می یابند با تبلیغات سویی که مروجان این فرهنگ ها می کنند، جذب این فرقه ها می شوند.
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: سبک زندگی اسلامی تامین کننده دنیا و آخرت است در آیه قرآن هم آمده "ربنا اتنافی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه و قنا عذاب النار"؛ سبک زندگی اسلامی زمینه ساز پیشرفت بشریت در دنیا و هم نگاهی به آخرت دارد و کسی که در این سبک کار خود را پیش می برد هم دنیا و هم آخرت را دارد.
حجت الاسلام تراشیون عنوان کرد: جنبش های عرفانی نگاهی دنیایی داشته و عملکردی مسکنی دارند و افرادی که به سمت آن سوق می یابند به صورت موقت تسکین می یابند بعد از آن آسیب ها آغاز می شود و متاسفانه افراد با گرایش به این آیین ها و آن اعمالی که با سبک زندگی اسلامی مغایرت دارد باعث بروز اعمالی می شوند که آخرتشان را متاثر می کند.
وی در پایان یادآور شد: حوزه و دانشگاه ها در راستای تحکیم فرهنگ دینی در سبک زندگی اسلامی براساس نیاز عمل نکرده اند، کارهای خوبی کرده اند اما بصورت کامل نتوانسته اند همه نیازها را پوشش دهند.. اگر ما بخواهیم در این زمینه موفق باشیم ورود حوزه و دانشگاه در این زمینه باید نیازسنجی شود اگر عرضه و تقاضا همخوانی نداشته باشد فضای زندگی انسان ها آسیب می بیند.

پایان پیام/

 

کد خبر 357270

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha