نقش راهبردی صلابت و استواری زنان در تشکیل دولت زمینه ساز ظهور

خبرگزاری شبستان: زنان نقش کلیدی و مؤثّری در تشکیل دولت اسلامی دارند، زنان با بصیرت و آگاهی می توانند دولتی معتقد به مبانی دولت مهدوی و متعهّد به فرهنگ انتظار را در رأس امور قرار دهند.

خبرگزاری شبستان: فراهم نمودن زمینه و شرایط برای ظهور حضرت، مهمترین وظیفه زنان منتظر است و باید با انسجام و هماهنگی و با یک خیزش بزرگ فرهنگی، زمینه و بستر لازم را برای حضور فراهم نمایند. برای فراهم نمودن زمینه ظهور که مهمترین وظیفه منتظران درقبال امام زمان(عج) است، باید با نشانه های زمینه سازان ظهور که در روایات به آنها اشاره شده، آشنا شویم تا با ایجاد این نشانه ها به صورت عملی، بستر ظهور را فراهم نماییم.
براین اساس در گفتگویی با مریم معین الاسلام، مدرس حوزه علمیه قم و مسئول مؤسسه علمی فرهنگی "زنان منتظر" به بررسی روایات، ویژگی ها و نشانه های زنان زمینه ساز پرداختیم.


ویژگی های زنان زمینه ساز ظهور براساس روایات چیست؟
از ویژگی های بارز زمینه سازان ظهور، صلابت، نیرومندی و استواری است. امام جعفرصادق(ع) در روایتی آورده، بندگان سخت نیرومند، را همین قشر (زمینه سازان ظهور) توصیف کرده است. قلوب زمینه سازان ظهور که مرکز احساسات و عواطف است، در مقابل شیاطین و طاغوتیان به تکه های آهن بدل شده و هیچگونه انفعالی از خود در مقابل برنامه های شوم دشمن نشان نمی دهند.
یکی از معضلات جدّی ما، برخورد انفعالی در تعامل فرهنگی با دشمن است. درحالی که منتظران و ازجمله زنان منتظر، باید با صلابت و محکمی در مقابل برنامه های شوم دشمن برای استحاله فرهنگی زنان بایستند و هیچ گونه انفعالی از خود نشان ندهند. اگر زنان منتظر همچون سدّی محکم در مقابل برنامه های تهاجمی دشمن بایستند و طوفان حوادث و تهاجمان سهمگین، ذرّه ای در آنان تزلزل ایجاد نکند، بخش اعظمی از نقشه های دشمن، نقش بر آب خواهد بود و اهداف آنان تحقّق پیدا نمی کند. تجربه تاریخی این مسأله را تأیید می کند که در جامعه ای که زنان در مقابل استعمارگران ایستاده اند، جز شکست و نابودی، ارمغان دیگری نصیب چپاولگران نشده است.
یکی دیگر از ویژگی های زمینه سازان ظهور، این است که اهل نبرد و مبارزه در مقابل دشمن هستند. البته مبارزه گاهی نظامی است و گاهی فرهنگی و درحال حاضر ما در یک نبرد فرهنگی بی امان با دشمن هستیم و کسانی زمینه ساز ظهورند که از این نبرد خسته نشوند و به مبارزه خستگی ناپذیر در عرصه های فرهنگی با دشمن بپردازند.
زنان منتظر به عنوان فرهنگ سازان جامعه در این راستا می توانند نقش آفرینی جدی داشته باشند و از سنگرهای فرهنگی خانه و جامعه خود به صورت بی امان و خستگی ناپذیر دفاع نمایند. زن منتظر باید با هر مظهر ناپسندی از مظاهر فرهنگ غرب به مبارزه بپردازد و اجازه نفوذ فرهنگ بیگانه را به خانه های خود ندهد.


همدلی و همراهی یاران امام عصر(ع)می تواند به بسترسازی ظهور کمک کند؟
همدلی و همراهی مهدی یاوران، رمز اصلی موفقیت برای بسترسازی ظهور است. در اهمیت این مطلب همین بس که حضرت در یکی از توقیعات شریفه خود به این مسأله اشاره می نمایند و می فرمایند: اگر خداوند به شیعیان ما توفیق همدلی در وفای به عهدی که برایشان است، عنایت می فرمود، دیدار ما برای ایشان به تأخیر نمی افتاد. چیزی ما را از ایشان محبوس نکرده است مگر اعمال ناپسندی که از آنها به ما می رسد.
مضمون این توقیع نمایانگر این مساله است که طولانی شدن غیبت نتیجه عدم همدلی شیعیان است و همدلی شیعیان می تواند عاملی برای تعجیل در ظهور باشد. بدین جهت، ازجمله شرایط مهم زمینه سازان، همدلی و همراهی با هم است. به امید آنکه زمانی فرا رسد که علی رغم وجود اختلاف سلایق، تشتت آراء، افکار و برنامه ها، تفرقه و جدائی تبدیل به همدلی و همراهی شود و شیعیان بتوانند با بهره گیری از تمامی ظرفیت های موجود، بستر ظهور را فراهم کنند.
 

آیا زنان و مشارکت آنان در تشکیل دولت زمینه ساز ظهور موثر است؟

به برکت انقلاب اسلامی، جهانیان شاهد اعتلا و عزّت اسلام، دفاع از مظلومان، ارائه الگوی نوین حکومت دینی و در نتیجه،ایجاد اعتماد به نفس در مسلمانان و آزادی خواهان جهان بودند که افزایش رغبت مردم به اسلام، بهترین گواه آن است. با نگاهی به روایات روشن می شود که انقلاب اسلامی، می تواند یکی از عوامل بسیار مهم تسهیل کننده ظهور حضرت مهدی(ع) باشد.
آن چه وظیفه ماست، حفظ و حراست از آن است و می بایست به تعهّدات خویش در مقابل آن پایبند باشیم. یکی از این تعهدات، ممانعت از افتادن انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان است. عرصه های انتخابات، بالأخص زمینه سازی برای تشکیل دولت اسلامی یکی از مهمترین راه های حراست از انقلاب است.
زنان به عنوان نیمی از اعضای جامعه، نقش کلیدی و مؤثّری در تشکیل دولت اسلامی برعهده دارند، لذا آراء زنان در انتخابات گوناگون، همیشه سرنوشت ساز و تعیین کننده بوده است. آنان با بصیرت و آگاهی و با انتخاب شایسته خود و نیز ترغیب دیگران به انتخاب مناسب، می توانند دولتی معتقد به مبانی دولت مهدوی و متعهّد به فرهنگ انتظار را در رأس امور قرار دهند.


زنان منتظر چگونه می توانند باحضور فعّال در عرصه اصلاح اجتماعی به بسترسازی ظهور کمک کنند؟
زنان منتظر باید به سهم خود، در راه اصلاح جامعه و استقرار عدالت و رفع ظلم و ستم بکوشند و با احیای امر به معروف و نهی از منکر، جامعه ای صالح و منتظر مصلح را پدید آورند. زن منتظر در دو سطح خانواده و اجتماع می تواند اقدام به انجام این فریضه الهی نماید. فعالیت اصلاح گرانه در سطح خانواده، از طریق امر به معروف و نهی از منکر نسبت به اعضای خانواده، نخستین و مهمترین اقدام یک زن منتظر برای ایجاد اصلاح در جامعه است؛ چرا که مهمترین رسالت او، کادرسازی برای حکومت جهانی حضرت است و این مهم تحقّق نمی یابد مگر از طریق ایجاد آمادگی لازم در خانواده.
سطح دیگر، سطح جامعه است. اصلاحات اجتماعی زنان می تواند نسبت به سطوح حکومتی و غیر آن باشد. زن منتظر نمی تواند در قبال جور حاکم جائر ساکت بماند؛ کما اینکه ما در طول تاریخ، زنان شجاعی را داشته ایم که در مقابل ظلم حاکم جائر ایستادگی کرده اند، اعتراض نموده و حاکم را امر به معروف و نهی از منکر کرده اند، تاریخ ما هرگز زنانی را که محکم و با صلابت ایستادند، فراموش نمی کند.
عالی ترین نمونه آن حضرت زهرا(س) است که در مقابل حاکم زمان خود ایستاد، محاجّه کرد و با دلیل و استنادهای محکم قرآنی، حاکم زمان را به محاکمه گرفت و نهایتاً او را به ذلّت کشاند، زینب کبری(س) نیز حتّی درحال اسارت هم دست از این رسالت با اقتدار تمام، حاکمیت زمان را رسوا نمود.
باید زنان منتظر، با تأسّی از این الگوهای ربّانی، تبدیل به امّتی بزرگ شوند. اگر زنان یک جامعه برای مقابله با زشتی ها و پلیدی ها با یکدیگر همدل، هم زبان و هم قسم شوند، هیچ قدرتی تاب تحمّل در مقابل این نیروی عظیم را نخواهد داشت و دقیقاً به همین جهت است که دشمن برای تحقق اهداف خود، ابتدا زنان را با فرهنگ خود همراه می کند تا از این جهت مورد تهاجم قرار نگیرد.


زنان منتظر چگونه می توانند با جریان های انحرافی و اندیشه های خرافی درراستای زمینه سازی ظهور مقابله کنند؟
دشمنان "فرهنگ مهدویت" برای دستیابی به اهداف شوم خود، با گسترش اندیشه های خرافی و جریانات انحرافی، سعی در تخریب فرهنگ مهدویت دارند. بالاخص اینکه این گونه جریانات، غالباً در محافل خانم ها جایگاه مناسب تری برای رشد و توسعه دارند و دشمن از این بستر برای گسترش اندیشه های خرافی به خوبی بهره می جوید. از این رو یکی از رسالت های اساسی زنان منتظر، مقابله از روی بصیرت و آگاهی با این گونه جریانات است و باید همچون سربازی جان برکف، از نظام اعتقادی فرهنگ مهدوی دفاع نمایند و عرصه را برای تاخت و تاز دشمنان فرهنگ مهدوی، با درایت و بینش خود تنگ نمایند.
زنان با مجهّز کردن خود به سلاح علم و معرفت نسبت به مبانی فرهنگ مهدویت، هرجا که با خرافه پرستان و نیز کسانی که بنا دارند با اشاعه مطالب دروغین و ساختگی، چهره فرهنگ مهدویت را تخریب نمایند، مواجه شوند، با آنان مقابله نموده و اجازه رشد و گسترش این گونه مباحث را در جامعه بالاخص در مجالس زنانه نخواهند داد.
همچنین زنان منتظر می بایست مباحث مهدویت را از سطح مباحث نظری صرف خارج نمایند و جنبه کاربردی به آن دهند. آن آموزه هایی که در محیط خانه کاربرد دارد و زنان باید آنها را عملی نمایند و آنچه که مربوط به عرصه های اجتماعی است و زنان می توانند در اجرای آنها دخیل باشند را شناسایی و بستر لازم برای عملیاتی نمودن این آموزه ها، را فراهم کنند.
زن منتظر باید فرهنگ مهدویت و یاد و خاطره امام عصر(عج) را در محیط خانه به گونه ای زنده و پویا نگه دارد که فرزندان از کودکی با این فرهنگ خو بگیرند و با امام زمان(عج) خود رابطه قلبی و عاطفی برقرار نمایند و حضور حضرت صاحب(عج) را در خانه خود از کودکی احساس نمایند.
همچنین آماده باش برای ظهور حضرت مهدی(عج) ابعاد گوناگونی دارد. ابعادی چون پارسایی، تقیّد مکتبی، آمادگی نظامی، فکری و فرهنگی و... ازجمله این ابعاد است. ولی آنچه مورد نظر ماست، آمادگی همه جانبه زنان منتظر می باشد. آنان باید به گونه ای مهیّا و آماده ظهور باشند که به محض اینکه ندای "اناالمهدی" از خانه خدا بلند شد، با تشکیلات منسجم و هماهنگی که در میان زنان منتظر وجود دارد، همگی جمع شوند و آمادگی خود را برای دفاع از امام زمان(عج) و همراهی در کنار او در مسیر مقدسش اعلام نمایند.
البته این تشکیلات منسجم باید در زمان غیبت، به شکل اصولی و سازماندهی شده شکل گرفته باشد و در مناسبت های گوناگون، در قالب تجمعات، گردهمائی ها، دوره های آموزشی و... در عرصه های مختلف اجتماعی حضور داشته باشند.
 

با توجه به اینکه یکی از شرایط ظهور امام عصر(ع) خواست مردم برای ظهور است، زنان در ارتقای سطح تمایل مردم به ظهور چه نقشی دارند؟
یکی از مهمترین شرایط ظهور امام عصر(عج)، خواست مردم و تمایل آنها برای ظهور است. متأسّفانه جامعه ما به شرایط فعلی، علی رغم تمامی محنت ها و گرفتاری هایی را که برای آنان در پی دارد، عادت نموده است و بر این باور است که چاره ای جز تحمل این مصائب وجود ندارد. درحالی که اگر نسبت به وعده هایی که توسط خداوند تبارک و تعالی برای برپایی حکومت آرمانی و خاتمه تمامی دردهای مزمن بشری داده شده است، آگاهی و ایمان داشته باشد آن هنگام، تن به شرایط موجود نمی دهد. اگر آن را یگانه راه ببیند و مشتاقانه تمام تلاش و مساعی خود را برای رسیدن به آن شرایط آرمانی بکار گیرد، وعده خداوند نیز قطعاً عملی خواهد شد.
البته یکی از رسالت های مهم زنان به عنوان فرهنگ سازان جامعه، ارتقاء سطح خواست و مطالبات مردم نسبت به حکومت آرمانی حضرت است. نباید درخواست ظهور حضرت، صرفاً به جهت حلّ مسائل و مشکلات خودمان باشد، بلکه لحظاتی را هم در اندیشه غم طولانی و اندوه امام باشیم. امامی که قطب عالم امکان است و همه به برکت وجودی حضرت، از مواهب الهی برخوردارند، اما او حتّی نمی تواند در میان مردم آزادانه رفت و آمد کند. اوئی که هزار و اندی سال است که شاهد رنج ها و مصائب امّت است. اوئی که از تمامی مصائب و گرفتاری های امّت اسلام باخبر است و شاهد این همه ظلم و تجاوز و تعدی و جنایت ستمگران است ولی مأمور به صبر و تحمل می باشد. او اندوه یک امّت را در مدتی طولانی و درحالی که امّت او را فراموش کرده اند، به دوش می کشد و این وظیفه زنان منتظر است که اذهان جامه و قلب و عواطف افراد را متوجّه حضرت نمایند و با بیان زیبایی های ظهور و زنده ساختن یاد و ذکر حضرت مهدی(عج) در محافل و برنامه های گوناگون، مردم را متوجه حضرت و انقلاب او نمایند.
بایدمردم را متوجه این حقیقت نمود که تنها راه خلاصی از این همه محنت، فقط و فقط در ظهور و خروج مولای ماحضرت مهدی(عج)است. باید بدانیم که حضرت ظهور نخواهند کرد مگر زمانی که تمامی دست ها، عاجزانه به سوی خدا بلند شوند و از خدای تبارک و تعالی طلب منجی نمایند و در صورت این طلب دسته جمعی است که خداوند دعای مردم را اجابت می کند.
 

پایان پیام/

کد خبر 359868

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha