اشتغال تولیدکنندگان عشایری کهگیلویه وبویراحمد باید محقق شود

خبرگزاری شبستان: استاندار کهگیلویه و بویراحمد سازمان صنعت و تجارت و میراث فرهنگی استان را موظف به حمایت از تولیدکنندگان عشایری دانست و افزود:اشتغال پایدار تولیدکنندگان عشایری باید محقق شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، سیدموسی خادمی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد ظهر امروز(30 فروردین) در نخستین جلسه شورای عشایر این استان، با اشاره به فرموده حضرت امام (ره) عشایر ذخایر انقلاب هستند، گفت: ویژگی‌ های خوب با هم بودن جامعه عشایری، فعالیت ‌ها و کار و تلاش نوعی ذخیره برای کشور محسوب می ‌شود که امام خمینی (ره) این جامعه را این ‌گونه خطاب کردند.

خادمی وضعیت کنونی عشایر را مطلوب ندانست و اظهار داشت: تامین امنیت جامعه عشایری در حین کوچ و مراقبت و حفاظت از اموال و جان آنها در زمان استقرار در مناطق سردسیری و گرمسیری باید همچون گذشته مدنظر دستگاه‌ انتظامی استان باشد.

مسئول ارشد اجرایی در کهگیلویه وبویراحمد با بیان این که مردم‌ شناسی عشایر استان امری مهم و ضروری است، اظهار داشت: این واقعه باید مدنظر مسئولان و متولیان اجرایی قرار گرفته و ثبت فرهنگی شود.

خادمی با بیان این که سازمان صنعت، معدن و تجارت و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان موظف به حمایت از تولیدکنندگان عشایری هستند، افزود: با توجه به اینکه عشایر استان دست ‌بافته‌های زیادی را تولید می‌ کنند از این ‌رو نیازمند ساماندهی هرچه بهتر بوده و باید اشتغال پایدار آنها محقق شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد سازمان صنعت و تجارت و میراث فرهنگی استان را موظف به حمایت از تولیدکنندگان عشایری دانست و افزود:اشتغال پایدار تولیدکنندگان عشایری باید محقق شود.

بر اساس این گزارش در ادامه، مجید علی ‌پور، مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست، هدف از تشکیل شورای عالی عشایر را سیاست گذاری، برنامه ‌ریزی و هماهنگی بین دستگاه ‌های اجرایی به منظور رسیدگی به وضع جامعه عشایر کوچ‌ نشین استان دانست.

مجید علی ‌پور گفت: شورای عالی عشایر استان به منظور بهبود زندگی و احیای فرهنگ و سنت‌ های اسلامی و اصیل عشایری، استفاده صحیح از توان و استعدادهای بالقوه اقتصادی عشایر در زمینه دامداری و رسیدن به اهداف خودکفایی و بهره‌ گیری مناسب از روحیه سلحشوری و شجاعانه عشایر استان تشکیل شد.

وی کهگیلویه و بویر‌احمد را دارای 6 ایل بومی بویر‌احمد، بهمئی، طیبی، دشمن ‌زیاری، چرام و باشت و بابویی با 16 تیره، 181 طایفه و یک ‌هزار و 816 اولاد دانست و افزود: جامعه عشایری استان با 11 هزار و 120 خانوار و جمعیتی افزون بر 70 هزار و 672 نفر حدود 12 درصد جمعیت استان را تشکیل می‌ دهند.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با بیان این که عشایر این استان دارای ظرفیت عرضه سالانه 94 هزار راس گوسفند و بره، 330 هزار راس بز و بزغاله و 2 هزار و 600 راس دام سنگین مازاد است، اظهار داشت: عشایر استان با تولید سالانه هفت‌ هزار و 600 تن گوشت قرمز، تولید سالانه حدود 26‌ هزار‌ تن شیر‌، تولید حدود 286 تن پشم،‌ مو و کرک و 400 هزار تخته پوست، نقش غیرقابل انکاری در تامین مایحتاج مواد لبنی و غذایی این استان دارد.

پایان پیام/ 

کد خبر 360019

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha