زندگی دخت نبی(ص) با چاشنی های شور و شیرین دنیایی

خبرگزاری شبستان: روزی امیرالمومنین (ع) در حین خوردن خرما به فاطمه اش (س) فرمود: ای فاطمه! رسول خدا صل الله علیه وآله مرا بیشتر دوست می‌دارد، فاطمه(س) فرمود: از سخن تو تعجب می کنم! آیا پدرم ...

حجت الاسلام علی محمد رفیعی، کارشناس دینی در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: انسان‌ها برای رسیدن به تکامل و سپاس خدا و برای کسب رضایت مطلق الهی نیاز به الگو و راهکاری دارند که دارای عصمت در تمام حیات خود باشد، به همین جهت نه تنها مسلمانان که حتی ائمه اطهار (ع) نیز حضرت زهرا (س) را به عنوان الگو انتخاب می‌کنند. زیرا اولا ایشان دارای عصمت است و هیچ گناهی در زندگی الهی او راه ندارد و ثانیا فرزند عالی‌ترین مقام یعنی رسول گرامی اسلام (ص) می‌باشد. علاوه بر این حضرت دارای مصحفی است که تمام قوانین و شرایع دین در آن تدوین شده است.

وی افزود: امام حسن عسگری (ع) در تفسیر اطیب البیان جلد 13 صفحه 235 می‌فرماید: « نحن حجج الله علی الخلق و فاطمه (س) حجه علینا» ما حجت خدا بر مردم هستیم که تمام دستورات الهی را باید از ما بگیرند اما الگو و راهنمای ما حضرت زهرا (س) است. همچنین امام زمان (عج) در بحارالانوار جلد 53 می‌فرماید: «وفی ابنت رسول الله صل الله علیه وآله لی اسوه حسنه» دختر رسول خدا (ص) برای من الگوی نمونه‌ای است. در همین رابطه از امام باقر (ع) در کتاب «دلایل الامامه» نقل شده است که « لقد کانت علیهاالسلام مفروضه الطاعه علی جمیع من خلق الله من الجن و الانس و الطیر و الوحش و الانبیاء و الملائکه: واجب است که تمام مخلوقات اعم از انس و جن، پرندگان، وحوش و تمام انبیا و ملائکه از حضرت زهرا (س) اطاعت کرده و الگو بگیرند و این الگوگیری واجب است.

نخستین محور برای الگوگرفتن از حضرت کوثر
این کارشناس دینی نخستین محور برای الگوپذیری مسلمانان از حضرت زهرا (س) را عبودیت و بندگی خالصانه در برابر پروردگار کائنات دانست و تصریح کرد: قرآن کریم در سوره الذاریات آیه 56 می‌فرماید: خداوند انس و جن را برای عبادت خلق کرد. در حقیقت عبادت، حلقه ارتباط مخلوق با خالق است. امیرالمومنین (ع) در غرر الحکم صفحه 219 فرموده است: « اطاعت خداوند کلید هر درستی و مایه اصلاح هر انحراف و فساد است». همچنین در کتاب نهج‌الحیاه آمده است که زهرای مرضیه (س) فرمود: «کسی که عباد‌ت‌های خالصانه خود را به سوی خداوند بالا فرستد خداوند بالاترین و بهترین مصلحت‌های او را به سوی او فرو خواهد فرستاد.» در بحارالانوار جلد 43 صفحه 46 از قول رسول گرامی اسلام (ص) آورده است که فرمودند : دخترم فاطمه ایمان به خدا چنان در اعماق قلب او نفوذ کرده بود که برای عبادت از همه چیز فارغ می‌شد.

اطاعت از ولایت و امامت، محور دوم الگوپذیری از بانوی بزرگ دو عالم حضرت صدیقه طاهره(س) بود که حجت الاسلام رفیعی به آن اشاره کرد و گفت: اهمیت این موضوع به قدری است که شخص صدیقه طاهره (س) در نهج‌الحیاه می‌فرماید: « امتی که عهد و پیمان خدا و پیامبران‌اش را در ولایت و رهبری علی (ع) شکسته و نادیده گرفتند حق ندارند بر پیکر من نماز بگذارند. آنها نسبت به حق ما ظلم روا داشتند و ارث مرا غاصبانه تصرف کردند و سند مالکیت فدک را از دست من ربوده و به آتش کشیدند». همچنین در بحارالانوار جلد 43 حضرت ضمن وصیت خود خطاب به امیرالمومنین (ع) فرموده است: « ای پسرعمو! هرگز مرا دروغگو و خیانت‌کار ندیدی و از زمانی که با من زندگی کردی با تو مخالفت نکردم» امیرالمومنین (ع) در پاسخ می‌فرماید: پناه بر خدا! تو عالم‌تر به خدا، نیکوکارتر، پرهیزگارتر، گرامی‌تر و ترسان‌تر از خدایی از اینکه من تو را به نافرمانی از خدا سرزنش کنم .
در همین راستا مردم فهیم ایران نیز در طول دوران مختلف از ولایت فقیه اطاعت کرده و می‌کنند.

حضرت زهرا (س) را به عنوان همسر، مادر و یک بانوی خانه دار ببینیم
وی در ادامه خاطرنشان کرد: حضرت زهرا (س) در زمینه اخلاق در خانواده نیز می‌تواند الگویی برای ما باشد، رفتار عادلانه با فرزندان، مأنوس‌کردن آنها با نماز و قرآن، عواطف مادری نسبت به فرزندان و مواظبت در سلامتی آنها، کار در خانه، استعمال بوی خوش در خانه و ساده‌زیستی همه از جمله مواردی است که تک تک آنها می تواند مانند الگو و اسوه ای برای ما در زندگی امروز مطرح باشد.

ضمن این که موضوع هم‌گرایی و همفکری با همسر نیز از جمله مواردی است که نباید از آن غفلت کرد. در کتاب شریف «فاطمه‌الزهرا (س) » آمده است روزی امیرالمومنین (ع) همراه همسرش به صحرا رفته و در حین خوردن خرما با یکدیگر مزاح می‌کردند، علی (ع) فرمود: ای فاطمه! رسول خدا صل الله علیه وآله مرا بیشتر دوست می‌دارد، حضرت زهرا (س) فرمودند : از سخن تو تعجب می‌کنم! آیا پیامبر تو را بیش از من دوست دارد؟ در حالی که من میوه دل او، عضوی از پیکرش و شاخه‌ای از شاخسارش می‌باشم و غیر از من فرزندی ندارد؟ امیرالمومنین(ع) فرمود بیا به نزد رسول خدا (ص) برویم، در محضر رسول گرامی اسلام حضرت زهرا(س) از پدر سوال کرد: یا رسول الله! کدام‌یک از ما نزد تو محبوب‌تر است، من یا علی؟ رسول خدا (ص) فرمود : تو برای من محبوب‌تری و علی (ع) از تو برای من عزیزتر است.

تفریح با همسر و مزاح علی (ع) با فاطمه اش (س)
حجت الاسلام رفیعی در بیان درس ها و آموزه های نهفته در پس این ماجرا تاکید کرد: در کتاب «فرهنگ فاطمی» از این موضوع چندین نتیجه گیری شده است که اولا امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) تفریح داشتند و برای تفریح به محیطی باز (طبیعت) می‌رفتند و از خوردنی‌های طبیعی (خرما) استفاده می‌کردند. دیگر اینکه این دو بزرگوار گفت‌وگوهای تفریحی نیز داشتند در حالی که این گفت‌وگوها علمی بود و تبدیل به مشاجره نیز نمی‌شد. علاوه بر این برای رفع اختلاف به حکم مراجعه می‌کردند. ضمن اینکه امیرالمومنین (ع) رعایت عواطف زنانه حضرت زهرا (س) را می‌کردند.

این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: زمینه دیگر برای الگوگیری از این بانوی بزرگ، عفت و پاکدامنی فاطمه اطهر (س) است که هم برای مردان و هم برای زنان الگو می‌باشند برای اینکه عفت چشم و عفت کلام داشته باشند. اهتمام به امور مسلمین الگوی ششم برای سرمشق‌گرفتن از کوثر پیامبر(ص) بود که وی به آن اشاره کرد و افزود: حضرت زهرا (س) به شهادت تاریخ به یاد مسلمانان بود و در حق آنها دعا می‌کرد و اطعام می‌فرمود. ما نیز باید به فکر هم‌نوعان بخصوص همسایگان خود باشیم. ورود در سیاست نیز از جمله مسایلی است که می‌تواند در الگوگیری از حضرت زهرا (س) مورد اشاره قرار گیرد. آن بانوی گرامی برای احقاق حق خود و دفاع از آن وارد سیاست شد و همواره در کنار امیرالمومنین (ع) بود. امید که ما نیز بتوانیم از شیعیان راستین آن حضرت باشیم.

پایان پیام/

 

 

کد خبر 360186

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha