"شیار 143" ادای دینی به مادران شهداست

خبرگزاری شبستان: نویسنده و کارگردان فیلم "شیار 143" با بیان اینکه این فیلم ادای دینی به محضر مادران شهیدان مفقودالاثر است، گفت: فیلم "شیار 143" نماد الفت و امید به زندگی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، نرگس آبیار، نویسنده و کارگردان فیلم "شیار 143" شب گذشته (3 اردیبهشت) در نشست نقد و بررسی فیلم "شیار 143" در جمع دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: پس از آشنایی با موضوع جنگ با چاپ حدود 30 جلد کتاب به ساخت فیلم کوتاه و مستند روی آوردم و خواستم با ساخت فیلم "شیار 143" ادای دینی به مادران و زنان چشم‌انتظار فرزندان خود از جنگ کنم.


وی با اشاره به اینکه زمانی که برای نوشتن یکی از کتاب‌هایم با 13 مادر رزمنده آشنا شدم یکی از آنها نظر مرا به خود جلب کرد که همچنان چشم انتظار فرزندش بود که از اسارت بازگردد، افزود: من به صورت تصادفی به موضوع جنگ وارد شدم، چراکه در آن زمان با نوشتن رمان و داستان‌های کودکان، تنها به نوشتن فکر می‌کردم.

 

نویسنده و کارگردان فیلم "شیار 143" با بیان اینکه رزمندگان هشت سال دفاع مقدس با رشادت های خود به نسل جوان درس امید و الفت دادند، گفت: فیلم "شیار 143" نماد الفت و امید به زندگی است.


وی افزود: نقش "الفت" از سرگذشت 13 مادر رزمنده گرفته شده و همین امر باعث گرایش مردم و مادران اسرا به این فیلم شده است.


نویسنده و کارگردان فیلم "اشیاء از آنچه که می‌بینید به شما نزدیک‌ترند" تصریح کرد: جنگ تحمیلی می‌تواند فیلمساز را به ساخت فیلم‌هایی با این موضوعات علاقمند کند تا فرهنگ مقاومت و شهادت طلبی در بین جوانان ترویج شود.

 

وی با بیان این اینکه معدن در فیلم شیار 143 نماد "الفت" است، تصریح کرد: همان طور که در معدن، تکه‌هایی از مواد مذاب جدا و ذوب می‌شود در دل الفت نیز به علت دوری از فرزندش این اتفاق‌ها می افتد بنابراین لازم بود که در کرمان با توجه به معادن خوبی که برای لوکیشن دارد تصویربرداری صورت گیرد.


نویسنده و کارگردان فیلم "اشیاء از آنچه که می‌بینید به شما نزدیک‌ترند" سخت‌ترین کار دنیا را پس از معدن، فیلمسازی دانست و عنوان کرد: زنانی که سختی‌های 9 ماه بارداری را به جان می‌خرند، می‌توانند فیلمسازان خوبی نیز در عرصه جنگ شوند.


آبیار با اشاره به اینکه نام "شیار 143" از نام یکی از مناطق‌ جنگی گرفته شده است، اظهار داشت: این فیلم اثری ناامیدکننده و مخرب در مخاطب ندارد و نشان‌دهنده ادامه زندگی الفت و امید برای زندگی آینده است.


وی با بیان اینکه خواب هم جزوی از واقعیت است و ما در این فیلم سعی کردیم بدون استفاده از موسیقی، طراحی صحنه و نور خاصی آن را به خواب‌های واقعی نزدیک کنیم، تصریح کرد: در این اثر از ابتدا به واسطه فلش‌بک‌های مختلف برای مخاطب سئوالات مختلفی پیش می‌آید که موجب همراهی وی با فیلم می‌شود.


این نویسنده و کارگردان جوان اذعان داشت: چند سال پیش وقتی استخوان‌های شهیدان را در مراسم خاک‌سپاری آنها تماشا کردم به ناگاه آنها را شبیه نوزاد دیدم و تصمیم گرفتم سکانس پایانی فیلم را که نقش تأثیرگذار و مهمی داشت از این تفکر استفاده کنم که سکانس خوبی شد.


آبیار اضافه کرد: چشم‌انتظاری افراد برای فردی که دوستش دارند و منتظر بازگشتش هستند، موضوع غیرواقعی نیست و مادران شهید و اسرای ایرانی آن را کاملا درک کردند و این موضوع به بخش روح انسان بازمی‌گردد.


این نویسنده و کارگردان با اشاره به اینکه این فیلم نامزد 5 جایزه از جشنواره فیلم فجر سال گذشته شد، افزود: این فیلم با کسب 8 جایزه از جشنواره تجلی اراده ملی، توانست رکورددار این رقابت شود.


در ادامه ین نشست محمدحسین قاسمی، تهیه‌کننده "فیلم شیار 143" با اشاره به اینکه برخی از کشورها مجبور به ساخت اسطوره در فیلم‌هایشان هستند، اظهار داشت: خوشبختانه در ایران اسلامی نیازی به ساخت اسطوره نیست، چراکه ما افرادی را داریم که می‌توانند به عنوان اسطوره و قهرمان معرفی شوند و مادران رزمنده و شهیدان نیز یکی از این نوع موارد محسوب می‌شوند.


وی با بیان اینکه ما نیازمند معرفی درست و دقیق این اسطوره‌ها در فیلم‌ها و آثار مختلف هنری هستیم، تصریح کرد: سینما به خصوص موضوعات جنگی با مشکلات بیشتری روبرو است.


پایان پیام/

کد خبر 361571

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha