سالانه یک متر از سطح آب های زیرزمینی در قزوین افت می کند

خبرگزاری شبستان: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: به طور متوسط سالانه یک متر از سطح آب های زیرزمینی استان افت می کند که کیفیت آن نیز به دلیل برداشت های بی رویه در معرض آسیب است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قزوین و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای قزوین، حمید قزوینی در ششمین نشست شورای هماهنگی صنعت آب و برق استان بیان کرد: در حال حاضر 91 درصد آب استان در بخش کشاورزی، پنج درصد شرب و چهار درصد در صنعت مصرف می شود که اگر در حوزه کشاورزی 10 تا 15 درصد صرفه جویی کنیم نیازهای استان تامین می شود.
 

وی ادامه داد: ساخت سد نهب، بالاخانلو برای تأمین نیاز آینده استان در دست اجراست و مطالعه سدهای بورمانک و بهجت آباد نیز از کارهای مهم این شرکت است.
 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین با اشاره به کاهش سطح آب های زیرزمینی در استان تصریح کرد: به طور متوسط سالانه یک متر از سطح آب زیرزمینی استان افت می کند که کیفیت آن نیز با گسترش شوری آب به دلیل برداشت های بی رویه در معرض آسیب قرار دارد.
 

وی اعلام کرد: یک هزار و 200 دستگاه کنتور هوشمند در استان توسط شرکت آب منطقه ای قزوین توزیع شده است که با اجرای این طرح ضمن افزایش کارآمدی فعالیت ها زمینه ثبت و کنترل واقعی میزان مصرف فراهم شده است.
 

قزوینی اعلام کرد: با اجرای طرح داناب برای فرهنگ سازی در مصرف بهینه آب با استفاده از دانش آموزان اقدام شد و 2 هزار دانش آموز به عنوان همیار آب در کارهای فرهنگی مشارکت کردند که نشان دهنده تأثیرات مثبت این طرح در فرهنگ سازی مصرف بهینه آب بوده است.
 

در ادامه معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو اظهار کرد: توجه به امور فرهنگی در وزارتخانه با ابلاغ نظام نامه فرهنگی از سامان مناسبی برخوردار است و با ایجاد انسجام در این حوزه موفقیت ها بیشتر شده است.
 

مهاجری عنوان کرد: با محدودیت های مالی دیگر قرار نیست دستگاه های دولتی بزرگ شوند بلکه باید با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در کنار کارشناسان دولتی روند فعالیت صنعت آب و برق با جدیت تداوم یابد.
 

وی تأکید کرد: اگر دولت بزرگ شود قادر به اداره آن نخواهد بود از این رو مجبور هستیم به سمت استفاده از پتانسیل بخش خصوصی کارآمد حرکت کنیم.
 

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو بیان کرد: برنامه محوری نجات بخش فعالیت های حوزه صنعت آب و برق کشور است و در این راستا با ارتباط موثر با مراکز علمی و دانشگاهی تلاش می کنیم پویایی صنعت را حفظ کنیم.
 

وی گفت: امروز اگر در نیروی انسانی سرمایه گذاری کنیم فردا جواب خواهیم گرفت بنابراین درصدد هستیم مراکز علمی و دانشگاهی که متأسفانه در دولت قبلی تعطیل شد را راه اندازی و بازپس بگیریم تا در مسیر کارهای تحقیقاتی و علمی گام های موثری برداریم.
 

مهاجری ادامه داد: توجه به نیروی انسانی موجب نشاط و پویایی این صنعت می شود و با برنامه محوری قادر خواهیم بود به موفقیت ها شتاب بخشیم.
 

وی توضیح داد: وزارت نیرو برای افق 1404 برنامه ریزی کرده و مسیر حرکت بر اساس چشم انداز تعریف شده است و اگر بخواهیم سرآمد منطقه باشیم باید صنعت آب و برق کشور پویا و بانشاط و سرزنده باشد.
 

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو یادآور شد: 20 هزار ساعت فعالیت کارشناسی توسط 400 استاد و نخبه دانشگاهی برای نیروهای شاغل در صنعت آب و برق پیش بینی شده که عملیاتی خواهد شد، همچنین کاهش مراجعه حضوری مردم و توسعه خدمات الکترونیکی و غیر حضوری در دستور کار وزارتخانه قرار دارد.
 

پایان پیام/
 

کد خبر 362227

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha