استان یزد در دام مرگ خاموش

خبرگزاری شبستان: مدیرکل مدیریت بحران استان یزد، از بحران کمبود آب در استان یزد به عنوان مرگ خاموش یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از یزد محمدحسین امامی، مدیرکل مدیریت بحران استان یزد ظهر امروز(16 اردیبهشت) در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه استان با بیان اینکه رسانه ها علاوه بر نقش اطلاع رسانی در جامعه ار نقش فرهنگسازی نیز برخوردارند گفت: رسانه ها با حضور در بین مردم و رصد مشکلات و انتقال آن به مسئولی می توانند نقش بسزایی را در پیشرفت و آبادانی استان داشته باشند.

 

وی با اشاره به بحران خشکسالی در کشور و به دنبال آن در استان یزد افزود: عده ای در داخل استان به این باور نرسیده اند که به صورت جدی با بحران کمبود آب و خشکسالی در استان رویرو هستیم.

 

امامی، با بیان اینکه گاهی بلایای طبیعی آنی بوده و دارای آثار مشهودی از خود می باشد اظهار داشت: مشکل کمبود آب بر خلاف بلایای طبیعی در سکوت رخ می دهد و مردم نسبت به آن بی توجه هستند.

 

وی از مشکل کمبود آب در استان یزد به عنوان مرگ خاموش یاد کرد و گفت: آب در تمامی صحنه های زندگی انسان موثر است و نبود یا کمبودآن تاثیرات زیادی را بر زندگی انسان تحمیل می کند.

 

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد با شاره به خشکسالی های 15 سال اخیر در استان اظهار داشت: نمی توان ملاک خشکسالی را میزان بارندگی قرار داد بطوری که حتی با بارش 200 میلی متر باران مشکل آب استان حل نمی شود.

 

خسارت 1200 میلیارد تومانی خشکسالی در استان یزد

 

وی خسارت مستقیم حاصل از خکسالی در سال 93 را 1200 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: خسارت های غیر مستقیم حاصل از این خشکسالی خیلی بیشتر از این مبلغ است.

 

امامی، اضافه کرد: در حالی که تا چند سال قبل متوسط بارندگی سالانه استان، 110 میلیمتر بود، این رقم در 6 ماهه نخست سال آبی به 83 میلیمتر کاهش پیدا کرده است.

 

وی متوسط بارندگی استان در یک دوره بلندمدت را 13 درصد اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته 44 درصد کاهش دارد.

 

این مقام مسئول اضافه کرد: با توجه به پیش بینی های سازمان هواشناسی کشور امسال شاهد تابستانی گرم خواهیم بود که این امر نیازمند برنامه ریزی جهت مدیریت در مصرف آب است.

 

امامی، با بیان لزوم توجه به بیمه محصولات کشاورزی در برابر خشکسالی، گفت: یکی از اولویت های ستاد مدیریت بحران استان گسترش فرهنگ بیمه در بین مردم است.

 

وی با بیان اینکه اعتبار جبرانی از سوی دولت به کشاورزان زیان دیده از خشکسالی پرداخت نمی شود افزود: این کشاورزان باید از طریق بیمه اقدام کنند که به دلیل نبود فرهنگ بیمه در بین مردم و بعضا نحوه عملکرد شرکت های بیمه ای رغبت مردم استان نسبت به بیمه پایین است.

 

این مقام مسئول، بیشترین میزان مصرف آب در استان را مربوط به شبکه خانگی دانست و تصریح کرد: 30 درصد از این میزان مصرف مربوط به کولرهای آبی می باشد که در این زمینه باید با فرهنگسازی کولرهای گازی را جایگزین کولرهای آبی کرد.

 

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد، از تشکیل ستاد بحران آب در استان به دستور استاندار خبر داد و افزود: پیشنهادی به دولت جهت قرار دان ردیف بودجه ای جهت فرهنگسازی در بحث صرفه چویی مصرف آب ارائه شده است.

 

وی با بیان اینکه برای رفع کمبود احتمالی آب اقدام به جانمایی و حفاری تعدادی از چاه ها شده است، گفت: با این حال برای حفظ بهداشت شهروندان با هماهنگی شبکه بهداشت و شرکت آب و فاضلاب استان یزد(آبفا)، چاه های آلوده از چرخه تولید خارج می شوند.

 

پایان پیام/

 

کد خبر 365470

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha