همخوانی سبک معماری با سبک زندگی در فرهنگ اصیل ایرانی

خبرگزاری شبستان: رییس انجمن صنفی معماران و شهرسازان اصفهان گفت: سبک معماری با سبک زندگی در فرهنگ اصیل ایرانی کاملا همخوانی داشته است.<BR>

سیدجمال الدین صمصام شریعت، رییس انجمن صنفی معماران و شهرسازان اصفهان در گفتگو با خبرنگار شبستان اصفهان گفت: معماری یک هنر است و کار معمار خلق یک اثر هنری است.


وی با انتقاد از اینکه معماری کنونی شهر مطلوب نیست، اظهار داشت: مخلوط شدن حدود صلاحیت ها، زمینه ساز تخریب فضای سالم معماری شهر شده است.


صمصام شریعت افزود: سبک معماری در فرهنگ اصیل ایرانی با سبک زندگی همخوانی داشته است در حالی که امروزه از این امر مهم غفلت می شود.


وی گفت: معماری امروزه ما، به جای گرایش به فرهنگ ایرانی و اسلامی خودمان، به سبک های بیگانه گرایش پیدا کرده است و خواسته یا نا خواسته در مسیری افتاده که ما را از اصالت و فرهنگ غنی خویش دور می کند.


وی با تاکید بر اینکه باید معماری ایران و ویژگی‌های معماری اسلامی را بشناسیم ، تصریح کرد: سبک معماری و شهرسازی به شهر ها وابسته است و هیچ وابستگی به حکومت و سیاست ندارد.


رییس انجمن صنفی معماران و شهرسازان اصفهان ادامه داد: سبک اصفهان در معماری بسیار غنی و پر محتواست به طوری که به الگو گیری و تقلید از سبک های غربی ما را بی نیاز می کند و حتی فرانسه در خیابان شانزه لیزه از چهارباغ اصفهان الگو گرفته است.


وی گفت: استفاده از الگوهای موهون و مبتذل معماری غربی، ذوق و سلیقه ایرانی اسلامی را تحت الشعاع قرار داده و به تفاوت های فرهنگی ایران با سایر فرهنگ ها توجهی نکرده است.


رییس انجمن صنفی معماران و شهرسازان اصفهان ادامه داد: سرعت ساخت و سازهای کنونی فرصت تامل و تفکر را از ما گرفته و نبود کنترل در این زمینه مشکلات را افزون ساخته است.


وی تصریح کرد: نبود قانون های لازم و کافی، موازی کاری برخی نهادها و رعایت نکردن مدیریت واحد شهری از جمله مسائلی است که مانع بازگشت به فرهنگ غنی معماری ایرانی شده است.


صمصام شریعت یادآور شد: باید یا استفاده از الگوهای اصیل ایرانی اسلامی به فرهنگ و سبک زندگی کارآمد خود بازگردیم و متناسب با اقلیم های خود طراحی معماری انجام دهیم.
 

پایان پیام/
 

کد خبر 362609

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha