جایگاه مسجد در ترویج سبک زندگی اسلامی

خبرگزاری شبستان:‌ نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک گفت:‌ تاکید بر جایگاه و نقش ارزشمند مسجد یکی از اقدامات لازم برای تحقق اهداف متعالی نظام در راستای سبک زندگی اسلامی است.

 خبرگزاری شبستان در استان مرکزی در راستای مقوله مهم و ارزشمند سبک زندگی یکی از منویات مقام معظم رهبری گفتگویی باآیت الله دری نجف آبادی  نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک انجام داده که در پی می آید:

 

شبستان:اهمیت سبک زندگی در ابعاد مختلف چیست؟

مسئله محیط زیست خود دارای ابعاد گسترده و رعایت و مراقبت از آن بر همگان لازم و باید در تمامی عرصه ها ملاحظات زیست محیطی منظور گردد و آلودگی های آب و هوا و فضا و زمین مورد توجه جدی قرار گیرد.


فضایی که در آن تنفس می کنیم، باید فضای سالم از هر حیث باشد و نباید در فضای طبیعی یا مجازی آلوده تنفس نمود و یا اجازه آلودگی محیط و شرایط زندگی و فضای عمومی را داد. باید فضای جامعه ما از هر حیث پاک و پاکیزه باشد، نه آلوده و گمراه کننده و این امر بسیار مهم است. سلامت فضای زندگی، محیط زیست، فضای مجازی و نقش هر یک در سلامت جامعه اسلامی بر کسی پوشیده نیست.


این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش به موضوع ترافیک و فرهنگ ترافیک در شهرها و جاده ها نیز اشاره کرد و گفت: نظم و انضباط، رانندگی و استفاده از وسائل نقلیه، ترافیک درون شهرها به ویژه کلانشهرها و حمل و نقل جاده ای و برون شهری و رعایت استانداردهای لازم در این امور و آداب و اخلاق اجتماعی و رعایت شئون اسلامی و پرهیز از رفتارهای خلاف عرف و اخلاق کریم و امانتداری و صداقت و سلامت و ادب، دوری از آلودگی و گناه و ده ها اصل دیگر هر یک میدان وسیعی از کار و خدمت است که باید دقیقا رعایت شود.

 

حقوق شهروندی و رعایت حقوق یکدیگر را از دیگر ابعاد سبک زندگی است. حقوق شهروندان و همسایگان و همه نسبت به یکدیگر و پرهیز از هنجار شکنی و ناهنجاری و رفتارهای خلاف عرف و اخلاق و ادب در معاشرت و حفظ حرمت یکدیگر و سلامت اخلاقی، اجتماعی، امانتداری، عفاف و تعامل نیکو و همکاری و همبستگی اجتماعی و مشارکت مؤثر در کارها به ویژه در کارهای عمومی و خدمات اجتماعی و سلامت محیط زیست و محیط اجتماعی و حقوقی همه و همه از حساس ترین مسائل اجتماعی و عمومی و فرهنگی است که باید بر اساس اصول اسلامی و اخلاق و ادب و رعایت حرمت و حریم یکدیگر عمل کرد و از هرگونه تشنج آفرینی، خشونت نابجا، هتک حرمت یکدیگر، تنازع و تخاصم عداوت و دشمن، لجاجت و عناد، تعصب های کور و جاهلانه پرهیز شود.


آیت الله دری نجف آبادی، سیاحت و زیارت و گردشگری را نیز موضوع بسیار حساس و مهمی دانست که باید دنیای اسلام و ملت بزرگ ما در چارچوب معیارها و ارزش های متعالی اسلامی آن را ساماندهی، سازماندهی و تدبیر کند.


وی بیان کرد: البته تفریح و سرگرمی و ورزش و بازدید از مراکز مهم تاریخی و فرهنگی بسیار مطلوب است، اما موضوع گردشگری یک تیغ دو لبه است. بحث دانش افزایی، تجربه آموزی، درس آموزی، عبرت آموزی، معرفت افزایی یک چیز است و مسافرت به مناطق آلوده و سرگرمی های شهوت آلود و غفلت آمیز و آثار ناروای آن بحث دیگری است. در اینجاست که باید تعریف و سیاستگذاری حکیمانه بر مبنای سبک زندگی اسلامی و حکمت قرآنی و مصالح عالی نظام و مردم و امنیت ملی و نظاط اجتماعی طراحی شود و از هر نوع بدآموزی و انحراف و آلودگی به دور باشد.


شبستان:رابطه و اهمیت بهداشت، درمان و سلامت جامعه با سبک زندگی؟


یکی از ضروری ترین مسائل هر ملت و هر جامعه را موضوع سلامت و بهداشت آن جامعه است و سلامت از حقوق اولیه انسان هاست و هرکس با هر مذهب و آئینی نسبت به تأمین سلامت خود و افراد تحت تکفل خود احساس مسئولیت می کند.

 

 تأمین سلامت همگان از حقوق عمومی و اجتماعی انسان هاست و بهداشت عمومی، آموزش همگانی، رعایت اصول و آداب زندگی و رفاه اجتماعی و تأمین شهروندان از کارهای لازم و ضروری هر ملت است، عوامل و مؤلفه های سلامت فردی و اجتماعی و غذای لازم و کافی، محیط بهداشتی سالم و از طرف دیگر مبارزه با عوامل نابسامانی و آفت ها و بیماری ها و عوامل بیماری زا و بیماری های مشترک بین انسان و حیوان و تأمین سلامت و بهداشت فراگیر و پایدار و پویا و روزآمد از حساس ترین وظائف دولت ها و مسئولان ذیربط است.

 مصرف زدگی و مصرف کالاها و داورهای غیر ضرور و سیگار و مواد مخدر و مشروبات الکلی و ده ها نوع آسیب های سنگین اجتماعی ریشه در سبک زندگی غربی و مصرف گرایی و اسراف و تبذیر دارد.


شبستان:فرهنگ و سبک زندگی چه جایگاهی در خانواده و تمدن اسلامی دارد؟


خانواده رکن اصلی حیات اجتماعی و کانون خیر و صلاح و سعادت انسان ها است،  باید برای تحکیم پیوندهای خانوادگی و رفاه و آسایش و آرامش مادران و همسران و فرزندان و نسل های آینده برنامه ریزی، تدبیر و تلاش کرد و در این رابطه با برنامه های آموزشی، حمایتی، سیاستگزاری در جهت رشد و پویایی خانواده ها اقدام کرد و فضای خانواده ها را فضای معنوی و اخلاقی و ایمانی ساخت و بر تقویت بنیان عمیق این کانون مقدس همت گماشت.


نکاح از سنت های پیامبر اکرم (ص) است و برترین شفاعت ها شفاعت در امر ازدواج است،  به نظر می رسد این موضوع باید آسیب شناسی شود و تدابیر لازم برای تشویق ازدواج، تسریع در آن، کاهش هزینه ها، ارتقای معنوی و اخلاقی خانواده ها، مبارزه با طلاق، تکثیر زاد و ولد، سلامت خانواده ها، تلاش در راه تربیت فرزندان شایسته برنامه ریزی و تدبیر شود.


 در عصر حاضر رسالت بزرگ علماء و نخبگان و فرهیختگان و اندیشمندان احیاگری، علم آموزی، تهذیب و تربیت نفوس، پاسداری و نگاهبانی از معارف حقه و حقوق محرومان و نیازمندان و دفاع از اسلام و قرآن و مظلومان و استقلال و عظمت مسلمانان و گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی و خدمات اجتماعی است.


خودسازی و تهذیب نفس، کادرسازی و تربیت نفوس، ایجاد فضای سالم و شایسته برای رشد فضائل و مکارم اخلاق، آفت شناسی و مبارزه با آفات و آسیب ها و خطرات، تأکید بر نقش عمیق و ارزشمند خانواده، تأکید بر جایگاه ارزشمند مساجد و مراکز دینی و حوزه های علمیه، تأکید بر نقش مهم مدارس و دانشگاه ها و توجه ویژه به نقش صدا و سیما و برنامه های آن در آگاهی بخشی، تعلیم و تربیت را اقدامات لازم برای تحقق اهداف متعالی نظام در راستای سبک زندگی اسلامی است.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 373916

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha