برگزاری همایش روز شوراها/ دیده نشدن شوراهای فعال در لیست تجلیل شدگان

خبرگزاری شبستان: به مناسبت گرامیداشت روز شورا همایشی در علی آباد کتول برگزار و از تعدادی از شوراهای اسلامی شهر و روستا تجلیل شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان گلستان، همایشی به مناسبت گرامیداشت روز شوراها، با حضور رحمت الله نوروزی نماینده علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی و عبدالرضا چراغعلی مدیرکل امور شهری و شوراها، در تالار بوستان علی آباد کتول برگزار شد که در این همایش از تعدادی شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای علی آباد کتول تجلیل شد.


رحمت الله نوروزی، نماینده شهرستان علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی در این همایش گفت: شورا در دین مبین اسلام جایگاه حایز اهمیتی دارد، لذا بخاطر همین جایگاه است که درنظام مقدس ایران اسلامی، تأکیداتی بر اصل شوراها به عنوان شیوه ای قابل اجرا در مدیریت جامعه اسلامی شده است.


وی افزود: امام راحل با نظر به اهمیتی که بر لزوم ایجاد شوراهای اسلامی داشتند، فرمان تشکیل شوراهای اسلامی را صادر کردند.


نوروزی اظهار داشت: حضرت امام خمینی(ره) بر لزوم تشکیل شوراهای اسلامی به خوبی واقف بودند که در فرمان تشکیل شورای های اسلامی فرموده اند؛ درجهت استقرار حکومت مردمی در ایران و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش که از ضرورت های نظام جمهوری اسلامی است لازم می دانم بی درنگ به تهیه آیین نامه اجرایی شوراها برای اداره امورمحل شهر و روستا در سراسر ایران اقدام و پس از تصویب به دولت ابلاغ نمایید تا دولت بلافاصله به مرحله‌ اجرا درآورد.


نوروزی با یادآوری نقش مهم شوراهای اسلامی، تاکید کرد: شوراهای اسلامی خصوصا شوراهای اسلامی روستا لازم است به دور از مسائل شخصی و قومیتی حرکت کنند.


وی تصریح کرد: پرداختن به مسائل حزبی و قوم گرایی و نگاه های قومیتی باعث ایجاد تفرقه در بین اعضا شوراها می شود و عامل بسیاری از عقب ماندگی های جامعه به همین نگاه های سطحی و جناحی بر می گردد.


نماینده علی آباد کتول در مجلس اذعان داشت: شما شوراهای اسلامی شهر و روستا که در عرصه خدمت به مردم پیش قدم شده اید، می بایست در این مدتی که فرصت خدمت رسانی دارید با همدلی و همفکری به سمت توسعه جامعه خود و برای حل نیازهای شهر و روستای محل خدمت خود حرکت کنید.


نوروزی خاطرنشان کرد: در هموار ساختن مشکلات و برطرف ساختن نیازهای جامعه، فرماندار علی آباد کتول نیز بازوی محکمی است که می توانید از ایشان کمک بگیرید و بنده نیز به عنوان خدمتگزار شما مردم، هرکجا لازم بدانید پای کار بوده و هستم.


احمد تجری، فرماندار شهرستان علی آباد کتول نیز در این همایش ضمن تقدیر از زحمات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: اصل مشورت و تبادل نظر با صاحبان فکر و اندیشه و تجربه در تاریخ بشر قلمروی وسیع تر از زندگی جمعی داشته است. 
  

تجری اظهار داشت: عمده ترین نقطه عطف ها و تحولات اساسی در زندگی انسان ها وقتی رخ داده است که انسان از پوسته خود محوری و تکروی و خودکامگی بیرون آمده و از خرد جمع و تفکر جمعی حرکت را آغاز کرده است.
 

فرماندار علی آباد کتول با تاکید بر اهمیت همدلی در بین شوراهای اسلامی، به شوراهای اسلامی شهر و خصوصا روستاهای شهرستان علی آباد کتول، تاکید کرد: خدمت رسانی و دفاع از حق و حقوق مردم در همه عرصه های اجتماعی فرهنگی و اقتصادی در جامعه به عهده شما شوراها است و اگر به اهمیت این جایگاه مهم پی ببرید در راه اجرایی شدن این امورات مردمی لحظه ای درنگ نخواهید کرد.
 

تجری در توصیه به دهیاران اذعان داشت: شما دهیاران بازوان اجرایی شورای اسلامی در روستاها هستید، لذا باید در همه عرصه های حوزه روستای خود فعال بوده و از امورات مردمی غفلت نورزید.
 

وی نظارت بر ساخت و سازهای روستایی را از مشکلات عدیده روستاها دانست و تاکید کرد: دهیاران می بایست بر تمام ساخت و ساز هایی که در سطح روستا صورت می گیرد نظارت کامل داشته باشند و قبل از اینکه ساخت و سازی صورت بگیرد موارد قانونی آن را کنترل کنند و چنانچه مغایرتی با قانون دارد قبل از هر گونه ایجاد هزینه ای از ساخت و ساز جلوگیری کنند.
 

عبدالرضا چراغعلی، مدیرکل امور شهری و شوراهای گلستان نیز در این همایش با تاکید بر اهمیت شورا و مشورت در اداره امور جامعه، اظهار داشت: در آموزه های دینی ما پدیده جماعت و شورا حکایت از واقعیتی عینی دارد که مردم در صورت تشکیل جمعی برای تحقق اهداف معقول می توانند از فهم عقل و وجدان یکدیگر بهره برداری کنند و هریک از آنان کتابی گشوده در مقابل دیدگان دیگری باشند.
 

وی افزود: مشورت و تفاهم انسانی کمترین نتیجه ای که در بردارد آن است که نتیجه تفکر و تصمیم گیری های جمعی غالبا منجر به اتخاذ تصمیماتی می شود که در مرحله اجرا نیز موفقیت های بالاتری را در بر خواهد اداشت.
 

چراغعلی، ایجاد شورا و خرد جمعی را نعمت بزرگ خداوند برای انسان ها دانست و گفت: شورا و مشورت؛ انسان های جامعه را به خود متکی می سازد و از داشتن استعدادها و امکانات و نیروهای سازنده آگاه می کند.
 

مدیرکل امور شهری و شوراها، از شوراهای اسلامی گلستان به عنوان ابزاری برای تحقق حاکمیت مردم و تجلی اراده‌ عمومی یاد کرده و تاکید کرد: شوراهای اسلامی باید با عنایت به نقش مهمی که در سرنوشت جامعه خود دارند، از تک روی ها و سلایق شخصی بپرهیزند و همواره به رای و نظرات جمعی تکیه داشته باشند.
 

وی همچنین تصریح کرد: متاسفانه بعد از انتخابات و مشخص شدن اعضای شوراها، بعضی از سلایق شخصی و قومی باعث ایجاد تفرقه و شکاف در میان اعضای شورا می شود که نتیجه منفی آن موجب ضرر و زیان مردم است.
 

چراغعلی تاکید کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستا می بایست، با نگاه ویژه ای به مشکلات و دغدغه های مردم بپردازند و در اقدامات و تصمیم گیری های خود نگاهشان به حل مشکلات عموم مردم باشد و تنها به فکر حفظ و یا افزایش آراء خود نباشند.
 

در پایان این همایش از تعدادی از شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای شهرستان علی آباد کتول تجلیل شد و گفتنی است تعدادی از شوراهای اسلامی روستاها که فعالیت آنها بسیار ستودنی است در این تجلیل دیده نشدند و نامی از این فعالان و تلاشگران هم برده نشد، در حالیکه تعدادی از اعضای جدید شوراهای اسلامی روستاها که هنوز فرصتی برای خدمت پیدا نکرده اند مورد تجلیل و قدردانی قرار گرفتند که باعث تعجب حاضرین شد و شنیده ها حاکی است که در انتخاب اعضاء فعال شوراهای اسلامی روستاها بعضا سلیقه ای عمل شده است.
 

پایان پیام/
 

کد خبر 363734

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha