از راه اندازی بانک ایده های مسجدی تا چهارهزار مسجد معتکف

خبرگزاری شبستان: راه اندازی بانک ایده های مسجدی، صرف اعتباری بالغ بر۱۰۰ میلیارد ریال برای ساخت مسجد و پیش بینی برگزاری اعتکاف در چهار هزار مسجد سراسر کشور از مهم ترین اخبار مساجد در هفته گذشته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، مساجد کشور در هفته گذشته با اخبار و رویدادهای گوناگونی مواجه بودند که در گزارش زیر مهم ترین آن ها مورد بررسی قرار می گیرند.


پیش بینی برگزاری اعتکاف در چهار هزار مسجد سراسر کشور

حجت الاسلام حسین روحانی نژاد، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی از برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در چهار مسجد سراسر کشور خبر داد و گفت: پیش بینی می کنیم امسال آمار شرکت کنندگان در مراسم معنوی اعتکاف بیش از سال گذشته باشد به گونه ای که این مراسم معنوی که در سال گذشته در 3800 مسجد برگزار شده بود امسال در چهار هزار مسجد سراسر کشور برگزار شود.

 

وی اظهار کرد: بیش از 70 درصد معتکفین را جوانان تشکیل می دهند و در میان آمار حضور بانوان بیشتر از مردان است.

 

اعتکاف امسال از 23 اردیبهشت به مدت 3 روز برگزار می شود و در این ایام مبلغین و روحانیون حاضر با برگزاری خطبه‌ها و سخنرانی‌هایی به پیرامون مسایلی همچون تببین اندیشه و آرمان‌های امام و مقام معظم رهبری، تببین شعار امسال، تببین جنگ نرم، اهمیت استکبارستیزی و لزوم حفظ وحدت و همدلی، پاسخگویی به شبهات و مسایل نوظهور دروغین، عفاف و حجاب می پردازند.

  

افتتاح ساختمان جدید مسجد ولنجک
مراسم افتتاح مسجد جامع ولنجک با حضور جمعی از مسئولین و نمازگزاران با سخنرانی حجت الاسلام حاج علی اکبری، حجت الاسلام نیکی ملکی و مداحی حاج مجید شعبانی برگزار شد.

حجت الاسلام نیکی ملکی، امام جماعت مسجد جامع ولنجک در این مراسم با بیان اینکه در سال های گذشته زحمات زیادی در این مسجد کشیده شده است اولین اقدام را بازسازی شبستان قدیمی عنوان کرد و افزود: در این مسجد نماز جماعت در دو نوبت به طور منظم برگزار می شود و علاوه بر این، مراسم و کرسی تلاوت همواره به بهترین شکل ممکن برگزار می شود.


جانمایی مساجد تهران بر اساس پراکندگی جمعیتی

حقانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران از توجه به ساخت مساجد در شهر تهران بر اساس پراکندگی جمعیتی خبر داد و گفت: امسال یکی از اولویت های کاری در ساخت مساجد توجه به پراکنش جمعیتی است که بر این اساس ساخت 400 مسجد در دستور کار است.

  

عضو شورای اسلامی شهر تهران از اختصاص بودجه ای بالغ بر 400 میلیارد تومان برای بازسازی، ساخت و مرمت مساجد استان تهران خبر داده و گفته بود: پس از تأکیدات مقام معظم رهبری در موضوع اقتصاد و فرهنگ در سال 93، طی یک برنامه دو فوریتی مقرر شد تمامی برنامه‌هایی که در سال 1393 در شهرداری برنامه‌ریزی می شود بر اساس منویات رهبری باشد.


برگزاری دومین جلسه کارگروه محتوایی دهه کرامت

دومین جلسه کارگروه محتوایی شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت سه شنبه نهم اردیبهشت ماه سال 93به میزبانی آستان مقدسه حضرت معصومه(س) برگزار شد.


اعضای کارگروه محتوایی دهه کرامت شامل آستان حضرت معصومه(س) به عنوان مسئول کارگروه و آستان مقدس امام رضا (ع)، آستان مقدسه حضرت معصومه (س) و آستان حضرت شاهچراغ (ع)، مرکز رسیدگی به امور مساجد و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سازمان اوقاف و امور خیریه، حوزه علمیه قم، سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور است.


صرف اعتباری بالغ بر100 میلیاردریال برای ساخت مسجد

سردار مصطفی شهرابی، مدیرعامل صندوق توسعه مساجد بنیاد تعاون ناجا با اشاره به اهتمام این صندوق به ساخت مسجد در سراسر کشور گفت: در حال حاضر هشت مسجد در کشور توسط بینیاد ناجا ساخته شده است که بخشی از بودجه صندوق توسعه مساجد ناجا با مشارکت کارکنان و کمک‌های بنیاد تعاون تامین شده است آن دسته از کارکنان نیروی انتظامی که تمایل و علاقه‌مند به مشارکت در امور خیر هستند بخشی از حقوق ماهیانه شان کسر و به حساب صندوق توسعه مساجد واریز می کنند.

 

وی افزود: بخش دیگر منابع صندوق توسعه مساجد ناجا از طریق کمک‌های بنیاد تعاون نیروی انتظامی تأمین می‌شود و این صندوق با منابع تامین شده مساجدی را تجهیز، تکمیل و بحث ساخت آنها را در شهرک‌های نیروی انتظامی دنبال می کند و هدف از این اقدام توسعه، تجهیز و تبلیغ دین بین کارکنان نیروی انتظامی است.

 

راه اندازی بانک ایده های مسجدی

حجت الاسلام سعید کرمی، مدیر دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد از راه اندازی بانک دائمی ایده های مسجد همزمان با دهه تکریم و غباروبی مساجد خبر داد و گفت: تا پایان سال 92 بیش از 800 اثر به دبیرخانه ایده های مسجدی اثر رسید.


حجت الاسلام کرمی همچنین از برگزاری همایش تقدیر از آثار برتر ایده‌های مسجدی در دهه تکریم مساجد سال جاری خبر داد و گفت: همزمان با همایش تقدیر از آثار برتر بانک دائمی ایده‌های مسجدی هم بر روی پورتال مساجد رونمایی می‌شود و درگاهی دائمی به وجود خواهد آمد که افراد هم می‌توانند ایده‌های مناسب را برای پویایی مساجد برداشت کنند و هم ایده‌های خود را ثبت کنند.

 

وی از انتشار فراخوان ایده‌های مسجدی سال 93 در مراسم تقدیر از ایده‌های برتر مسجدی خبر داد و خاطر نشان کرد: در سال جاری 15 مسجد نمونه در استان تهران انتخاب و طی طرحی تحت عنوان طرح گلخانه بهترین ایده‌ها در آنها اجرا و در معرض دید ائمه جماعات و متولیان امور فرهنگی قرار می‌گیرد تا همگان ببینند که می‌توان مساجد را با ایده‌های نو مدیریت کرد.
پایان پیام/

 

 

 

کد خبر 364038

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha