مردم یا مسئولان؛ نقش کدام یک در تحقق اقتصاد مقاومتی پررنگ تر است؟

خبرگزاری شبستان: اقتصاد مقاومتی در کلام مقام معظم رهبری آن اقتصادی است که در شرایط فشار، تحریم، دشمنی‎ها و خصومت‎های شدید می‌تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان، امروزه جمهوری اسلامی در حوزه‌های اقتصادی خود با مسائل یا مفاهیمی مواجه است که به هیچ عنوان تاکنون چه در عرصه نظر و در کتاب‌های درسی و چه در عرصه‌ عمل و تجارب بشری مشابه و مابه‌ازای واقعی نداشته است. بنابراین خود انقلاب اسلامی مکلّف به نوآوری و ابتکار و نظریه‌پردازی و الگوسازی در این عرصه‌های جدید اقتصادی است. هر کشوری که عَلم استکبارستیزی را برپا کند نیازمند چنین الگوهایی است. یکی از این مفاهیم، «اقتصاد مقاومتی» است. این واژه نخستین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال 1389 مطرح شد. در همین دیدار، رهبر معظم انقلاب "اقتصاد مقاومتی" را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل فشار اقتصادی دشمنان و آمادگی کشور برای جهش معرفی کردند. اقتصاد مقاومتی در کلام مقام معظم رهبری آن اقتصادی است که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی‎ها و خصومت‎های شدید می‌تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.( بیانات مقام معظم رهبری در دیدار شهریور 91 با دانشجویان)


دکتر مرتضی رضایی صوفی، رییس دانشگاه پیام نور گیلان در تعریف از اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: واژه اقتصاد مقاومتی در مباحث اقتصادی دنیا کمتر دیده می‌شود و در حقیقت تشخیص حوزه‌های ضعف و عوامل قدرت در اقتصاد است.


اقتصاد مقاومتی، ریاضت اقتصادی نیست

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی مطلقاً به معنای ریاضت اقتصادی نیست، گفت: اقتصاد ریاضتی در زمانی موضوعیت دارد که کشوری با محدودیت منابع مواجه باشد. در کشور پهناور و سرشار از منابع ما، اقتصاد ریاضتی معنا پیدا نمی‌کند.


رییس دانشگاه پیام نور گیلان تاکید کرد: در اقتصاد مقاومتی به دنبال تغییر و تامین نقاط ضعف خود بوده و اینگونه نیست که به دنبال محدود کردن منابع و فشار به مردم باشیم.


وی در خصوص نقش هر یک از قوا در تحقق اقتصاد مقاومتی، اعلام کرد: بار اصلی اقتصاد مقاومتی بر دوش قوه مقننه است چرا که مبدا حرکت مباحث مختلف به ویژه اقتصاد مقاومتی تدوین قوانین است.


رضایی صوفی اضافه کرد: تدوین قانون و نظارت بر اجرای قوانین دو وظیفه مهم مجلس است و دولت براساس قوانین تدوین شده اقتصاد مقاومتی را اجرایی می‌کند.


وی نقش قوه قضائیه را در اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی بسیار پررنگ دانست و گفت: مبارزه با فساد اقتصادی در کشور مغفول مانده و برای ایجاد امنیت در فضای فعالیت‌های اقتصادی ناگزیر از مبارزه با فساد هستیم.


هم پوشانی سه قوه در تحقق اقتصادی ضروری است

رییس دانشگاه پیام نور گیلان با بیان اینکه هم پوشانی سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه در اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی نقش اساسی دارد، اظهار کرد: وظیفه نظارتی مجلس برای تدام اقتصاد مقاومتی مهم است و باید در مدیریت مصرف و رفتن به اصلاح الگو دیده شود تا براساس آن گام های اساسی در اقتصاد مقاومتی برداشته شود.


وی در خصوص چالش های پیش روی اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: تورم، عدم اجرای کامل اصل 44 قانون اساسی موانع متعدد در جذب سرمایه های داخلی وخارجی و پایین بودن بهره وری نیروی انسانی از چالش های پیش روی اقتصاد مقاومتی است.


اصل 44 قانون اساسی، تامین کننده زیر ساخت های اقتصاد مقاومتی

رضایی صوفی، اجرای اصل 44 قانون اساسی را تامین کننده زیرساخت های تحقق اقتصاد مقاومتی خواند و افزود: در اجرای اصل 44 قانون اساسی خوب عمل نکردیم.


وی یادآور شد: برخی قوانین با اصل 44 قانون اساسی همسو نیست و نمایندگان موظف به اصلاح قوانین هستند.


رییس دانشگاه پیام نور گیلان، برخی قوانین در امور مالیاتی، تجارت و تعاون را از ضعف های قانونی برای اجرای شدن اصل 44 برشمرد و گفت: اگر قوانین مربوط به اجرایی شدن اصل 44 اصلاح و اجرایی شود گام های موثری برای اجرای شدن اقتصاد مقاومتی برداشته می شود.


وی با تاکید بر اتکا به داشته ها و منابع موجود، اظهار کرد: با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی ما نسبت به سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب رونق بیشتری داشته و در بسیار از زمینه‌ها به خودکفایی رسیده‌ایم اما گام‌های ما سرعت لازم را نداشته است.


رضایی صوفی با اشاره به لزوم گسترش شرکت‌های دانش بنیان از مولفه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی، گفت: دانشگاه‌ها نباید صرفاً به ارائه مقالات علمی و افزایش رتبه علمی تلاش کنند و با عملیاتی کردن پروژه‎ها،علم را بر سر سفره مردم بیاورند.


وی حمایت از تولید داخلی را از دیگر راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی اعلام و اظهار کرد: در بحث حمایت از تولید داخل دولت باید گام اساسی بردارد و این فرهنگ سازی از دولت آغاز شود.


رییس دانشگاه پیام نور گیلان، افزایش کیفیت محصولات داخلی را از اصول اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: باید سیاست‌های تشویقی برای مصرف کنندگان کالای داخلی وجود داشته باشد و سرمایه گذاران برای رفع نیازهای داخلی هدایت شوند.


دکتر بهروز جلایی، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان نیز بر ضرورت اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و افزود: کشور باید برنامه و مسیر راهی داشته باشد تا در مواقعی که بحران‌های اقتصادی پیش می‌آید در برابر آسیب‌هاا و چالش‌ها مقاومت کند.


وی خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران یک الگوی جدیدی در جهان سیاست بود و شرایط طلب می‌کرد در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی الگو باشد.


این استاد دانشگاه ادامه داد: از آنجائیکه معمولاً در همه عرصه‌ها رقابت وجود دارد، در روابط بین الملل این رقابت‌ها در برخی موارد به دشمنی تبدیل می‌شود.


وی با بیان اینکه درهزاره سوم جنگ صرفاً نظامی نیست و به شکل‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نیز دیده می‌شود، اذعان کرد: در مورد ایران نیز به تعبیر رهبر معظم انقلاب تحریم‌های اقتصادی از شکل برنامه فشارعلیه ملت ایران خارج شده و به یک جنگ با ملت و نظام تبدیل شده است.


جلایی با اشاره به مولفه‌ها و شاخص‌های اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: عدالت اجتماعی، مشارکت مردم و مقاوم کردن اقتصاد در برابر تکانه‌های اقتصادی و مردم محوری از شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی است.


عدالت اجتماعی عمده ترین شاخص اقتصاد مقاومتی است
وی عمده ترین شاخص اقتصاد مقاومتی را عدالت اجتماعی دانست و گفت: اقتصادی پویاست و می‌تواند منعطف عمل کند که هدف آن حمایت از اقشار آسیب پذیر باشد.


عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان، اقتصاد مقاومتی را فراگیر، عمومی و کلی توصیف کرد و گفت: عمده ضعف در اجرایی نشدن اقتصاد مقاومتی و اصل 44 قانون اساسی عدم اطمینان به مردم و ترس از سپردن امور اقتصادی به مردم است.


وی تصریح کرد: باید امور را به مردم واگذار کرد و اجازه داد مردم از سرمایه‌های خود در عرصه‌های اقتصادی استفاده کنند.


جلایی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی صرفاً برای دوره‌هایی که در فشارهستیم، نیست، افزود: اقتصاد مقاومتی مربوط به همه دوره هاست چون می‌خواهیم مدل اقتصادی اسلامی را در جهان ارائه کنیم.


وی درباره نقش هماهنگی قوای سه گانه در تحقق اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: امنیت، اصلاح الگوی مصرف، قطع وابستگی به نفت، عدالت اجتماعی نشان می‌دهد که باید اقداماتی از سوی سه قوه انجام تا اقتصاد مقاومتی شکل محقق شود.


این استاد دانشگاه، اجرای اصلی ترین بخش اقتصاد مقاومتی را متوجه دولت دانست و خاطرنشان کرد: دولت باید دقت داشته باشد که برنامه ریزی داشته باشد ونیروهایی را به کارگیری کند که انگیزه لازم را داشته باشند.


فساد ستیزی از شاخص‌های اقتصاد مقاومتی است

وی تصریح کرد: فساد ستیزی از شاخص‌های اقتصاد مقاومتی است چرا که هدف از اجرای اقتصاد مقاومتی تنها ارائه نقشه راه نیست بلکه ارائه شاخص‌های لازم و استفاده صحیح از منابع برای پیمودن راه است.


جلایی، مردم را اصلی ترین سرمایه جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد و گفت: مردم در اقتصاد مقاومتی باید وسط میدان جهاد باشند.


عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه گیلان تاکید کرد: اگر می‌خواهیم اقتصاد مقاومتی به سرنوشت اصل 44 دچار نشود، باید به مردم اجازه ورود بدهیم و این اطمینان رابه آنها بدهیم که اگر سرمایه خود را به میدان بیاورند حتماً سود می کنند.


پایان پیام/

کد خبر 365115

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha