دستور وزیر ارشاد برای طرح توسعه کارخانه‌های کاغذ به منظور افزایش تولید

خبرگزاری شبستان: مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت ارشاد از دستور وزیر ارشاد برای طرح توسعه کارخانه‌های کاغذ در خصوص افزایش تولیدات این کارخانه‌ها به بیش از 150 هزار تن خبر داد.

به گزارش خبرنگار ادبیات شبستان، نشست هم اندیشی تولیدکنندگان و واردکنندگان کاغذ با اهالی صنعت نشر امروز با حضور «محمودرضا برازش» مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «عبدالعظیم فریدون» مدیر انتشارات محراب قلم و مدیر تعاونی تولیدکنندگان کاغذ در سالن سرای اهل قلم بخش کودکان و نوجوان بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب برگزار شد.

 

برازش در این مراسم گفت: باید در کشور مصرف کنندگان و تولیدکنندگان کاغذ با هم هماهنگ شوند و از این طریق می توان تلاطم های موجود در این حوزه را کم کرد و شاهد سیر طبیعی موضوع کاغذ در کشور باشیم. زمانی که کاغذ گلاسه به قیمت بیش از 9 هزار تومان رسیده بود، ناشران با مشکلات زیادی رو به رو شدند؛ اما خوشبخانه در حال حاضر عرضه کاغذ به روال عادی خود بازگشته که امیدواریم این مسئله ادامه داشته باشد.

 

مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت ارشاد با بیان اینکه کاغذ از الیاف سلولوزی درست می شود، اظهار داشت: از این رو نباید انتظار داشت که کشورمان در حوزه تولید کاغذ در رتبه نخست جهانی قرار گیرد. در حال حاضر نزدیک به 400 میلیون تن کاغذ در دنیا تولید می شود که در این حوزه نیز کشور چین در رتبه نخست و بعد از آن کشورهای آمریکا و ژاپن در رتبه های دوم و سوم قرار دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: در کشورمان سالانه 170 تا 180 هزار تن کاغذ مصرف می شود و برای نشریات نیز حدود هزار تن مصرف کاغذ داریم، و در کل حدود یک و نیم میلیون تن مصرف کاغذ داریم، البته کارخانه های بازسازی و با تکنولوژی همسان شود. تولید کاغذ پارس به کمتر از 30 هزار تن رسیده است و کارخانه کارون نیز حدود 12 سال پیش افتتاح شد که البته این افتاح به صورت نمایشی بود، زمانی که آقای کروبی به کارخانه کاغذ رفت عده ای درب این کارخانه را باز و پس از اینکه کروبی از آن خارج شد دربش را برای همیشه بستند.

 

مدیر کل دفتر امور چاپ وزارت ارشاد ادامه داد: چند روز پیش با وزیر ارشاد جلسه ای را در خصوص افزایش تولیدات کارخانه های پارس و کارون که به بیش از 150 هزار تن، داشتیم، وزیر دستور برنامه ریزی گسترده برای طرح توسعه کارخانه های کاغذ را صادر کرد.


در ادامه این نشست هم اندیشی، «عبدالعظیم فریدون» مدیر انتشارات کتاب محراب قلم گفت: فقر تولید کاغذ در کشور به وضوح مشاهده می‌شود؛ یعنی در زمانی کارخانه‌ای در مازندران به تولید کاغذ می‌پرداخت آن هم در زمان بحرانی، اما آن کاغذها نیز کاغذهای تحریر نبودند، امروز کاغذ برای تولید کتاب در کشور نداریم و مقداری هم از سایر کشورها به ایران وارد می‌شود در واقع مورد اسراف قرار می‌گیرد؛ یعنی ناشران برای تولید کتاب از کاغذهای سه ورقه و چهارورقه‌ای استفاده می‌کنند که تعدادی از این کاغذها پرت شده و از بین می‌رود که باید برای بازیافت آنها نیز تدابیری بیندیشیم.

 

پایان پیام/

کد خبر 365124

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha