شناخت حقیقی فریضه اعتکاف مستلزم تحقیق و آگاهی است

خبرگزاری شبستان: رئیس ستاد اقامه نماز همدان، با بیان اینکه شناخت حقیقی فرضیه اعتکاف مستلزم تحقیق، پژوهش و کسب آگاهی با بصیرت است، گفت: اعتکاف بهترین فرصت برای خود سازی و پاکسازی نفس است.

حجت الاسلام والسلمین سید مرتضی حسنی حلم، رئیس ستاد اقامه نماز همدان، با بیان اینکه دوره 3 روزه اعتکاف زمینه و بستر را برای اندیشه، تفکر و رها سازی انسان از حاکمیت غریزه ها، عادات و دل مشغولی های معمول زندگی روزمره فراهم می سازد، در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: سنت حسنه اعتکاف بهترین فرصت برای خود سازی و پاک سازی نفس از آلایش های مادی است که باید با برنامه ریزی صحیح و هدفمند از این فرصت برای تقویت و افزایش بصیرت دینی نسل جوان و نوجوان تلاش کرد.


وی با توجه به اهمیت و آثار فراوان اعتکاف، اضافه کرد: تبلیغ اعتکاف و برشمردن آثار آن در رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری، استفاده از مجامعی مانند دبیرستان ها و دانشگاه ها برای تبلیغ اعتکاف، تبیین سازندگی اعتکاف و در عین حال سادگی و عدم دشواری آن و بیان احکام اعتکاف، پاسخ دادن به شبهه هایی که درباره اعتکاف وجود دارد را از جمله راهکارهایی برای گسترش اعتکاف است.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان در مورد اینکه بعضی ها گمان می کنند که اعتکاف، گوشه گیری از اجتماع، نوعی انزوا و فرار از مسئولیت های اجتماعی است و معتکف با اعتکافش، وارد عالم بی خیالی در مورد اطراف خویش می شود، گفت: اسلام به شدت سکونت گزیدن طولانی در عبادتگاه ها و دوری از جوامع را نفی، و مسلمانان را به شرکت در فعالیت های اجتماعی تشویق کرده است و با هم نشینی و رفت و آمد با منحرفان و فاسقان که تاثیر منفی در انسان را دارند مخالف است، اعتکاف سنت همان پیامبرانی است که طلایه دار مسئولیت های اجتماعی بودند و همیشه هدفشان نجات جوامع بشری بوده است، بنابراین آشنایی با احکام اعتکاف و شرکت در جمع معتکفان منافاتی با تعهد اجتماعی و حس مسئولیت در برابر جامعه ندارد.

 

رئیس ستاد اقامه نماز همدان با بیان اینکه روایات فراوانی در آموزه های دینی بیان شده است که معتکف باید خالصانه ترین نیت را در مدت حضور خود در اعتکاف داشته باشد و کوچک ترین مساله ای فکر او را منحرف نکند، گفت: در اعتکاف فرد هم در خود است و هم از خالق خود جدا نیست، در خود فرو می رود و به تفکر می ‌پردازد و هم در جماعت شرکت می ‌کند تا از دعای دیگران بهره‌مند شود زیرا اسلام به شرکت در دعاها جمعی بسیار تاکید دارد.

 

حجت الا سلام والسلمین حسنی حلم، با اشاره به فرموده حضرت امیرمؤمنان علی علیه السلام که بیان کرده است،" معتکف باید پیوسته به ذکر خدا و تلاوت قرآن و نماز مشغول باشد و هر اندازه که بتواند، از سخن گفتن لب فرو بندد" ، افزود: معتکف باید به مستحبات نیز پرداخته و از مکروهات دوری کند و باید بداند که میهمان خانه خداست و باید تمام اعضا و جوارحش روزه باشد و از هم نشینی با صالحان بیشترین استفاده را ببرد و مراقب رفتار و گفتار خویش باشد.

وی با اشاره به معنی کلمه اعتکاف، اضافه کرد: رویکرد به چیزی با توجه و مواظبت ، اقبال به چیزی بی آن که روی از آن برگردد، محبوس و متوقف کردن، تعظیم و سجده به پروردگار، التزام به یک مکان و اقامت در آن، راز و نیایش و اعتراف به گناهان و ندامت را از جمله معانی کلمه اعتکاف برشمرد.

 

وی پاکی، نجات، فرصتی برای خدایی شدن ، تأمل، اظهار ندامت و پشیمانی را از جمله آثار فردی اعتکاف دانست، و اضافه کرد: دعوت به خوبی ها، سنتی نیکو برای جامعه و دفاع از ارزش ها از جمله آثار اجتماعی اعتکاف عنوان کرد.

رئیس ستاد اقامه نماز همدان، آثار اخروی اعتکاف، تقویت اراده و آثار دنیوی اعتکاف ( اجتماعی ) را از جمله آثار اعتکاف نام برد، و اضافه کرد: عمل زیبا و خداپسندانه اعتکاف بر اساس برخی روایات موجب غفران گناهان گذشته فرد شده و عبادتی مهم و بزرگ در اسلام شمرده می شود.

 

اعتکاف زمینه‌ساز ارتقای تفکر است

 

وی با بیان اینکه یکی از زمینه‌های پیشرفتی که می ‌تواند بر اثر اعتکاف ایجاد شود تفکر، به خود پرداختن، بریدن از غیر و فکر به مبدا و معاد است، خاطر نشان کرد: اعتکاف یکی از سنت ‌های خوب در ماه رجب است و جوانی که اعتکاف را شروع می‌کند به آرامش می ‌رسد و این آرامش می ‌تواند زمینه پیشرفت معنوی را در او ایجاد کند.

 

حجت الا سلام والسلمین حسنی حلم، خاطر نشان کرد: اعتکاف در جمهوری اسلامی مورد توجه بیشتر قرار گرفته و هر ساله شاهد حضور پرشورتر جوانان و نوجوانان در این برنامه معنوی هستیم که باید چنین رویه با قدرت بیشتر ادامه یابد.

 

وی با بیان اینکه تفسیر عملی آیات و روایات، از برکات جمهوری اسلامی بوده و استقلال در تمام حوزه ها از بزرگ ترین نعمت های این نظام است، افزود: استقلال فرهنگی با برچیده شدن مظاهر فسق و فساد در کشور محقق شده و ارزش های متعالی مانند اقامه نماز جمعه در جامعه را برپا کرده است.

 

وی اضافه کرد: سنت حسنه اعتکاف نیز در کشور از سال 1374 آغاز شده و با همکاری گروه های مردمی در سال های گذشته رشد قابل توجهی یافته است.

 

رئیس ستاد اقامه نماز همدان با بیان اینکه، اعتکاف معجونی از تمامی عبادت ها است، افزود: نماز، روزه، حج، جهاد و امر به معروف از جمله آثار معنوی پر فضیلت اعتکاف است و با توجه به آثار و فضیلت های اعتکاف، می توان فهمید که این سنت حسنه و عمل نیکو از پیامبران صلی الله علیه و آله برای نزدیکی با خداوند بر جای مانده است.

 

وی با بیان اینکه زمانی که انسان سه روز در خانه خدا، این مکان مقدس الهی مشغول عبادت می شود و از دنیا روی می گرداند، شیرینی عبادت را می چشد و معتکف می شود، گفت: از رسول اکرم (ص) روایت است " هرکس از روی ایمان و اخلاص اعتکاف نماید، تمام گناهان گذشته اش آمرزیده می شود و به مانند کودکی پاک متولد شده است و هر کس برای رضایت خداوند یک روز معتکف شود، خداوند بین او و آتش جهنم سه مانع بزرگ قرار می دهد" .

 

وی تصریح کرد: انجام اعمال اعتکاف (روزه، نماز های مستحبی، پاک و مطهر بودن، دوری جستن از مادیات، اقامت در مسجد و ...) را از جمله اعمال مهم در این 3 روز و برقراری ارتباط نزدیکتر با پروردگار است.

 

پایان پیام/

 

 

 


 

کد خبر 365247

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha